GroenLinks
GroenLinks: Nog niet genoeg garanties voor gezonde taximarkt
9 juli 2009
De maatregelen die staatssecretaris Huizinga heeft aangekondigd in haar Taxi-brief zijn weliswaar een stap in de goede richting, maar bieden nog niet genoeg garanties op herstel van een gezonde taximarkt. Daarvoor is het ook nodig dat gemeenten mogen bepalen hoeveel taxis er rijden, zodat er voor iedereen een fatsoenlijke boterham te verdienen valt. Ook moeten gemeenten de mogelijkheid krijgen individuele chauffeurs die zich misdragen aan te pakken.
De liberalisering van de taximarkt is totaal mislukt. Door de toestroom van taxichauffeurs daalde de prijzen niet en bleef de kwaliteit flink achter. Zo wel de klant als de goedwillende taxichauffeur werd de dupe. Huizinga blijft tegen beter weten in geloven dat taxis concurreren op prijs. Alsof de zaterdagse stapper of de haastige treinreiziger op de taxistandplaats eerst een uitgebreid warenonderzoek gaat doen. Mensen zoeken hun bakker ook niet op de prijs van het brood uit, maar of het smaakt.
Huizinga geeft gemeenten nu wel wat meer grip, maar niet voldoende. Groepsvorming is prima, maar Huizinga stelt teveel vertrouwen in wat zij noemt het reputatiemechanisme. En binnen een groep kunnen rotte appels zitten. Die moet je individueel kunnen aanpakken. GroenLinks is er niet zeker van dat Huiizngas voorstellen het makkelijk genoeg maken voor gemeenten om chauffeurspassen te kunnen innemen.
De klachtenregeling faalt. Het is dus gek dat Huizinga eraan vasthoudt dit aan de sector over te laten. De overheid moet de regeling stroomlijnen en overnemen, want nu is het een doolhof voor de klant.
Ineke van Gent