Gemeente Laarbeek


Klanten tevreden over uitvoering Wmo

LAARBEEK Vorig jaar heeft het Laarbeekse college van B&W onderzoeksbureau Companen uit Arnhem opdracht gegeven een telefonische enquête uit te voeren onder 280 gebruikers van een Wmo-voorziening. Het grootste deel van deze klanten was tevreden over de uitvoering van de Wmo. Er waren echter ook verbeterpunten. Daarom heeft het college er dit jaar voor gekozen om dezelfde doelgroep te benaderen voor een verdiepend klanttevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau SGBO. De gemeente heeft de Wmo-klanten uitgenodigd voor twee rondetafelgesprekken in mei 2009. Het doel was om de knelpunten en wensen van klanten duidelijk te krijgen, om zo de kwaliteit van de Wmo-voorzieningen verder te kunnen verbeteren. Naast de resultaten van het voorgaande, telefonische
klanttevredenheidsonderzoek waren ook de ervaringen met Mobitax, de servicepunten en het Wmo-loket onderwerp van gesprek.

Resultaten klanttevredenheidsonderzoek
Naar aanleiding van beide bijeenkomsten heeft SGBO een rapport geschreven. De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:
* Klanten zijn tevreden over de uitvoering van de individuele voorzieningen en zeer tevreden over de medewerkers in het Wmo-loket en de servicepunten.

* De eerste ervaringen met Mobitax zijn positief, al kunnen er nog wel wat puntjes op de i worden gezet.

* Ten aanzien van de hulp bij het huishouden wordt veel waarde gehecht aan de vaste hulp. Ook zijn veel mensen van mening dat het begrip gebruikelijke zorg soms te strikt wordt toegepast.
* Met name bij de doorlooptijd van de woonvoorzieningen en het aanvraagproces bij de indicatiestelling door (externe) artsen, zijn nog verbeteringen mogelijk.

* De meeste deelnemers aan de bijeenkomsten vinden een Wmo-servicepunt in Beek en Donk overbodig.

* Voor veel mensen is het verschil tussen regelingen niet helemaal duidelijk. Dit leidde tijdens de bijeenkomsten soms ten onrechte tot kritische opmerkingen naar de gemeente.

In het rapport worden ook een aantal aanbevelingen gedaan. De gemeente zal deze op korte termijn oppakken om de kwaliteit van de dienstverlening nog verder te verbeteren. Wethouder Briels: Ik ben tevreden met de resultaten van het onderzoek. Ons streven is en blijft om maatwerk en kwaliteit te leveren. Uitgangspunt daarbij is dat de klant centraal staat.

Ter inzage
De prestatiegegevens en de resultaten van het
klanttevredenheidsonderzoek liggen vanaf 10 juli 2009 voor iedereen ter inzage bij de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. Daarnaast kan iedereen een afschrift van de stukken krijgen, tegen betaling van de daarvoor verschuldigde leges.