Belgacom
Persbericht
Brussel, 8 juli 2009
Belgacom zet strijd tegen spam en virussen krachtig voort
Al meer dan 100 miljard spamberichten onderschept.
Belgacom blijft strijd voeren tegen spam en verhevigt haar inspanningen om aan de top te blijven op het
vlak van spambestrijding. Het misbruik van email om massaal ongevraagde reclameberichten (spam) te
versturen blijft een ernstig probleem voor zowel emailgebruikers als netwerkbeheerders, providers,
operatoren, carriers. In 2006 was zowat 80% van alle mails ongewenst, in 2008 was dat opgelopen tot
90,75%. Tijdens de eerste jaarhelft van dit jaar was er een lichte daling, behalve op de professionele markt.
De spamtechnieken worden steeds meer verfijnd, en het volume blijft toenemen. Vaak is spam voorzien
van mechanismen om de emailfilters te omzeilen. Overvolle mailboxen en verminderde productiviteit zijn
maar enkele van de gevolgen. In de meeste gevallen hangt spam tegenwoordig samen met fraude die ten
koste gaat van carriers, internettoegangsleveranciers en eindgebruikers.
Steeds meer spam en virussen
In 2004 onderschepte het beveiligingsnetwerk van Belgacom aan de bron in totaal 1,1 miljard virussen en ongevraagde
reclameberichten (spam), in 2005 waren dat er 3,3 miljard of drie keer zoveel en alleen in de eerste helft van 2007 waren het
er al 6,4 miljard. Sindsdien rolde de steeds groter wordende sneeuwbal steeds sneller en in april van dit jaar registreerde de
`teller' van Belgacom de 100.000.000.000ste (100 miljardste!) onderschepte spam.
Belgacom was dankzij haar beveiligingsplatform in staat steeds meer spamberichten en virussen te onderscheppen, in 2008
alleen reeds meer dan 30 miljard.
De evolutie van het % ongewenste berichten op de residentiële markt ziet er zo uit:
2006: 80%
2007: 88,5%
2008: 90,75%
eerste jaarhelft van 2009: 87,3% (of 3,45% lager dan in 2008), en dus een lichte afname.
Op de professionele markt is er daarentegen een lichte groei:
2008: 95,3%
eerste jaarhelft van 2009: 95,4% (of +0,1%) en dus een lichte toename.
Belgacom onderschept voor haar klanten het merendeel van die ongewenste berichten, zonder dat zij er hinder van
ondervinden. Zeker tijdens het weekend zijn meer dan 9 op de 10 mailberichten ongewenst, omdat er dan minder `echt'
mailverkeer is.
Belgacom vernieuwt permanent haar aanpak, maar ook de spamtechnieken worden steeds meer verfijnd. Malwareschrijvers
en spamverzenders werken regelmatig samen. Een malware (trojan, worm, virus) zorgt ervoor dat de controle wordt
verworven over een groot aantal computers, zodat een spamverzender deze computers kan gebruiken om spamberichten te
verzenden. Zo worden onschuldige klanten het slachtoffer van deze nieuwe vorm van criminaliteit.
Maatregelen
Om een en ander te bestrijden schakelt Belgacom haar beveiligingsplatform « in the cloud» in, met antivirus en
antispamsystemen, firewalls, URL filtering,... De term « in the cloud » betekent dat geen enkel systeem bij de klant is
geïnstalleerd, maar in de datacenters van Belgacom. Zo krijgen de klanten een hogere productiviteit, raken hun mailboxen
minder snel vol, hun netwerk wordt minder belast, hun ecologische voetafdruk wordt niet nodeloos groter, ... In de huidige
economische context wil Belgacom haar klanten ondersteunen door nog meer diensten « in the cloud» aan te bieden. Dankzij
deze service hoeven de klanten zelf niet te investeren in die systemen (aankopen, installeren en onderhouden). Belgacom zorgt
voor een hoge graad van continuïteit en betrouwbaarheid en de klant kan dus meer middelen vrijmaken voor zijn eigenlijke
bezigheden.
Globalisering van de cybercriminaliteit
Er is tegenwoordig ook een toename van de cybercriminaliteit. De technologie evolueert snel (ook in de opkomende landen),
de informaticapiraten wijzigen steeds sneller hun gedrag en maken gebruik van nieuwe technieken (valse identiteit, scareware,
rootkit, wormen,...). Aan de andere kant verminderen een aantal bedrijven mankracht en middelen die zij inzetten voor
beveiliging. Dit contrast verhoogt het infectierisico door kwaadwillige software.
Leverancier van ICTbeveiligingsoplossingen
Bescherming op netwerkniveau alleen volstaat niet. Elke klant doet er goed aan zelf ook zijn computer of netwerk te
beschermen. Men kan gratis de kwetsbaarheid van zijn eigen computer testen op het volgende adres :
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/dynamic/product.jsp?dcrName=hbs_skynet_security_check
Belgacom biedt tal van beveiligingsoplossingen zoals Belgacom Secure Mail, Business Backup Online, Dedicated Firewall,
Belgacom PC security, Total EndPoint Protection , Belgacom IT Assistant (=helpdesk).
Meer over de Belgacom Security oplossingen: www.belgacom.be/security.
---
Meer informatie (voor journalisten) op de persdienst
Jan Margot: +32 2 202 85 01 of +32 475 58 50 37
Frédérique Verbiest: +32 2 202 99 26 of +32 476 60 60 10
Haroun Fenaux: +32 2 202 48 67 of +32 476 60 03 33
Florence Coppenolle: +32 2 202 40 23 of +32 476 83 89 15
Meer info: www.belgacom.com (+http://bgpanl.skynetblogs.be + http://twitter.com/belgacom_press)
---
---- --