Gemeente Nijmegen

College opent discussie over bereikbaarheidsagenda 2020


09/07/2009

Bufferpunten aan de rand van de stad waar autoverkeer gedoseerd tot de stad wordt toegelaten, en waar automobilisten bij grote drukte kunnen overstappen op openbaar vervoer of de fiets. Een doorstroomroute via Stadsbrug, Energieweg, Neerbosscheweg en Grootstalselaan waar autoverkeer het primaat heeft boven OV en fiets. Betere OV-verbindingen vanuit Brabantse Poort en Malden richting Heyendaal. Dit zijn enkele hoofdpunten uit de discussie-nota Nijmegen Betrouwbaar Bereikbaar van het college van burgemeester en wethouders.

In 2013 wordt de nieuwe stadsbrug opgeleverd. Samen met de verbreding van de A50 zorgt de nieuwe brug voor een betere bereikbaarheid van de stad, en betere spreiding en doorstroming van het verkeer in de stad. Wetende dat de mobiliteit blijft groeien moet echter nu al worden nagedacht over antwoorden op vraagstukken die gaan spelen na de aanleg van de Stadsbrug. Hoe blijft Nijmegen ook in 2020 bereikbaar en wordt, met aandacht voor mens en milieu, de economische concurrentiepositie van de stad versterkt?

De lijn die het college wil inzetten is: een betere afstemming en integratie van de verschillende vervoersstromen in de stad door middel van multi-modaal verkeersmanagement. Nu nog komen auto, openbaar vervoer en fiets regelmatig met elkaar in conflict. In de toekomst moeten deze vervoersvormen elkaar juist aanvullen. Aangezien er in de bestaande stad geen ruimte meer is voor extra autoverkeer zet het college zwaar in op fiets (vrijliggende snel- en stadsfietsroutes, extra stallingen) en openbaar vervoer (HOV, regiorail, aanleg station Goffert, betere verbindingen Brabantse Poort-Heyendaal en Malden-Heyendaal) en plekken aan de rand van de stad en aan de rand van het centrum waar automobilisten bij grote verkeersdrukte kunnen overstappen op fiets en openbaar vervoer. De overstappunten aan de rand van de stad (waarvan P+R Waalsprinter de eerste is) bevinden zich ter hoogte van de zogenoemde `bufferpunten': plekken waar het autoverkeer gedoseerd tot de stad wordt toegelaten zodat het in de stad kan doorstromen.

De komst van de stadsbrug geeft de gemeente de mogelijkheid het verkeer beter over de stad te verdelen. In plaats van door het centrum (singels, Keizer Karelplein, Graafseweg, St.-Annastraat) kiest het college ervoor de de hoofdverkeersstroom voortaan óm het centrum te leiden via de doorstroomroute Graaf Alardsingel, Stadsbrug, Energieweg, Neerbosscheweg, Weg door Jonkerbosch en Grootstalselaan. Binnen die nieuwe hoofdstructuur krijgen de verschillende manieren van vervoer in de verschillende delen van de stad voorrang:

- binnen de bestaande stad: primaat voor fietsverkeer - buiten de bestaande stad en op de doorstroomroute: primaat voor autoverkeer
- van buiten naar binnen de bestaande stad: primaat voor openbaar vervoer

Ook wordt een norm gesteld voor de doorstroming van auto, OV en fiets. Alle vervoermiddelen moeten binnen de bestaande stad, ook tijdens de spits, een minimale reissnelheid kunnen halen van 15 kilometer per uur over de weg, en waar mogelijk hoger. Op sommige plekken in Nijmegen (bijvoorbeeld de Prins Mauritssingel) bedraagt deze normsnelheid nu minder dan 10 kilometer per uur. Voor de normsnelheid geldt het uitgangspunt dat deze van deur tot deur geldt. Met andere woorden: bij de reissnelheid is inbegrepen het zoeken naar een parkeerplaats, wachten op de bus en dergelijke. Als deze minimale reissnelheid op een verbinding voor één of meer vervoerswijzen niet wordt gehaald, wordt onderzocht of en hoe dat verbeterd kan worden.

De discussie-nota is vandaag vrijgegeven voor inspraak. De komende tijd worden gesprekken gevoerd met diverse stakeholders in de stad. Via een enquête zullen inwoners naar hun mening worden gevraagd. Geïnteresseerde Nijmegenaren kunnen de nota ook raadplegen op www.nijmegen.nl/naarnijmegen of inzien bij het Open Huis (1^e verdieping Stadswinkel). Als afsluiting van de inspraaktermijn wordt in september nog een debat in Lux georganiseerd. De inspraaktermijn loopt tot 30 september. Op basis van de reacties stelt het college een definitieve nota vast welke in het najaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad

Meer informatie:

* Inspraak en informatie (23kb)
* Discussienota Nijmegen Bereikbaar (3.919kb)
* Voorstel aan het College (137kb)