1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
RWS SDG prod
2009/894/80141
Datum 10 juli 2009 Uw kenmerk
---
Onderwerp Planning definitieve openstelling tunnels A73
Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Ik ben verheugd u te kunnen melden dat alle partijen tijdens het Bestuurlijk
Overleg van 8 juli 2009 hebben besloten dat de tijd rijp is om met de
ombouwafsluiting van de tunnels in de A73 te beginnen. De sluiting is gericht op
volledige openstelling van de tunnels uiterlijk per 1 december 2009. Hiervoor is
samen met de regio overleg gevoerd over de planning, de flankerende
verkeersmaatregelen en de restpuntenstrategie.
In het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie Verkeer en Waterstaat op 23
april 2009 heb ik aangegeven dat, voordat ik samen met de regio de keuze kan
maken wanneer de tunnel voor de laatste keer helemaal gesloten wordt voor de
definitieve afbouw, twee dingen duidelijk moeten zijn. Ten eerste dient de
planning van afbouw maximaal doorgelicht te zijn en dienen alle
vereenvoudigingen die mogelijk zijn, te zijn doorgevoerd. Ten tweede moet alles
wat van tevoren gedaan kan zijn, gedaan zijn. Hierdoor wordt het risico op uitloop
van de afbouw zoveel mogelijk beperkt. De inspanningen van de afgelopen
periode hebben er toe geleid dat tijdens het Bestuurlijk Overleg van 8 juli 2009 is
vastgesteld dat aan beide randvoorwaarden invulling is gegeven en dat er nu een,
ook volgens Horvat en Partners, realistische afbouwplanning voorligt.
Met deze brief geef ik tevens invulling aan mijn toezegging de Tweede Kamer te
informeren over de datum en duur van de tijdelijke volledige afsluiting
(ombouwafsluiting) van de tunnels bij Swalmen en Roermond en over de planning
van de definitieve openstelling, dat wil zeggen twee rijstroken per rijrichting met
een handhavingsnelheid van 100 km/uur, een permanent inhaalverbod voor
vrachtwagens en géén beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (zgn.
categorie 0 tunnels, vanaf 1 januari 2010 categorie A conform nieuwe ADR-
regeling).
Realistische en betrouwbare planning
De openstelling van de tunnels is volgens de integrale afbouwplanning voorzien
uiterlijk per 1 december 2009, de planning is meegezonden in bijlage 1. Zoals ik
eerder heb aangegeven (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 31 700 A, nr.
93) zal voorafgaand aan de openstelling een tijdelijke volledige afsluiting voor
ombouw, de zogenaamde ombouwafsluiting, plaatsvinden. Tijdens de
ombouwafsluiting worden globaal de volgende werkzaamheden uitgevoerd: de
ombouw van installaties van de beperkte openstelling naar de definitieve situatie
a
Pagina 1 van 4
(vier weken), het uitvoeren van technische integratie testen door de aannemer
Datum
(vier weken) en het uitvoeren van veiligheids- en scenariotesten door de regio en
Rijkswaterstaat (vier weken). Verder uitstel van de ombouw levert geen bekorting Ons kenmerk
van de ombouwafsluiting. De werkzaamheden die nu nog verricht moeten RWS SDG prod
2009/894/80141
worden, dienen uitgevoerd te worden in een afgesloten tunnel. De
ombouwafsluiting zal plaatsvinden van 1 september tot uiterlijk 1 december 2009.
Om de overlast voor de regio zo veel mogelijk te beperken heb ik onderzocht hoe
deze ombouwafsluiting nog ingekort zou kunnen worden. Ik ben verheugd u te
kunnen melden dat in het Bestuurlijk Overleg is vastgesteld dat de
Swalmentunnel een maand langer zal openblijven (afsluiting van 1 oktober tot
uiterlijk 1 december 2009). De werkzaamheden in de Swalmentunnel duren
korter omdat deze tunnel minder lang is en door de ervaringen die kort daarvoor
in de Roertunnel zijn opgedaan. Hierdoor blijven Roermond - Noord en het
Retailpark goed bereikbaar tijdens de periode 1 september - 1 oktober 2009.
De ombouwafsluiting kan niet verder worden bekort. De planning geeft overigens
geen absolute zekerheid over de openstelling uiterlijk per 1 december 2009, maar
door de voorbereidingen, de inmiddels uitgevoerde werkzaamheden, de resultaten
van de eerdere weekafsluiting, de doorgevoerde vereenvoudigingen én door het
opstellen van een restpuntenstrategie is de haalbaarheid geoptimaliseerd.
Daarnaast is afgesproken dat de Gemeente Roermond, Provincie Limburg en
Rijkswaterstaat elkaar gedurende de afbouwperiode nauwgezet informeren, zodat
zonodig ingegrepen kan worden om 1 december 2009 te halen.
Om de haalbaarheid van de definitieve openstelling uiterlijk per 1 december 2009
nog verder te vergroten, vindt in de periode 1 juni tot 1 september/1 oktober een
aantal week- (éénmaal), weekend- (tweemaal) en nachtafsluitingen (circa vijftien
maal) plaats. Indien de werkzaamheden dat mogelijk maken zal de aard van de
nachtafsluiting zo beperkt mogelijk gehouden worden (bijvoorbeeld voor enkel
een tunnel of tunnelbuis). Hierdoor blijft de verkeershinder tot een minimum
beperkt. De eerste weekendafsluiting is in overleg met de stakeholders
vastgelegd in het weekend van 18 juli.
Het belang van deze kortdurende afsluitingen voorafgaand aan de
ombouwafsluiting wordt onderschreven door Horvat & Partners in haar review op
de strategie richting definitieve openstelling (bijlage 2). Hierin geeft zij op de
strategie richting definitieve opstelling tevens aan dat er risico's zullen blijven
maar dat de huidige planning, met de daarin opgenomen voorbereidende
werkzaamheden, de best denkbare aanpak biedt. Grotere zekerheid over de
exacte doorlooptijd van alle werkzaamheden en testen valt niet te krijgen, ook
niet door een langere voorbereiding van de voorgestelde afbouwperiode. Tijdens
het installeren en testen zullen nog problemen naar voren komen. Dat is
onontkoombaar bij het operationeel maken van een complex geheel van
installatiesystemen.
In het memo met de integrale afbouwplanning worden de te verrichten
werkzaamheden tijdens de verschillende afsluitingen nader toegelicht.
Verrichte werkzaamheden
Vóórdat ik samen met de regio zou besluiten over openstelling zou ook invulling
gegeven moeten zijn aan mijn andere randvoorwaarde, dat alles wat van tevoren
gedaan kan zijn, ook gedaan is, zodat het risico op uitloop van de afbouw zo veel
mogelijk wordt beperkt.
Pagina 2 van 4
In de afgelopen periode zijn de aanbevelingen van de Departementale Auditdienst
Datum
en Horvat & Partners opgepakt, is een nieuwe integrale planning opgesteld, is
doorgewerkt aan de definitieve installaties, besturing, veiligheidsdocumentatie, Ons kenmerk
zijn testprotocollen uitgevoerd en zijn vereenvoudigingen in de systemen RWS SDG prod
2009/894/80141
doorgevoerd. Daarnaast is op voorstel van de regisseur, aangesteld op advies van
Horvat & Partners, de contractuele relatie zodanig ingeregeld dat deze de
gewenste verandering van contractgedreven relatie naar een
samenwerkingsrelatie ten behoeve van probleemoplossing ondersteunt. Deze
aanpak wordt door Horvat & Partners onderschreven en ook noodzakelijk geacht.
Aan de randvoorwaarde is derhalve voldaan.
Voor een totaal overzicht van de werkzaamheden verwijs ik u naar bijlage 1.
Restpuntenstrategie
Ervaring bij de realisatie van tunnels heeft geleerd dat bij iedere openstelling
sprake is van restpunten en nog op te lossen beperkte tekortkomingen, de
zogenaamde "kinderziekten". Daarom heb ik, om de onvolkomenheden die
gedurende de afbouwperiode aan het licht komen en die na de openstelling nog
resteren op te lossen, samen met de regio en de toekomstig beheerder een
restpuntenstrategie en risicobeheersingstrategie ontwikkeld. Deze aanpak die
door alle partijen is onderschreven borgt dat snelle besluitvorming kan
plaatsvinden over de aanpak van eventuele knelpunten en de maatregelen die
zonodig genomen moeten worden om tot definitieve openstelling te kunnen
komen. Het vooraf komen tot een dergelijke visie wordt onderschreven door
Horvat & Partners. Deze proactieve aanpak leidt ertoe dat bij openstelling aanpak
van de veiligheid van de tunnels beter is ingeregeld dan bij eerdere
openstellingen van andere tunnels.
Inmiddels heeft op 24 juni 2009 ambtelijk overleg plaatsgevonden en is de
concept restpuntenstrategie besproken. Tijdens dit overleg is duidelijk geworden
dat het lokaal bestuur zowel een belangrijke rol voor zichzelf ziet in de uitvoering
van deze strategie alsook dat men deze verantwoordelijkheid graag op zich wil
nemen. Dit is in het Bestuurlijk Overleg van 8 juli 2009 ook door de
regiobestuurders bevestigd.
Ook is, in samenspraak met Horvat & Partners, gekeken onder welke condities
vergelijkbare tunnels (2e Benelux en Westerschelde) in het recente verleden in
Nederland zijn opgeleverd. De resultaten daarvan worden gebruikt voor het
opstellen van de restpuntenstrategie.
De leerervaring die hiermee wordt opgedaan zal ik de komende jaren ook bij de
realisatie van andere tunnels benutten.
Flankerende maatregelen
In oktober 2008 heb ik in overleg met de regio een pakket aan maatregelen
vastgesteld ten behoeve van de ombouwafsluiting. Voor en tijdens de verlengde
weekafsluiting van 12 tot en met 22 juni is de weggebruiker uitvoerig
geïnformeerd met behulp van DRIP's en tekstwagens, het afplakken van
bewegwijzering, de inzet van verkeersregelaars en het instellen van omleidings-
en adviesroutes. Bij de communicatie is ook gebruik gemaakt van de sites
www.vialimburg.nl en www.vanAnaarBeter.nl, dagblad "De Limburger", via L1
radio en via de DRIP's en tekstwagens. Daarnaast is afgesproken dat de eerder
Pagina 3 van 4
uitgevoerde bereikbaarheidscampagne in overleg met de stakeholders herhaald
Datum
zal worden. Hierbij zal bijzondere aandacht zijn voor de definitieve openstelling.
Ons kenmerk
In samenwerking met de regio is dit pakket aan flankerende maatregelen tijdens RWS SDG prod
2009/894/80141
de verlengde weekafsluiting geëvalueerd. Op basis van de deze evaluatie worden
bovenop dit omvangrijke pakket nog een aantal aanvullende flankerende
maatregelen genomen tijdens de ombouwafsluiting. In bijlage 3 zijn de
voorgenomen flankerende maatregelen opgenomen.
Tot slot
Nu tijdens het Bestuurlijk overleg is vastgesteld dat aan de overeengekomen
gestelde randvoorwaarden is voldaan en er een realistische afbouwplanning ligt,
kan ik samen met de betrokken partijen de komende maanden aan de slag zodat
de definitieve openstelling van de tunnels in de A73 uiterlijk per 1 december 2009
verwezenlijkt wordt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat