Gemeente Echt-Susteren
Gemeenteraad vergadert op 9 juli
Op donderdag 9 juli om 19:00 uur vergadert de gemeenteraad van
Echt-Susteren. U kunt deze openbare vergadering bijwonen vanaf de
publieke tribune. Ook is de vergadering live te volgen via de lokale
televisie en radio.
Agenda
1. Opening en mededelingen
De raadsvergadering wordt door de voorzitter officieel geopend met een
gebed. Daarna heeft de voorzitter de gelegenheid enkele mededelingen
van huishoudelijke aard te doen.
2. Voorstel tot vaststelling van de definitieve agenda
De raad wordt voorgesteld de agenda voor deze vergadering definitief
vast te stellen.
3. Voorstel tot vaststelling van de besluitenlijst van de
raadsvergadering d.d. 28 mei 2009
Alle besluiten die de raad in een raadsvergadering neemt, worden
genoteerd op een besluitenlijst. Deze besluitenlijst stelt de raad in
de eerstvolgende vergadering vast. De raad wordt nu voorgesteld de
besluitenlijst van de raadsvergadering van 28 mei vast te stellen.
4. Voorstel tot vaststelling van de jaarrekening 2008
Elk jaar maakt de gemeente een begroting. Hierin wordt aangegeven wat
de gemeente het komende jaar gaat doen, hoeveel dat kost en wat het
oplevert. Na elk kalenderjaar wordt de jaarrekening opgemaakt. Zo kan
de raad zien wat in dat jaar echt is gebeurd en hoeveel dat echt heeft
gekost en opgeleverd. Het college heeft de jaarrekening 2008
voorbereid en vraagt de raad nu deze vast te stellen.
5. Voorstel tot vaststelling van de voorjaarsnota 2009
Door middel van de voorjaarsnota en de najaarsnota kan de lopende
begroting twee keer per jaar door de raad worden geëvalueerd en
bijgesteld. Het college heeft de voorjaarsnota 2009 voorbereid en
vraagt de raad nu deze voorjaarsnota inclusief de bijbehorende
begrotingswijziging vast te stellen.
6. Voorstel betreffende de evaluatie van het minimabeleid
De raad heeft in december 2007 het minimabeleid vastgesteld. Het
college heeft bekeken of de doelstelling van het beleid wordt bereikt
en of de minima er gebruik van maken. Het college informeert de raad
over deze evaluatie en stelt de raad voor het minimabeleid in stand te
houden.
7. Voorstel betreffende het nemen van nieuwe beslissingen
n.a.v. de uitspraken van de Raad van State inzake planschade In de
Mehre
Als een bestemmingsplan wordt gewijzigd, kunnen degenen die hiervan
schade denken te ondervinden een verzoek tot schadevergoeding indienen
bij de gemeente (planschade claimen). De gemeente onderzoekt dan of er
sprake van schade is en of er een vergoeding moet worden betaald. Als
de indiener het niet eens is met het besluit van de gemeente, kan hij
daartegen bezwaar indienen. Als de indiener het niet eens is met de
reactie van de gemeente op zijn bezwaar kan hij de Rechtbank en daarna
de Raad van State vragen een uitspraak hierover te doen. Enkele
bezwaarmakers hebben dat gedaan. Vanwege de uitspraken van de
Rechtbank en de Raad van State adviseert het college de gemeenteraad
zijn besluiten over de bezwaren te wijzigen.
8. Voorstel met betrekking tot het strategisch
verbeterplan in relatie tot de BING-rapportage
Het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten heeft in opdracht van de
gemeente onderzoek gedaan naar de âSinterklaasaffaireâ. Naar
aanleiding van dit onderzoek en intern onderzoek is er een strategisch
verbeterplan opgesteld. De raad wordt de gelegenheid gegevens om de
BING-rapportage te bespreken en in te gaan op het strategisch
verbeterplan.
9. Voorstel betreffende subsidieverzoeken
Acht verenigingen en stichtingen hebben een verzoek ingediend om op
basis van gelijke behandeling ook in aanmerking te komen voor een
bijdrage uit de Essent-gelden. Het college heeft de aanvragen
beoordeeld en stelt de raad nu voor deze aanvragen af te wijzen.
10. Ingekomen stukken
De gemeenteraad ontvangt brieven van burgers en externe organisaties
en informatie van het college. Deze worden allemaal voor de raad ter
inzage gelegd. Voor elke raadsvergadering worden deze stukken
verzameld en op een lijst gezet, zodat de raad officieel kennis kan
nemen van de lijst van ingekomen stukken.
Â
11. Sluiting
De vergadering wordt door de voorzitter officieel gesloten met een
gebed.
Â
De stukken liggen vanaf vrijdag 25 juni tijdens kantooruren, ter
inzage in het gemeentehuis Nieuwe Markt 55 te Echt. In deze periode is
op verzoek de gelegenheid de vorige raadsvergadering te beluisteren.
De agenda met de diverse raadsvoorstellen ligt tevens ter inzage in de
leeszalen Echt, Pey, Koningsbosch, Susteren, Nieuwstadt en Roosteren.
De agenda, alle raadsvoorstellen en conceptbesluiten en alle digitaal
beschikbare bijlagen kunt u ook via de website van de gemeente
bekijken: www.echt-susteren.nl. Voor vragen of informatie over de
raadstukken kunt u contact opnemen met de griffie, Martijntje Hermans
of Belinda Bakkes, telefoon: 0475 - 478 478.
Â