donderdag, juli 09, 2009
Bevoordeling allochtone leerlingen geen oplossing taalachterstand
Leefbaar raadslid Anita Fähmel heeft gisteren
schriftelijke vragen gesteld over het bericht in de media dat
autochtone vmbo- en havo-leerlingen ernstig benadeeld worden bij de
beoordeling van het examen Nederlands. Allochtone eindexamenleerlingen
met een andere moedertaal mogen namelijk veel meer fouten maken,
terwijl dat wettelijk niet is toegestaan.
Dit zegt advocaat Roel Schreuders in het AD van 8 juli jl. Volgens
Schreuders heeft de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven
(CEVO) de correctievoorschriften voor allochtone leerlingen
versoepeld. Hierdoor mogen ze meer fouten maken dan autochtone
leerlingen. Allochtone Havo-leerlingen mogen vijf fouten maken zonder
dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl hun
autochtone klasgenoten maar twee fouten mogen maken.
Fähmel wil van het stadsbestuur weten of deze regel van het CEVO ook
toegepast wordt in het Rotterdamse onderwijs, omdat autochtone
leerlingen hierdoor ongelijk behandeld zouden worden. In dat geval zal
het stadsbestuur actie moeten ondernemen en ervoor zorgen dat dit
teruggedraaid wordt. Fähmel stelt dat de taalachterstand van
allochtone leerlingen juist het probleem is dat opgelost moet worden.
Fähmel: Het wegwerken van de taalachterstand is zeer belangrijk om
goed te kunnen functioneren in onze maatschappij. Dat los je niet op
door voor allochtone leerlingen het examen maar te versoepelen.
Leefbaar Rotterdam