Ingezonden persbericht

Persbericht Amsterdam, 10 juli 2009

Geen zomerdip in bereik dagbladen
Primeur van NOM: rapportage van maandbereik dagbladen

Komkommertijd ten spijt, Nederland blijft de gehele zomer massaal de krant lezen. Dit laten de zojuist gepubliceerde maandbereikcijfers van NOM Media zien. De maandcijfers, vandaag voor het eerst door NOM gepubliceerd, laten zien dat 7 op de 10 Nederlanders dagelijks een krant lezen. Van significante seizoensfluctuaties is geen sprake. Het bereik van het mediumtype is het gehele jaar constant. Daarmee genereren dagbladen niet alleen een massaal bereik, het bereik is ook nog eens zeer stabiel in de tijd.

Door de nieuwe nummerbereikmethode van NOM Media zijn er de afgelopen tijd veel nieuwe bereikrapportages naar buiten gebracht. Dankzij deze publicaties wordt de transparantie van printmedia als advertentiekanaal steeds groter. Na nieuwe informatie over dageditiebereik en leesduur per doelgroep is het nu dus ook mogelijk om de bereikcijfers per maand te analyseren. Uit de gegevens over 2008 blijkt klip en klaar dat het bereik van betaalde dagbladen het gehele jaar constant is. Voor adverteerders betekent dit dat zij kunnen rekenen op een gegarandeerd bereik. Het typische Nederlandse dagbladlandschap met zijn hoge percentage abonnees en een goede distributie in binnenland en buitenland zijn hier debet aan. Ook de vakantiespreiding heeft een positieve invloed.

Indices bereik dagbladen naar kalendermaand (gemiddeld bereik 2008 = 100)

Bron: NOM Maandbereiksindex Dagbladen 2008

Uitzondering
Hoewel het bereik van dagbladen schommelingen vertoond, doorbreekt het bereik in geen enkel seizoen de statistische marge. Enige uitzondering hierop vormen de gratis kranten. Door hun kenmerkende distributiesysteem zijn zij in augustus niet in staat hun gemiddelde bereik vast te houden. Het bereik van deze categorie is in deze maand significant lager. In de overige zomermaanden wordt het gemiddelde maandbereik wel behaald.

Kansen in de zomer
"Omdat veel adverteerders de neiging hebben om hun reclame-inspanningen terug te schroeven, laten zij veel kansen liggen" volgens Olaf Croon, directeur Cebuco, echt zonde. "Ten eerste is de zomer een unieke gelegenheid om met geringe inspanningen veel reclamedruk te genereren. Immers, wanneer de concurrenten zich stil houden, weet een adverteerder eenvoudig relatief veel mediadruk op te bouwen. Een voorsprong die hem in het najaar geen windeieren zal leggen. Daarbij doet zich ook de gelegenheid voor dat veel media-exploitanten aantrekkelijke zomeraanbiedingen doen. Dankzij het nieuwe NOM-maandbereik is nu dus duidelijk dat deze voordelige zomeraanbiedingen een minstens net zo goed bereik opleveren. Hét rationele argument om de reclamestilte in de zomer eens te doorbreken."

---

Noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht