---
Persbericht
| | |Datum: 8 juli 2009 | | | |Eerste resultaten pashouderonderzoek positief | | | | | |Utrecht Bereikbaar houdt momenteel een onderzoek onder haar | |pashouders. Inmiddels zijn ruim 2.100 pashouders benaderd en de | |komende weken volgen er nog zo'n 2.000. Een derde van de aangeschreven| |pashouders heeft de enquête al ingevuld en uit die eerste respons | |blijkt een positief beeld. Zo geeft driekwart van de respondenten aan | |de pas te gebruiken en ruim 10% is van plan dit binnenkort te gaan | |doen. Het stad- en streekvervoer van GVU/Connexxion is onder de | |gebruikers van de pas het meest populair: een derde reist met de | |streekbus, ruim de helft gebruikt stadsbussen en een kwart reist met | |de tram. Ook OV-fiets is onder de pashouders in trek: bijna 20% geeft | |aan OV-fiets te gebruiken of dat van plan te zijn. Het aantal ritten | |door pashouders stijgt wekelijks dan ook fors. | | | |Utrecht Bereikbaar wil, afhankelijk van de hinder, dagelijks minimaal | |2.000 auto's uit de spits te halen om zo Utrecht en haar omgeving | |bereikbaar te houden. Daarom is vooral het gedrag van automobilisten | |belangrijk. De helft van de respondenten was of is een zogenaamde | |autosolist (woon-werkverkeer met privé- of leaseauto). Driekwart van | |hen zegt de Utrecht Bereikbaar Pas inmiddels te gebruiken. Zelfs als | |deze automobilisten de pas niet dagelijks gebruiken, moet er effect op| |de wegen merkbaar zijn. Welk effect dat precies is wordt nu | |onderzocht. Uit de voorlopige resultaten en tellingen blijkt dat het | |gebruik van P+R Terreinen in combinatie met de snelwegbus nog wat | |aarzelend op gang komt. Daarop onderneemt Utrecht Bereikbaar nu actie:| |pashouders ontvangen binnenkort een reisadvies en reistijdvergelijking| |en de inzet van het materieel wordt beter afgestemd op de vraag. | |Overigens waarderen de respondenten het feit dat hun werkgever de | |Utrecht Bereikbaar Pas beschikbaar stelt zeer. | | | |Na de zomer presenteert Utrecht Bereikbaar het totaalbeeld van de | |eerste zes maanden van 2009 inclusief de definitieve resultaten van | |het pashouderonderzoek. | | | |Utrecht Bereikbaar houdt contact | |In de komende maanden krijgen nog circa 4.500 Utrechtse werknemers een| |Utrecht Bereikbaar Pas. Hen zal in het najaar gevraagd worden wat hun | |eerste ervaringen zijn. En met de huidige pashouders houdt Utrecht | |Bereikbaar contact: ruim 60% van alle respondenten wil deelnemen aan | |het klantenpanel. Utrecht Bereikbaar informeert haar pashouder | |daarnaast regelmatig over allerlei zaken. Daarop komen veel reacties | |en ontstaat een waardevol en persoonlijk contact met de doelgroep. | |Utrecht Bereikbaar houdt zo voortdurend de vinger aan de pols en | |verbetert waar nodig haar product en dienstverlening. | | | |Goed op weg | |Utrecht Bereikbaar informeert buiten haar pashouders ook andere | |doelgroepen. De website www.utrechtbereikbaar.nl is dé portal voor | |alle informatie over de bereikbaarheid van Utrecht en haar omgeving. | |Maandelijks vinden inmiddels 10.000 bezoekers hun weg naar deze site. | |Abonneren op de Nieuwsalert van Utrecht Bereikbaar kan ook. Circa | |3.200 mensen hebben dit al gedaan en ontvangen altijd actuele | |informatie over werkzaamheden, afsluitingen en omleidingen in de stad.| |Zo kunnen zij altijd goed voorbereid op weg. | | | |Utrecht Bereikbaar Pas | |De Utrecht Bereikbaar (Plus)pas is een persoonsgebonden pas die | |forenzen kunnen gebruiken voor hun woon-werkverkeer richting Utrecht. | |Pashouders hebben onder meer toegang tot alle bussen en sneltrams | |binnen de stadsregio Utrecht, OV-fiets en KPN Hotspots in heel | |Nederland. Forenzen die buiten de stadsregio Utrecht wonen, maar in | |Utrecht werken krijgen een Pluspas en hebben naast de bovengenoemde | |faciliteiten ook nog recht op gebruik van P+R Terreinen en | |hoogfrequent busvervoer daar vandaan, streekbussen van buiten de | |stadsregio Utrecht en op sommige trajecten de trein. Werkgevers die | |gevestigd zijn in Utrecht of Nieuwegein kunnen de pas voor hun | |personeel aanschaffen. De gewone pas kost E75, de Pluspas E250 per | |jaar. | | | | | |