Officiële start Nationale Databank Weggegevens
Toespraak | 06-07-2009 | Eindhoven | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Voor mij is het Evoluon een bijzondere plek. De bakermat van innovatie
binnen Philips. Ooit was dit het kloppende hart van een regio die -
nog steeds - bol staat van technisch kennen en kunnen. Een regio die
sinds enkele jaren terecht het predikaat Brainport heeft. De
overlevering wil, dat hier in de buurt verkeerslichten zelfs de eerste
groene golf lieten zien. Dit geeft de officiële oprichting van het NDW
toch wat extra's mee?
We zijn hier bij elkaar omdat we samen aan de bereikbaarheid van
Nederland werken. Dat doen we op talloze manieren. Door in te zetten
op infrastructuur. Twee weken geleden heb ik bijvoorbeeld 253 miljoen
euro vrijgemaakt voor de ruit rond Eindhoven.
We werken ook aan de bereikbaarheid van Nederland door in te zetten op
verkeersmanagement. Door de wegen die er al zijn, zo goed mogelijk te
benutten. Hier in de regio loopt bijvoorbeeld het succesvolle project
Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant.
Verkeersmanagement loont. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt
dat we met ons allen stugge gewoontedieren zijn. Maar dat goede
verkeersinformatie ons net iets avontuurlijker maakt. Vooral als de
mensen onderweg betrouwbare informatie krijgen, zijn ze bereid hun
gedrag aan te passen. Zo kan goede verkeersinformatie de files zeker
tien procent terugdringen.
Daarom zetten we in 2007 een handtekening onder de oprichting van de
Nationale Databank Weggegevens. In korte tijd is het ons gelukt om de
organisatie en de inhoudelijke database op poten te zetten. Geen
geringe taak.
Want de techniek die achter het NDW schuilgaat is indrukwekkend. Het
gaat niet alleen om het opslaan van gegevens, maar ook om het
toegankelijk maken, het continu actualiseren. Dat is in ICT land een
helse klus. Een hoogstandje, dus we mogen er trots op zijn dat de
databank vandaag online gaat.
De afspraak is om in 2012 zo'n 5500 kilometer Rijkswegen en
doorstroomwegen van gemeenten en provincies in de databank te hebben.
Daarmee dekken we vijftig tot zestig procent van het wegverkeer.
De ambitie is om in totaal zo´n tachtig tot negentig procent van het
doorgaande wegverkeer actief te volgen, en bij te sturen vanuit
professionele regionale verkeerscentrales. Dan heb ik het over
ongeveer 10.000 kilometer weg!
In de afgelopen twee jaar hebben we veel handen op elkaar gekregen.
Provincies, gemeentes, regio's en het rijk, samen zetten we ons in om
van het NDW een succes te maken. U weet net zo goed als ik dat
deelname vrijwillig is. Toch doe ik hier nogmaals een oproep naar de
decentrale overheden die nog niet meedoen: Sluit aan bij het NDW!
Want het NDW is goed nieuws voor de wegbeheerder.
U krijgt hiermee een instrument in handen om het verkeer beter te
sturen. Met de groei van de database, wordt het ook mogelijk om op
netwerkniveau te managen. Als de automobilisten bijvoorbeeld van het
hoofdwegennet verdwijnen door een omleiding, kan een wegbeheerder ze
op het onderliggend wegennet blijven volgen. In samenspraak kunnen
verkeerslichten dan bijvoorbeeld als een `groene golf' functioneren.
Ten tweede hebben de serviceproviders baat bij het NDW. Want alle
informatie die we verzamelen gaat direct dóór naar serviceproviders.
We doen dit als overheden, om de informatie zo dicht mogelijk bij de
automobilist te krijgen. Bijvoorbeeld op hun mobiele telefoon of hun
navigatiesysteem.
Zo halen we het maximale uit de informatie die we verzamelen. En als
we er met elkaar voor te zorgen dat de marktpartijen over héél
Nederland gegevens ter beschikking krijgen, kan de reiziger beter
geïnformeerd worden. Daarom is aansluiting van decentrale overheden
ook zo belangrijk.
Voor providers is het NDW een de kans om met nieuwe producten te
komen. Daar kunnen we vandaag ook al wat voorbeelden van zien, en dát
is de marktwerking die we met verkeersinformatie voor ogen hebben.
In de derde plaats gaat het NDW het leven van de weggebruiker
gemakkelijker maken. Als er nu bijvoorbeeld een ongeval is en de
doorstroming stokt, dan duurt het vaak nog wel een kwartier voordat
deze actuele verkeersinfo bij de weggebruiker komt, via een bord boven
de weg, de radio of navigatiesysteem. Straks kan dat binnen de twee
minuten, omdat de gegevens veel sneller verwerkt en verspreid worden.
Die dertien minuten maken een wezenlijk verschil uit. Een automobilist
kan dan nog net de laatste afslag vóór een file pakken, of weet hoe
lang een bepaalde route duurt.
Beste mensen,
En over dat soort mogelijkheden, daar gaat het NDW over. We doen dit
immers voor de mensen op de weg. Voor hen willen we een vlotte een
vlotte en betrouwbare reistijd van deur-tot-deur te realiseren.
In dat licht noem ik nog een toekomstige ontwikkeling. Het NDW zal als
voorbeeld dienen voor de oprichting van een Nationale Databank
Openbaar Vervoer later dit jaar. Als die twee pijlers van weg en
openbaar vervoer stevig staan, maken we de vervolgstap naar
multimodale reisinformatie. Iedereen wil graag op pad met een
voorspelbare reistijd. Daarvoor moet je weten wat de beste keuze is
voordat je gaat reizen. De auto? Openbaar vervoer? Of een handige
combinatie van die twee? Als weggebruikers hun reis efficiënter
plannen, vooral wat betreft reistijden en routes, verminderen files en
benutten we de schaarse wegcapaciteit beter. Kwalitatief hoogstaande
verkeersinformatie en verkeersmanagement zijn daarbij onmisbaar.
Kortom, ik ben er blij mee dat we vandaag echt op start staan. Volle
kracht vooruit!
Ministerie van Verkeer en Waterstaat