Gemeente Dongeradeel
Dongeradeel in gesprek met inwoners
Dongeradeel wil meer zicht op wat inwoners en instanties vinden van de
gemeente en de gemeentelijke dienstverlening. De gemeente wil
klantgericht werken en gemeentelijk beleid maken dat goed aansluit bij
de wensen van de omgeving. Om de wensen goed in kaart te krijgen, gaat
de gemeente via paneldiscussies in gesprek met inwoners en instanties.
Om een eerste beeld te krijgen heeft Dongeradeel in het najaar van
2008 meegedaan aan de benchmark waarstaatjegemeente.nl. In deze
benchmark is gekeken naar feitelijke prestatiecijfers en oordelen van
inwoners. Dongeradeel scoorde goed op onder andere de dienstverlening,
de voorzieningen, de afvalinzameling en het onderhoud. Op een aantal
onderdelen scoorde de gemeente iets lager dan andere vergelijkbare
gemeenten. Zo willen inwoners in Dongeradeel graag meer betrokken
worden bij de gemeentelijke plannen en willen ze meer informatie van
de gemeente over de aanpak van bijvoorbeeld leefbaarheid en
veiligheid.
Het college is blij met de uitkomsten van het onderzoek. "Het geeft
ons inzicht in hoe wij presteren ten opzichte van andere gemeenten.
Het is prettig om te zien dat veel onderdelen door onze inwoners goed
worden gewaardeerd, maar het is ook belangrijk dat wij weten welke
onderdelen onze inwoners graag anders zouden zien. Vooral deze
onderdelen willen wij de komende periode verbeteren. Om te achterhalen
hoe wij dit als gemeente het beste kunnen doen, gaan wij in gesprek
met inwoners en instanties uit Dongeradeel", aldus burgemeester
Waanders.
In september organiseert de gemeente vier bijeenkomsten. Tijdens deze
bijeenkomsten wordt met inwoners en instanties nader ingegaan op de
resultaten van het onderzoek, de verwachtingen die men heeft van de
gemeente en hoe men bepaalde dingen graag zou willen. De uitkomsten
van deze avonden worden anoniem behandeld en gebruikt voor het
verbeterplan.