8 juli 2009
Overname bol.com door Cyrte Investments afgerond
Binnenkort ook NPM Capital aandeelhouder in bol.com
De overname van bol.com, de grootste mediawinkel van Nederland, is
dinsdag 23 juni jl., succesvol afgerond. Dit gebeurde enkele dagen
nadat de Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte Investments de
daarvoor noodzakelijke toestemming van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) had verkregen. Tevens wordt bekendgemaakt
dat NPM Capital het recht heeft verkregen om de helft van het belang
van Cyrte Investments in bol.com over te nemen. NPM Capital zal
daartoe eerst haar belang in Boekhandels Groep Nederland verkopen.
Daniel Ropers, Managing Director van bol.com: "We zijn er trots op dat
we naast Cyrte Investments binnenkort ook NPM Capital als
aandeelhouder mogen verwelkomen. Al vroeg in het verkoopproces, begin
dit jaar, bleek dat NPM Capital naar onze mening voor bol.com een
goede nieuwe aandeelhouder zou kunnen zijn. NPM Capital heeft als
oudste participatie¬maatschappij van ons land heel veel ervaring met
bedrijven die voor een groeistrategie kiezen en is bereid tot een
langjarig commitment. Bol.com heeft onlangs nog aangegeven fors te
willen investeren in de verdere uitbouw van de onderneming. Met steun
van Cyrte Investments en NPM Capital, twee krachtige Nederlandse
investeerders, kunnen we hieraan uitvoering geven.
Jan Willem Baud, directeur van NPM Capital, stelt in een toelichting:
We hebben het voornemen mee te participeren in bol.com omdat deze
participatie precies past in de investeringsstrategie van NPM Capital.
Bol.com is een zeer ondernemend bedrijf dat een aantrekkelijk
groeipotentieel biedt in een voor ons belangrijke markt, online
retailing."
Cyrte Investments, gevestigd in Naarden, heeft Delta Lloyd als
meerderheidsaandeelhouder. Het investeringsfonds is actief voor tal
van Nederlandse institutionele beleggers.
NPM Capital is een dochter van SHV Holdings en actief vanuit Amsterdam
en Brussel.
De participatiemaatschappij heeft momenteel belangen in circa 40
bedrijven.
Bol.com is opgericht in maart 1999. Inmiddels heeft de mediawinkel
ruim twee miljoen klanten in Nederland die in 2008 goed waren voor
ruim 11 miljoen verkochte producten. Bol.com is daarmee marktleider op
het gebied van online verkoop van boeken, entertainment en elektronica
en de grootste internetwinkel van Nederland. Bezoekers van de
mediawinkel hebben toegang tot ruim 2 miljoen artikelen op het gebied
van Nederlandse en Engelse boeken, tweedehands boeken, muziek, dvds,
notebooks, software, pc-accessoires, games, elektronica, mobiele
telefonie, en lcd- en plasma televisies.
Volgens marktonderzoek is bol.com bij Nederlandse consumenten tevens
de populairste internetwinkel. Deze waardering vanuit consumenten
blijkt naast de toename in bezoeken en verkopen ook uit de vele
toegekende publieksprijzen. In 2008 werd bol.com voor de derde keer op
rij uitgeroepen tot winnaar van de Nationale Thuiswinkel Awards, in de
categorie Consumentenelektronica, Boeken, CDs en DVDs. De mediawinkel
ging er dit jaar ook met de hoofdprijs Beste webwinkel van Nederland
vandoor. Nederlandse consumenten verkozen bol.com in 2008 ook voor de
tweede keer tot een van de meest klantvriendelijke bedrijven van
Nederland. Daarnaast won bol.com de Click or Brick Award 2008 (Beste
Winkel van Nederland), de consumentenprijs waarbij geen onderscheid
gemaakt wordt tussen traditionele winkels en webwinkels.
NPM Capital NV