Teletekst onverminderd pouliar
Teletekst blijft onverminderd populair. Bijna twaalf miljoen
Nederlanders van dertien jaar en ouder* maken geregeld gebruik van
Teletekst via televisie, internet en/of mobiel. Teletekst wordt
gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 7.1. Bijna 65% van de
Nederlanders zou Teletekst dan ook (heel) erg missen als het er niet
meer zou zijn. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek dat
in april 2009 is uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van RTL
Nederland en SBS Broadcasting.
Teletekst is een medium dat al bijna dertig jaar bestaat. Het medium
trekt nog steeds hoge bezoekersaantallen en wordt goed gewaardeerd.
Opvallend genoeg maken jongeren van 13-19 jaar het meeste gebruik van
Teletekst. Alleen bij de publieke omroepen is het gebruik van
Teletekst hoger naarmate men ouder wordt. Maar liefst 95% van de
ondervraagden vindt Teletekst een actueel medium en door 84% wordt het
gezien als een toegankelijk medium. Voor alle zenders geldt dat de
rubrieken Nieuws en TV Gids erg populair zijn. Bij RTL Nederland
scoort daarnaast RTL Boulevard erg goed. De RTL Z-rubrieken worden
bovendien bovengemiddeld gewaardeerd. Bij SBS scoren de rubrieken Hart
van Nederland en Het Weer bovengemiddeld.
Teletekst gaat mee met de opkomst van nieuwe media en realiseert
hierdoor een nog hoger bereik. Nog steeds is televisie de meest
populaire bron om Teletekst op te raadplegen. Daarnaast raadpleegt 34%
van de respondenten Teletekst (ook) op internet. Van alle
ondervraagden die Teletekst via internet bekijken, doet 16% dat (o.a.)
via de mobiele telefoon. De gebruikers van Teletekst op hun mobiel
zijn vaker man dan vrouw, jong, hoogopgeleid en behoren tot een hoge
sociale klasse. Een kwart van deze respondenten geeft aan Teletekst
meer dan het jaar daarvoor te gebruiken. Mobiel internet wordt
bovendien op elk moment van de dag geraadpleegd, daar waar Teletekst
op televisie vaak in de ochtend en avond wordt bekeken en Teletekst op
de computer vaak overdag.
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Bianca Baal, Communicatieadviseur RTL Nederland via tel. 035 671 86 21
of bianca.baal@rtl.nl of Dik Nagtegaal, Persvoorlichter SBS
Broadcasting via tel. 020 800 74 72 of dik.nagtegaal@sbs.nl.
* Achtergrondinformatie onderzoek:
Het onderzoek is online (CAWI-methode) uitgevoerd onder een
representatieve steekproef van de Nederlandse internetpopulatie van 13
jaar en ouder (n=2000). Aanname is dat hun algemene gedrag overeenkomt
met dat van de totale Nederlandse bevolking, behalve wat betreft het
gebruik van Teletekst op internet, want daar zal het bereik onder de
totale bevolking lager liggen. Het aantal van 12 miljoen Nederlanders
is gebaseerd op het bereik van de internetpopulatie, geprojecteerd
naar de totale populatie.
RTL Group