Waterschap Zeeuws-Vlaanderen
procedure interim-voorzitter Zeeuwse waterschappen
Eind augustus overleg over procedure interim-voorzitter Zeeuwse
waterschappen
Uiterlijk per 1 maart 2010 is het ambt van dijkgraaf bij beide Zeeuwse
waterschappen vacant. Het Bestuurlijk Overleg (alle leden van de
dagelijks besturen van Zeeuws-Vlaanderen en Zeeuwse Eilanden) heeft
uitgesproken vanaf dat moment graag met één interim-voorzitter verder
te gaan die het fusieproces van de Zeeuwse waterschappen in
bestuurlijke zin kan leiden.
In overleg met de Provincie is bekeken op welke wijze tot een
interim-voorzitter gekomen kan worden, aangezien het vertrek van beide
dijkgraven bij de totstandkoming van het reglement voor waterschap
Scheldestromen niet is voorzien. De Provincie heeft aangegeven dat
artikel 26 voor deze situatie gebruikt kan worden. In dit artikel
staat dat het Bestuurlijk Overleg een aanbeveling doet voor het
benoemen van een interim-voorzitter. Gedeputeerde Staten benoemen deze
persoon vervolgens.
Het Bestuurlijk Overleg hecht er grote waarde aan om de leden van de
algemene vergaderingen bij de procedure te betrekken. Als eerste stap
stelt het Bestuurlijk Overleg een concept-functieprofiel op voor een
interim-voorzitter. Dit concept-profiel wordt eind augustus met alle
fractievoorzitters van beide waterschappen besproken. Tijdens dit
overleg willen de leden van het Bestuurlijk Overleg graag van de
fractievoorzitters horen welke opmerkingen, aanvullingen of
wijzigingen zij op het concept hebben. Ook over de procedure zal
uitgebreid gesproken worden met de fractievoorzitters, evenals
eventuele andere zaken.
Vervolgens is het de bedoeling dat het Bestuurlijk Overleg op 2
september een definitief standpunt inneemt over het functieprofiel en
de procedure.
Terneuzen/Middelburg, 9 juli 2009