Stagelopen als tramconducteur
Zo'n stageweek is wel heel intensief. Na twee dagen was ik bekaf van
alle indrukken die ik opdeed. Een van mijn stages heb ik doorgebracht
bij het GVB in Amsterdam. Ik was er al eerder op werkbezoek geweest,
maar nu moest ik de handen uit de mouwen steken.
Na een wel heel korte inwerkperiode (maar ach, is dat niet het noodlot
van vele stagiairs) werd ik losgelaten in de tram. Ik was de
conducteur. En daar gingen we dan. Ik moest de kaartjes verkopen, de
strippenkaarten afstempelen, er op letten dat de foto's op de pasjes
en de mensen met elkaar overeenkwamen, en niet te vergeten: de deuren
sluiten, maar wel zodanig dat er niemand tussen zat. De reizigers
komen niet één voor één binnen, maar met flinke aantallen tegelijk. En
dan is woensdagmorgen niet eens de drukste dag.
Ik merkte dat ik niet opgeleid was. Dat kon ook niet anders. Vragen
over hoeveel zones en strippen, waar wat ligt en hoe je er moet komen;
ik kon ze geen van allen beantwoorden. Maar ik had goede hulptroepen
bij me, dus alles kwam goed. Stratenkennis is onontbeerlijk om dit
werk goed te kunnen doen. Ook heb ik mij nooit gerealiseerd dat je
telkens veel mensen tegelijk moet helpen en dan heb ik nog niet eens
meegemaakt dat de tram te laat was of dat er een tram was uitgevallen,
want reken maar dat je dan veel kwade blikken krijgt. Dat is mij
allemaal bespaard gebleven.
Na de lunch kwam het tweede onderdeel. Ik ging de tram besturen!
Zonder reizigers, enkel met onze kaderleden. Als dat mis was gegaan,
was het wel een aderlating voor onze bond geweest... Ook hier weer
hetzelfde verhaal. Vijf minuten uitleg en daar ging ik met naast mij
de opleider Ed. En ik vond het leuk! In het begin was het heel
onwennig, maar al snel krijg je gevoel voor het optrekken en het
remmen en wat voor massa zo'n tram eigenlijk is. En veel bellen, hè!
Overal lopen mensen, schieten fietsen en auto's voorbij. Als je
onvoldoende zicht hebt doordat er een auto staat, ook bellen, want je
weet nooit wat daar weer achter staat. Ik heb zelfs door de
Leidsestraat gereden en ook al zat Ed naast mij, ik vond het toch wel
een beetje link. Maar alles ging goed. Ik kwam ogen tekort.
Daarna hebben we nog een vergadering gehad met een aantal kaderleden
over het werk. Hoe het is om onregelmatig te werken, hoe het met onze
activiteiten rond agressie en geweld staat en uiteraard kwamen de
kabinetsplannen voor de AOW-bezuiniging ter sprake.
Wat mij betreft was het een zinvolle en prettige dag. Nooit gedacht
dat ik nog eens een tram zou besturen. Veel leuker dan mijn auto!
ABVAKABO FNV