College opent discussie over bereikbaarheidsagenda 2020
09/07/2009
Bufferpunten aan de rand van de stad waar autoverkeer gedoseerd tot de
stad wordt toegelaten, en waar automobilisten bij grote drukte kunnen
overstappen op openbaar vervoer of de fiets. Een doorstroomroute via
Stadsbrug, Energieweg, Neerbosscheweg en Grootstalselaan waar
autoverkeer het primaat heeft boven OV en fiets. Betere
OV-verbindingen vanuit Brabantse Poort en Malden richting Heyendaal.
Dit zijn enkele hoofdpunten uit de discussie-nota Nijmegen Betrouwbaar
Bereikbaar van het college van burgemeester en wethouders.
In 2013 wordt de nieuwe stadsbrug opgeleverd. Samen met de verbreding
van de A50 zorgt de nieuwe brug voor een betere bereikbaarheid van de
stad, en betere spreiding en doorstroming van het verkeer in de stad.
Wetende dat de mobiliteit blijft groeien moet echter nu al worden
nagedacht over antwoorden op vraagstukken die gaan spelen na de aanleg
van de Stadsbrug. Hoe blijft Nijmegen ook in 2020 bereikbaar en wordt,
met aandacht voor mens en milieu, de economische concurrentiepositie
van de stad versterkt?
De lijn die het college wil inzetten is: een betere afstemming en
integratie van de verschillende vervoersstromen in de stad door middel
van multi-modaal verkeersmanagement. Nu nog komen auto, openbaar
vervoer en fiets regelmatig met elkaar in conflict. In de toekomst
moeten deze vervoersvormen elkaar juist aanvullen. Aangezien er in de
bestaande stad geen ruimte meer is voor extra autoverkeer zet het
college zwaar in op fiets (vrijliggende snel- en stadsfietsroutes,
extra stallingen) en openbaar vervoer (HOV, regiorail, aanleg station
Goffert, betere verbindingen Brabantse Poort-Heyendaal en
Malden-Heyendaal) en plekken aan de rand van de stad en aan de rand
van het centrum waar automobilisten bij grote verkeersdrukte kunnen
overstappen op fiets en openbaar vervoer. De overstappunten aan de
rand van de stad (waarvan P+R Waalsprinter de eerste is) bevinden zich
ter hoogte van de zogenoemde `bufferpunten': plekken waar het
autoverkeer gedoseerd tot de stad wordt toegelaten zodat het in de
stad kan doorstromen.
De komst van de stadsbrug geeft de gemeente de mogelijkheid het
verkeer beter over de stad te verdelen. In plaats van door het centrum
(singels, Keizer Karelplein, Graafseweg, St.-Annastraat) kiest het
college ervoor de de hoofdverkeersstroom voortaan óm het centrum te
leiden via de doorstroomroute Graaf Alardsingel, Stadsbrug,
Energieweg, Neerbosscheweg, Weg door Jonkerbosch en Grootstalselaan.
Binnen die nieuwe hoofdstructuur krijgen de verschillende manieren van
vervoer in de verschillende delen van de stad voorrang:
- binnen de bestaande stad: primaat voor fietsverkeer
- buiten de bestaande stad en op de doorstroomroute: primaat voor
autoverkeer
- van buiten naar binnen de bestaande stad: primaat voor openbaar
vervoer
Ook wordt een norm gesteld voor de doorstroming van auto, OV en fiets.
Alle vervoermiddelen moeten binnen de bestaande stad, ook tijdens de
spits, een minimale reissnelheid kunnen halen van 15 kilometer per uur
over de weg, en waar mogelijk hoger. Op sommige plekken in Nijmegen
(bijvoorbeeld de Prins Mauritssingel) bedraagt deze normsnelheid nu
minder dan 10 kilometer per uur. Voor de normsnelheid geldt het
uitgangspunt dat deze van deur tot deur geldt. Met andere woorden: bij
de reissnelheid is inbegrepen het zoeken naar een parkeerplaats,
wachten op de bus en dergelijke. Als deze minimale reissnelheid op een
verbinding voor één of meer vervoerswijzen niet wordt gehaald, wordt
onderzocht of en hoe dat verbeterd kan worden.
De discussie-nota is vandaag vrijgegeven voor inspraak. De komende
tijd worden gesprekken gevoerd met diverse stakeholders in de stad.
Via een enquête zullen inwoners naar hun mening worden gevraagd.
Geïnteresseerde Nijmegenaren kunnen de nota ook raadplegen op
www.nijmegen.nl/naarnijmegen of inzien bij het Open Huis (1^e
verdieping Stadswinkel). Als afsluiting van de inspraaktermijn wordt
in september nog een debat in Lux georganiseerd. De inspraaktermijn
loopt tot 30 september. Op basis van de reacties stelt het college een
definitieve nota vast welke in het najaar wordt voorgelegd aan de
gemeenteraad
Meer informatie:
* Inspraak en informatie (23kb)
* Discussienota Nijmegen Bereikbaar (3.919kb)
* Voorstel aan het College (137kb)
Gemeente Nijmegen