Ingezonden persbericht

Winnaar 2009 van de Cobra Kunstprijs Amstelveen: Gijs Frieling

Expositie 'Vernacular Painting'
26.09 t/m 29.11.2009

Het bestuur van de Stichting Cobra Kunstprijs Amstelveen maakt bekend dat de Cobra Kunstprijs 2009 is toegekend aan de beeldend kunstenaar Gijs Frieling.

Prijsuitreiking, opening, boekpresentatie
De prijswinnaar exposeert vanaf 26 september in het Cobra Museum Museum voor Moderne Kunst met de installatie 'Vernacular Painting', die speciaal voor deze expositie werd gemaakt. De expositie wordt op vrijdag 25 september om 17.30 uur geopend door Dr. A.H.E.M. Wellink, president van de Nederlandsche Bank. Tijdens deze openingsbijeenkomst wordt aan Gijs Frieling de Cobra Kunstprijs Amstelveen uitgereikt en vindt de presentatie plaats van het begeleidende boek met dezelfde titel, over het werk van Frieling.

De in 2005 ingestelde Cobra Kunstprijs Amstelveen wordt tweejaarlijks uitgereikt en bestaat uit een bedrag van 10.000 euro, een publicatie en een tentoonstelling in het Cobra Museum. De prijs werd eerder toegekend aan Joost Conijn (2005) en aan Johannes Schwartz (2007).

De Cobra Kunstprijs Amstelveen wordt uitgereikt aan een in Nederland woonachtige beeldend kunstenaar die vernieuwend werk maakt dat getuigt van engagement. Het juryrapport over de toekenning van de prijs aan Gijs Frieling wordt op de openingsbijeenkomst openbaar gemaakt.

Gijs Frieling (1966, Amsterdam)
In de afgelopen jaren heeft Frieling een volstrekt eigen positie in de schilderkunst ingenomen. Geïnspireerd door uiteenlopende bronnen, zoals volkskunst maar bijvoorbeeld ook door het werk van Donald Judd, maakt hij tegelijk kleine en ruimtevullende schilderingen.

In eerder werk onderzocht hij de actualiteit en betekenis van de christelijke iconografie. Dit onderzoek heeft hij inmiddels afgesloten. Tegenwoordig schildert hij in tempera, op doek of op papier en maakt hij wand- en plafondschilderingen. Kleurrijke schilderingen die planmatig zijn opgebouwd in ritmische patronen met gestileerde plantmotieven en dierfiguren. Zijn werkwijze is methodisch volgens nauwkeurig bepaalde schilderkunstige handelingen.

'Vernacular Painting'
Gijs Frieling bouwt in de expositiezaal een binnenruimte, een langwerpige besloten zaal met meerdere ingangen. De binnen en buiten wanden worden door hem en zijn assistenten beschilderd. Het zijn ornamentele schilderingen van planten, dieren, kolommen en strikken die enerzijds de architectuur bevestigen en tegelijkertijd de ruimte van sfeer veranderen. Ze vormen de achtergrond voor schilderijen, tekeningen en borduurwerken. 'Vernacular Painting' toont tien grote schilderijen uit de afgelopen vijftien jaar, alsmede enkele kleine schilderijen en borduurwerken waaronder replica's van onder andere René Daniëls, Philip Guston en Donald Judd. Er staat een tafel met daarop boeken met bronnenmateriaal. Ook wordt er een film getoond waarin het ontstaansproces van 'Woodchapel', een beschilderde houten 'schuur' die hij samen met William Speakman heeft gemaakt, te zien is. Frieling probeert de dingen waarvan hij houdt in een grote samenhang bij elkaar te brengen.

Mensen moeten zich welkom voelen door de sfeer van de ruimte en alles rustig kunnen bekijken. Tegelijkertijd wordt een gevoel van onuitputtelijkheid opgeroepen. "Mijn werk is een poging om de ontwikkeling van de schilderkunst als een eenheid voor te stellen waarbinnen de verschillen tussen decoratieve schilderkunst, volkskunst, religieuze schilderkunst, 'hoge kunst' en avant-garde slechts contextueel zijn. Schilderkunst is visuele kennis en tegelijkertijd een opeenstapeling van handelingen. Ik wil deze reflectieve en performatieve aspecten een gelijkwaardige plaats geven."