Vijfjarig lustrum Rail Cargo Information Netherlands
Toespraak | 08-06-2009 | Rotterdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Meneer Hofstra, hartelijk dank voor deze actuele publicatie. Het doet
me veel plezier die uit uw handen te krijgen. Niet alleen vanwege onze
frequente en altijd boeiende contacten in de Eerste Kamer op het
gebied van verkeer en vervoer. Maar ook omdat ik weet dat u een warm
kloppend hart heeft voor het goederenvervoer per spoor. Die
belangstelling gaat ver terug: spoorwegbouwkunde behoorde tot uw
afstudeerrichtingen aan de Technische Hogeschool in Delft. Stichting
Rail Cargo Information Netherlands kan zich geen betere voorzitter
wensen dan u.
Ik wil natuurlijk Max Philips en de andere medewerkers van de
stichting feliciteren met het lustrum. Meneer Philips, u vervult uw
functie van directeur met passie en deskundigheid. Ik kan me
voorstellen dat u juist nu met argusogen de ontwikkelingen in uw
sector volgt. Zeven jaar op rij mooie groeicijfers. Meer dan een
verdubbeling van het spoorgoederenvervoer in één decennium. En toen
sloeg de crisis toe, in het najaar van 2008. Met grote gevolgen voor
onze open economie, en dus óók voor de vervoerders waar u zich zo
sterk voor maakt.
Het is van het grootste belang dat we ons niet door deze mondiale
crisis in het defensief laten dringen. Integendeel: ik zie de crisis
als een aansporing om krachtig dóór te pakken met onze gezamenlijke
agenda om onze positie als transportland te versterken. Zodat we
straks voorop kunnen lopen in duurzaam herstel.
Wat dat betreft is de locatie vandaag perfect gekozen: de nieuwe
Euromax Terminal van ECT. Deze terminal is een onmisbare troef in onze
concurrentiestrijd met andere Europese landen om de Aziatische markt.
Tegelijkertijd komt de Maasvlakte hiermee wèl aan de grenzen van haar
capaciteit. Vandaar dat we met volle kracht werken aan Maasvlakte 2 èn
aan de bereikbaarheid per spoor van de nieuwe havens.
Het is absoluut nodig dat we investeren in railgoederenvervoer en dat
we een goede marktwerking op het spoor waarborgen. Laten we de lessen
uit het verleden goed ter harte nemen. Zodra de wereldeconomie in de
lift zit, is het alle hens aan dek in Nederland. Zo is het altijd
gegaan, en zo zal het ook in de toekomst gaan. Een internationale
crisis raakt ons als open economie relatief hard. Maar een
internationale `boost' geeft ons juist extra kansen. Mits we de
capaciteit hebben om die kansen te benutten en ons onderscheiden met
een aantrekkelijke omgeving voor ondernemers.
Goede railinfrastructuur brengt ons verder. In 2008 zijn voor het
eerst meer dan 1 miljoen containers vanuit Rotterdam per spoor
afgevoerd. Net als u vond ik dat bericht van het Havenbedrijf
Rotterdam vorige maand een echte oppepper. Bovendien won het spoor
voor het tweede achtereenvolgende jaar 2 procent in de modal split.
Zonder de Betuweroute was dat niet mogelijk geweest. Dat mogen we
gerust tegen elkaar zeggen.
Tien jaar geleden hadden we een gesloten markt met één monopolist. Nu
is er een vitale markt met 14 aanbieders. Steeds meer bedrijven
ontdekken de voordelen van spoorvervoer, ook in termen van
flexibiliteit. Het aantal bestemmingen neemt toe. Er wordt
geïnvesteerd in nieuwe technieken, zoals de hybride locomotief van
Rail Feeding die we buiten hebben zien staan. Dat zijn allemaal goede
ontwikkelingen.
De volgende slag die we moeten slaan, is zorgen voor een goed en
betrouwbaar netwerk van spoorcorridors in Europa. Meer dan 80 procent
van ons vervoer gaat immers de grens over. Twee weken geleden heb ik
in Genua met mijn collega's uit Duitsland, Zwitserland en Italië een
akkoord gesloten om de gehele corridor van Rotterdam naar Genua binnen
zes jaar te voorzien van ERTMS. Dat is een belangrijke stap op weg
naar ons ideaal.
Rail Cargo Information Netherlands heeft in de afgelopen vijf jaar
bijgedragen aan de opmars van het goederenvervoer per spoor. U heeft
uw rol met verve en met succes gespeeld. Dat kwam ook naar voren uit
de evaluatie die ik heb laten verrichten naar uw voorlichtingsbureau
en uw twee `zusters' voor de binnenvaart en shortsea shipping.
Op basis daarvan heb ik besloten om de subsidie aan uw bureau - en aan
de beide andere bureaus - met drie jaar te verlengen, tot 2013.
Eind 2012 heeft uw voorlichtingsbureau tien jaar lang
overheidssubsidie genoten. Het ligt in de rede dat ná die periode, de
sector zelf zorg zal dragen voor financiering. De overheid kan niet
oneindig met belastinggeld taken blijven ondersteunen die voor een
groot deel op het terrein van de marktsector liggen. De heer Hofstra
zal voor dat principe zeker begrip kunnen opbrengen.
De verlenging tot 2013 geeft u drie jaar extra de tijd om naar
vervangende financiering te zoeken. Gezien uw goede reputatie, en het
stevige draagvlak dat u in de sector heeft, heb ik er vertrouwen in
dat dat ook zal lukken.
Laten we er samen voor zorgen dat Rail Cargo Information Netherlands
in 2014 ook zijn tweede lustrum kan vieren. Bij een vitaal
railgoederenvervoer past een krachtig voorlichtingsbureau dat partijen
bij elkaar brengt. Een bureau dat nieuwe kansen signaleert en
ondernemers helpt die kansen te benutten.
Veel dank voor uw grote inzet in de eerste vijf jaar. En veel succes
in de toekomst.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat