Gemeente Laarbeek
Klanten tevreden over uitvoering Wmo
LAARBEEK Vorig jaar heeft het Laarbeekse college van B&W
onderzoeksbureau Companen uit Arnhem opdracht gegeven een telefonische
enquête uit te voeren onder 280 gebruikers van een Wmo-voorziening.
Het grootste deel van deze klanten was tevreden over de uitvoering van
de Wmo. Er waren echter ook verbeterpunten. Daarom heeft het college
er dit jaar voor gekozen om dezelfde doelgroep te benaderen voor een
verdiepend klanttevredenheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd
door onderzoeksbureau SGBO. De gemeente heeft de Wmo-klanten
uitgenodigd voor twee rondetafelgesprekken in mei 2009. Het doel was
om de knelpunten en wensen van klanten duidelijk te krijgen, om zo de
kwaliteit van de Wmo-voorzieningen verder te kunnen verbeteren. Naast
de resultaten van het voorgaande, telefonische
klanttevredenheidsonderzoek waren ook de ervaringen met Mobitax, de
servicepunten en het Wmo-loket onderwerp van gesprek.
Resultaten klanttevredenheidsonderzoek
Naar aanleiding van beide bijeenkomsten heeft SGBO een rapport
geschreven. De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:
* Klanten zijn tevreden over de uitvoering van de individuele
voorzieningen en zeer tevreden over de medewerkers in het
Wmo-loket en de servicepunten.
* De eerste ervaringen met Mobitax zijn positief, al kunnen er nog
wel wat puntjes op de i worden gezet.
* Ten aanzien van de hulp bij het huishouden wordt veel waarde
gehecht aan de vaste hulp. Ook zijn veel mensen van mening dat het
begrip gebruikelijke zorg soms te strikt wordt toegepast.
* Met name bij de doorlooptijd van de woonvoorzieningen en het
aanvraagproces bij de indicatiestelling door (externe) artsen,
zijn nog verbeteringen mogelijk.
* De meeste deelnemers aan de bijeenkomsten vinden een
Wmo-servicepunt in Beek en Donk overbodig.
* Voor veel mensen is het verschil tussen regelingen niet helemaal
duidelijk. Dit leidde tijdens de bijeenkomsten soms ten onrechte
tot kritische opmerkingen naar de gemeente.
In het rapport worden ook een aantal aanbevelingen gedaan. De gemeente
zal deze op korte termijn oppakken om de kwaliteit van de
dienstverlening nog verder te verbeteren. Wethouder Briels: Ik ben
tevreden met de resultaten van het onderzoek. Ons streven is en blijft
om maatwerk en kwaliteit te leveren. Uitgangspunt daarbij is dat de
klant centraal staat.
Ter inzage
De prestatiegegevens en de resultaten van het
klanttevredenheidsonderzoek liggen vanaf 10 juli 2009 voor iedereen
ter inzage bij de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. Daarnaast
kan iedereen een afschrift van de stukken krijgen, tegen betaling van
de daarvoor verschuldigde leges.