Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
De voorzitter van de Tweede Kamer 2500 BJ Den Haag
der Staten-Generaal www.minocw.nl
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Onze referentie
HO&S/133147
Datum 9 juli 2009
Betreft Folder studie- en beroepskeuzebegeleiding
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft gevraagd (brief
met kenm. 2009Z11016/2009D29367) wat mijn reactie is op de folder die LAKS,
ISO, LSVb en JOB hebben aangeboden op 4 juni 2009.
Ik onderschrijf volledig de grote nadruk die de folder legt op het verbeteren van
het hele traject rond de studiekeuze. Inderdaad is veel uitval in het eerste jaar
van de studie het gevolg van een verkeerde aansluiting tussen interesse en
capaciteit van de student enerzijds, en het karakter van de studie anderzijds. Ik
ben van mening dat veel winst in studiesucces is te behalen door de studiekeuze
te baseren op meer en betere informatie. Een studiekeuze is en blijft iets
waarmee iedere jongere anders omgaat, een individueel, cruciaal en moeilijk
proces. Daarom is het belangrijk dat de scholieren en studenten dit soort acties
gezamenlijk ondernemen, over de traditionele grenzen van de onderwijssectoren
heen.
De aanbevelingen aan onderwijsinstellingen om aandacht te geven aan
meeloopmogelijkheden en een buddysysteem voor eerstejaars zijn waardevol
omdat ze recht doen aan het individuele proces van de jongeren. De overheid
onderneemt actie door loopbaanoriëntatie en begeleiding op vo-scholen en roc's
te faciliteren, zodat scholen meer mogelijkheden hebben om hun leerlingen goed
te begeleiden in het maken van studiekeuzes; hiertoe zijn met VO-raad en MBO-
raad afspraken gemaakt over stimuleringsplannen.
Summerschools kunnen een goed idee zijn omdat ze de aankomende student
eerder een beeld geven van wat de opleiding inhoudt en omdat hij hierdoor een
betere start maakt op de opleiding. Met betrekking tot de lerarenopleidingen wil ik
met de HBO-raad afspraken maken over summercourses.
Daarnaast faciliteren we hogescholen en universiteiten ten behoeve van het
verminderen van de uitval van studenten. Hiertoe zijn meerjarenafspraken
gemaakt met de HBO-raad en VSNU. Hiervoor geldt dat de overheid de
instellingen aanspreekt op de resultaten, maar dat zij zelf kunnen bepalen welke
maatregelen zij nemen.
Ook de aandacht voor objectieve informatie over bestaande opleidingen in het
onderwijs en de aantrekkelijkheid en toegankelijkheid daarvan acht ik essentieel;
a
na 1 van 2
Pagi
de website studiekeuze123.nl die wordt gefinancierd door de overheid is daar Datum
specifiek voor bedoeld.
Onze referentie
Ik deel de nadruk die de jongeren leggen op intake-, exit- en HO&S/133147
evaluatiegesprekken. Voor evaluatie en exitgesprekken geldt dat ik dat in het
kader van de studiebegeleiding en de kwaliteitsborging primair een
verantwoordelijkheid vind van de instellingen zelf. Het idee van intakegesprekken
bij de overgang naar het hoger onderwijs onderschrijf ik zeer. Er is onder
hogescholen en universiteiten een voorhoede van instellingen/opleidingen waar
men al aan de slag is gegaan met intakegesprekken. Om te onderzoeken op
welke manier het aanbieden van studiekeuzegesprekken binnen instellingen het
beste georganiseerd kan worden, welke initiatieven onder welke omstandigheden
effectief zijn en welke knelpunten kunnen ontstaan waarvoor oplossingen gezocht
moeten worden, voert SURF in opdracht van OCW het programma
studiekeuzegesprekken: wat werkt? uit. Recentelijk heb ik de middelen voor dit
programma uitgebreid vanwege het grote enthousiasme bij instellingen om
hiermee aan de slag te gaan. Ik zal LAKS, ISO, LSVb en JOB nauw blijven
betrekken bij de verdere uitwerking van de hierboven genoemde
beleidsvoornemens.
Ten slotte ben ik ook voorstander van een andere oplossing ter verbetering van
het rendement in het eerste jaar door betere studiekeuze, namelijk de brede of
bredere bachelor, met het zogenoemde `sorteren na de poort', en ik ondersteun
instellingen die dit model (experimenteel) hanteren.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Pagina 2 van 2