BP Nederland
BP rondt investeringsproject terminal Amsterdam af
Publicatiedatum: 09 juli 2009
Amsterdam, 1 juli 2009 â Energiemaatschappij BP heeft een omvangrijk
project, gericht op de uitbreiding van haar brandstoffen terminal in
het Amsterdamse Havengebied, met succes afgerond.
Door een toename van het aantal aanlegsteigers en aanpassingen aan
bestaande faciliteiten, zal de wachttijd voor zee- en
binnenvaartschepen afnemen en zal de doorzet van de terminal
aanzienlijk stijgen. Het totale project, dat â¬65 miljoen kost, heeft
zoân tweeënhalf jaar in beslag genomen, waarvan 13 maanden aan de
feitelijke bouw zijn besteed.
De BP Amsterdam Terminal (BAT) beschikt nu over vier extra steigers
voor het laden van binnenvaartschepen en één extra steiger voor het
laden van zeevaartschepen. Andere werkzaamheden die zijn uitgevoerd,
omvatten aanpassingen van de reeds bestaande steigers voor
zeevaartschepen en het leidingen- en wegennetwerk van de terminal.
Daarnaast is een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd om het vrijkomen van
dampen tijdens het laden en lossen van schepen te minimaliseren door
de nieuwe steiger â als een van de eerste in de Amsterdamse haven - te
verbinden met een VRU (vapour recovery unit). Alle andere steigers op
de BAT zullen eind dit jaar eveneens op een tweede VRU worden
aangesloten.
Dankzij deze aanpassingen is de terminal in staat om meer schepen af
te handelen en de doorzet aanzienlijk te vergroten. De Haven Amsterdam
toont zich verheugd over de uitbreiding, die de hub-functie van
Amsterdam op de olieproducten markt nog verder zal versterken.
Het project werd voor BP uitgevoerd door Jacobs Nederland B.V.,
terwijl daarnaast een belangrijke rol was weggelegd voor een groot
aantal onderaannemers â waaronder diverse onderdelen van Koninklijke
BAM Groep (BAM Civiel en BAM Infratechniek), Visser & Smit Hanab,
Strukton Industriebouw, Actemium, ADT Fire & Security (onderdeel van
Tyco International) en Vonk Industrial Contracting.
De BAT â gelegen in het Westelijk Havengebied van Amsterdam â is een
moderne import/export terminal voor brandstoffen als propaan, butaan,
benzine, gasolie en diesel. Met 77 tanks en een totale
opslagcapaciteit van één miljoen kubieke meter is de BAT een van de
grootste opslagbedrijven voor brandstoffen in Amsterdam en in Europa.
In totaal beschikt de BAT nu over negen steigers voor
bunkerboten/binnenvaartschepen en drie steigers voor zeevaartschepen.
Daarnaast heeft de terminal een laadrek voor trucks.
Jacobs Nederland B.V. is een dochtermaatschappij van Jacobs
Engineering Group Inc. (NYSE:JEC). Met jaarlijkse inkomsten van $12
miljard, is Jacobs een van âs werelds grootste en meest diverse
leveranciers van technische, professionele en bouwkundige diensten.
Jacobs werkt al sinds 1985 voor BP in Europa en heeft al vele
projecten met succes voor de energiemaatschappij uitgevoerd.