Besluiten Raadsvergadering
GEMEENTE Datum: 7 juli 2009
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de
P belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht.
Kadernota 2010-2013 vastgesteld
E
Met de kadernota formuleert de raad de uitgangspunten voor de begroting.
Het college werkt de uitgangspunten verder uit voor een extra raads-
R vergadering in september 2009. Op 3 november 2009 volgt de raads-
vergadering waarin de begroting zal worden behandeld.
S Met het vaststellen van de Kadernota geeft de raad invulling aan zijn
kaderstellende rol. De raad geeft hierbij op hoofdlijnen aan welke effecten en
doelen worden nagestreefd en welke financiële kaders daarbij horen. De
B kadernota is opgebouwd uit elf programma's, het financieel meerjarig perspectief
en de financiële kaderstelling. Het college hanteert de kaders vervolgens bij het
opstellen van de programmabegroting.
E Om de raad gelegenheid te geven een volledige integrale afweging te maken, zal
het college een overzicht opstellen van alle niet-wettelijke taken die nu onderdeel
zijn van de begroting. Daarbij wordt naast het beschikbare budget ook inzichtelijk
gemaakt wat de ambtelijke inzet is en wat het maatschappelijk effect is als deze
R taak niet wordt vervuld. Daarnaast zal een overzicht worden gemaakt van alle
grote projecten met het investeringsbedrag en bijbehorende kapitaallasten. Ook
hierbij zal worden aangegeven wat het maatschappelijk effect is wanneer het
project niet doorgaat. Deze overzichten worden in september tijdens een extra
I vergadering aan de raad voorgelegd. De uitkomsten zullen worden verwerkt in de
programmabegroting die op 3 november 2009 door de raad zal worden
behandeld.
C Vooruitlopend hierop heeft de raad in meerderheid ingestemd met de voortgang
van het Cultureel Centrum Lopik (CCL) ter vervanging van het voormalige
Wieleroord.
H Definitief besluit renovatie Dorpshuis
Benschop uitgesteld tot september
T Voor Dorpshuis Benschop is een plan uitgewerkt voor een beperkte en een
uitgebreide renovatie. De gemeente wil harde garanties stellen aan het
stichtingsbestuur voor het verstrekken van een financiële bijdrage. Deze
voorwaarden zullen in de zomerperiode op zorgvuldige wijze worden
voorbereid, waarna de raad in september een definitief besluit zal kunnen
Postbus 50
3410 CB LOPIK
nemen.
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl
Doelstelling is het renoveren van het gebouw en het verbeteren van de
exploitatie van het dorpshuis. Daarnaast zijn het verbeteren van het aanbod van
activiteiten in het dorpshuis voor de totale bevolking, met name de jongeren in
Benschop, en het verbeteren en integreren van het bibliotheekwerk in het
dorpshuis onderdeel van het plan.
De begroting is gesplitst in achterstallig gebouwonderhoud, veiligheid, verbete-
ring en een post bestuur. Ter vergelijking is ook een plan opgesteld van de
renovatie sec. In dit plan is de beoogde uitbreiding achterwege gelaten en vindt
de renovatie plaats binnen de huidige contouren van het gebouw. De variant met
uitbreiding aan de achterzijde van het bestaande gebouw is beter op de toekomst
gericht en voor wat de exploitatie betreft het meest optimale ontwerp.
De totale kostprijs voor een renovatie sec bedraagt 685.000,- exclusief BTW.
Voor de renovatie plus, dus met uitbreiding, is een totaal budget nodig van
1.215.000,- exclusief BTW. De gemeente wil harde garanties stellen aan het
stichtingsbestuur voor het beschikbaar stellen van een financiële bijdrage. Deze
voorwaarden zullen in de zomerperiode op zorgvuldige wijze worden voorbereid,
waarna de raad in september 2009 een definitief besluit zal kunnen nemen.
Raad stemt in met noordoostelijke uitbreiding
en aanleg tweede ontsluiting kern Uitweg
Het college heeft met Stigter's projectontwikkeling en Woningbouw-
vereniging Lopik overeenstemming bereikt over uitbreiding van de kern en
de aanleg van een tweede ontsluiting voor de kern Uitweg. De raad heeft
het benodigde krediet van 400.000,- beschikbaar gesteld, zodat het plan
kan worden uitgevoerd.
Het stedenbouwkundige plan voorziet in de bouw van in totaal 43 woningen op
o.a. de terreinen van Woningbouwvereniging Lopik, van de bestaande speeltuin
en van Stigter's projectontwikkeling. De nieuwbouw bestaat uit zowel huur- als
koopwoningen, variërend van betaalbaar tot duur.
De nu becijferde kosten voor de gehele ontwikkeling bedragen voor de gemeente
Lopik 400.000,-. Dit bedrag bestaat uit de kosten voor de aanleg van de weg
en de brug, de aankoop van gronden en het verplaatsen van de speeltuin.
De ondergrond voor de weg en de brug wordt "om niet" aan de gemeente
overgedragen.
Stigter's projectontwikkeling en Woningbouwvereniging Lopik hebben
aangegeven te kunnen instemmen met het voorstel en willen hiervoor een
samenwerkingsovereenkomst sluiten met de gemeente. De raad heeft in
meerderheid het benodigde krediet van 400.000,- beschikbaar gesteld, zodat
het plan kan worden uitgevoerd. De CDA-fractie heeft niet ingestemd met dit
besluit.
---
Geld voor gemeentelijke crisisbeheersings-
organisatie
Crisisbeheersing krijgt steeds meer prioriteit van de landelijke overheid. De
gemeentelijke crisisbeheersingsorganisatie moet toegerust zijn om
adequaat op te treden bij crises en rampen. Hiervoor heeft de raad
eenmalig 25.500,- en structureel 3.500,- beschikbaar gesteld.
Het bedrag van 25.500,- wordt besteed aan benodigdheden en voorzieningen
voor de actiecentra, opvang- en voorlichtingslocaties, aggregaataansluitingen en
het houden van een grote interne oefening. Het structurele oefenbudget van
3.500,- zal worden besteed aan jaarlijkse oefeningen voor de gemeentelijke
crisisbeheersingsorganisatie.
Computerregeling voor kinderen van
uitkeringsgerechtigden
Voor middelbare scholieren is een computer onmisbaar. Het inkomen van
het gezin moet kinderen niet belemmeren in hun schoolprestaties. Om
achterstand bij kinderen te voorkomen, heeft de gemeente Lopik een
computerregeling ingesteld. Hiermee kunnen computers voor kinderen van
uitkeringsgerechtigden worden aangeschaft.
Tegenwoordig kunnen kinderen op de middelbare school niet meer zonder een
computer. Scholen bieden roosters aan via internet en verwachten dat kinderen
werkstukken via mail versturen en gebruik maken van internetbronnen. Het
inkomen van het gezin moet kinderen niet belemmeren in hun schoolprestaties
en maatschappelijk functioneren. De gemeente Lopik zet zich in voor alle
kinderen en vindt dat zij gelijke kansen moeten hebben.
Om achterstand bij kinderen van uitkeringsgerechtigden te voorkomen, heeft de
gemeente Lopik een computerregeling ingesteld. Voor 2009 stelt de raad
10.000,- beschikbaar. De Stichting Leergeld zal de computerregeling gaan
uitvoeren namens de gemeente Lopik.
Raad tegen verhoging budget sociale
vaardigheidstraining leerlingen basisscholen
Op de basisscholen in de gemeente Lopik is een toenemende behoefte aan
de bestaande sociale vaardigheidstrainingen. Deze trainingen hebben een
positief effect op kinderen en helpt problematiek binnen gezinnen te
voorkomen. De raad heeft het verzoek afgewezen om het jaarlijkse budget
---
van 4.000,- met 12.000,- te verhogen. De raad vindt dat dit door de
scholen zelf moet worden bekostigd.
De directeuren van het basisonderwijs in de gemeente Lopik geven aan dat door
de toenemende gezinsproblematiek er een grotere behoefte bestaat aan sociale
vaardigheidstrainingen. Het geven van sociale vaardigheidstrainingen op de
basisscholen heeft een positief effect op kinderen en helpt problematiek binnen
gezinnen te voorkomen. Dit past binnen het gemeentelijke jeugdbeleid, waarbij
de nadruk op preventie ligt.
Op elke school zijn leerkrachten getraind om sociale vaardigheidstrainingen te
kunnen geven. De scholen moeten kosten maken om deze leerkrachten vrij te
roosteren om de training te kunnen geven. De kosten voor het geven van de
sociale vaardigheidstrainingen en ouderbijeenkomsten op de basisscholen wordt
geraamd op 16.000,- per jaar. In de begroting 2009 van de gemeente Lopik is
rekening gehouden met 4.000,- per jaar. De raad heeft niet ingestemd met een
jaarlijkse verhoging van 12.000,- en vindt dat dit door de scholen zelf moet
worden bekostigd. De raad handhaaft het budget op 4.000,-.
Jaarrekening 2008 vastgesteld
De jaarrekening 2008 van de gemeente Lopik heeft een positief resultaat
van 775.453,-. De raad heeft ingestemd met het toevoegen van 150.000,-
aan de in te stellen voorziening "projectrealisatie" voor de uitvoering van
een aantal grote projecten. Daarnaast wordt een bedrag van 69.000,-
beschikbaar gesteld voor de invoering van het elektronisch kinddossier. De
resterende 556.453,- wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
Op grond van artikel 197 van de Gemeentewet wordt door het college over elk
dienstjaar aan de raad verantwoording afgelegd over het gevoerde bestuur,
onder overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag. Het jaarverslag
bestaat uit de programmaverantwoording en de paragrafen. In de jaarrekening
zijn de programmarekening met een toelichting en de balans met een toelichting
opgenomen.
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente
Lopik 2009 vastgesteld
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Lopik
dateert van 1 juli 2003. Nieuwe ontwikkelingen maken een wijziging
noodzakelijk. Veel gemeenten hebben initiatieven ontplooid om de
regeldruk, en daarmee de administratieve lasten, voor inwoners en
bedrijven te verminderen. De raad heeft de `APV gemeente Lopik 2009'
vastgesteld en de `APV gemeente Lopik' zoals vastgesteld op 1 juli 2003,
ingetrokken.
---
Om gemeenten te ondersteunen bij het dereguleren van de lokale regelgeving,
heeft de VNG al haar modelverordeningen en modellen onder de loep genomen.
Daarbij is niet alleen gekeken naar mogelijke verdere deregulering, maar ook
naar taalgebruik, overbodige bepalingen en de overzichtelijkheid. Ook is bekeken
of artikelen voor de meeste gemeenten praktisch en noodzakelijk zijn, of mogelijk
optioneel. Het resultaat is dat een groot aantal artikelen is vereenvoudigd of
optioneel gemaakt.
De APV van de gemeente Lopik is gestoeld op de model-APV van de VNG. De
aanpassingen door de VNG zijn dan ook grotendeels overgenomen in de APV
van de gemeente Lopik.
Zo is voor het maken of veranderen van een uitweg en het houden van
snuffelmarkten geen vergunning meer nodig. Er geldt voortaan een
meldingsplicht. Ook is voor venten en voor het verbranden van snoeihout geen
vergunning meer nodig. Men moet zich wel houden aan de regels die in de APV
zijn opgenomen.
Daarnaast is het beleid voor het parkeren van grote voertuigen en/of
aanhangwagens aangescherpt.
Startnotitie Centrum voor Jeugd en Gezin
vastgesteld
De startnotitie Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is een eerste stap in de
richting van de realisatie van een CJG per 1 januari 2011. Het CJG is een
laagdrempelig inlooppunt waar ouders, kinderen en jongeren met alle
vragen rondom opvoeden en opgroeien terecht kunnen. De raad heeft de
startnotitie vastgesteld.
Het CJG biedt licht pedagogische hulp en men verwijst, indien nodig, door.
Daarnaast is het een expertisecentrum voor vrijwilligers en professionals die
betrokken zijn bij opvoeding en opgroeien van kinderen en jongeren.
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van het CJG is dat er draagvlak is onder alle
samenwerkingspartners van de gemeente. Tijdens een informatiebijeenkomst op
8 juni 2009 is een goed beeld ontstaan van welke uitgangspunten er door de
uitvoerende organisaties belangrijk worden gevonden. Het gezamenlijke aspect
hierin is als zeer waardevol ervaren, aangezien deze organisaties de
uitvoeringspartijen zijn; de gemeente is `slechts' regievoerder.
De opmerkingen en aanbevelingen zijn verwerkt in de startnotitie. Nu de raad de
startnotitie heeft vastgesteld, zal deze samen met enkele kernpartners (GGD,
Vitras) verder worden uitgewerkt.
---
Raad stemt in met verdere uitwerking
archeologiebeleid
Sinds 1 september 2007 is de Wet op de Archeologische Monumentenzorg
(WAMZ) van kracht, die een wijziging van onder meer de Monumentenwet
1988 bevat. De gemeenteraad heeft ingestemd met het verder uitwerken van
het gemeentelijke archeologiebeleid. Daarbij wordt uitgegaan van
samenwerking met de omliggende gemeenten bij de verwerving van
archeologische expertise.
Door invoering van de WAMZ is de verantwoordelijkheid voor de archeologische
monumentenzorg verschoven van de provincies naar de gemeenten, die in het
vervolg moeten zorgdragen voor een archeologische belangenafweging binnen
ruimtelijke plannen.
Om goed uitvoering te kunnen geven aan de nieuwe taken met betrekking tot
archeologie is het belangrijk om over gemeentelijk archeologiebeleid te
beschikken. De raad heeft op 21 oktober 2008 ingestemd met het ontwikkelen
van archeologiebeleid in samenwerking met de gemeenten Montfoort,
Oudewater en Woerden.
In januari 2009 is archeologisch adviesbureau Vestigia begonnen met het
vormgeven van het gemeentelijk beleid door alle bekende relevante informatie
(o.m. historische en aardkundige kaarten, archeologische vondsten en
verstoorde gebieden) te inventariseren en een kaart te ontwikkelen, waarop de
verwachtingen ten aanzien van archeologie zo reëel mogelijk zijn weergegeven.
Deze kaarten zijn nagenoeg gereed en zullen de basis vormen voor het
archeologiebeleid. Dit beleid wordt vastgelegd op een beleidskaart en in een
beleidsnota.
De gemeenteraad heeft ingestemd met het verder uitwerken van het
gemeentelijke archeologiebeleid. Daarbij wordt uitgegaan van samenwerking met
de omliggende gemeenten bij de verwerving van archeologische expertise.
Evaluatie rekenkamerfunctie
Voor de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater is vier jaar geleden een
overkoepelende stichting voor de ondersteuning van de drie rekenkamer-
commissies opgericht. Het stichtingsbestuur heeft de afgelopen vier jaar
geëvalueerd. De gemeenteraad heeft ingestemd met continuering van de
huidige werkwijze per 1 januari 2010 voor wederom een periode van vier
jaar.
Op uiterlijk 1 januari 2006 moest elke gemeenteraad over een rekenkamer
(functie) beschikken. Aan deze verplichting kon op diverse manieren vorm
worden gegeven. De gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater hebben
---
gekozen voor oprichting van een "Stichting ondersteuning rekenkamerfuncties
Lopik, Montfoort en Oudewater". Het doel van deze stichting is het faciliteren van
de samenwerkende rekenkamerfuncties van de drie gemeenten. Het bestuur van
de stichting wordt gevormd door de plaatsvervangend raadsvoorzitters van de
drie gemeenten. Na oprichting van de stichting hebben de drie raden een eigen
rekenkamercommissie ingesteld op basis van een eigen verordening. De drie
rekenkamercommissies bestaan uit dezelfde drie leden.
Het stichtingsbestuur heeft de afgelopen vier jaar geëvalueerd. Het bestuur is erg
tevreden over het aantal en de kwaliteit van de uitgevoerde onderzoeken. Verder
is het stichtingsbestuur uiterst tevreden over de gang van zaken en de contacten
met de rekenkamercommissie. Het stichtingsbestuur vindt de constructie zoals
die vier jaar geleden is gekozen, helder en goed werkbaar. Gelet op de wettelijke
verplichting dat elke gemeenteraad moet beschikken over een rekenkamer of
rekenkamercommissie, vindt het stichtingsbestuur de huidige constructie de
beste oplossing.
De gemeenteraad heeft ingestemd met continuering van de huidige werkwijze
per 1 januari 2010 voor wederom een periode van vier jaar. Hierbij is als
voorwaarde gesteld dat de financiële invulling bij het aangaan van de nieuwe
samenwerkingsovereenkomst aan de orde komt.
Lopik, 9 juli 2009.
Gemeente Lopik