* Bevoordeling allochtone leerlingen
* Uitvoering collegeplan `Gezamenlijke vuist tegen woonoverlast in
Rotterdam'
* Werkbezoek burgemeester aan Marokko
* Openingstijden en bezetting politiebureaus Rotterdam
* Honorarium voorzitter Albeda College
woensdag, juli 08, 2009
Bevoordeling allochtone leerlingen
Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders
Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam
Rotterdam, 8 juli 2009
Schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording
Betreft: Bevoordeling allochtone leerlingen
Geacht College,
In artikelen in de Elsevier en het AD van 8 juli 2009 staat te lezen
dat autochtone vmbo- en havoleerlingen ernstig benadeeld worden bij de
beoordeling van examens Nederlands. Allochtone kandidaten met een
andere moedertaal mogen ongestraft veel meer fouten maken, terwijl dat
wettelijk niet is toegestaan.
Volgens de advocaat Roel Schreuders heeft de Centrale Examencommissie
Vaststelling Opgaven (CEVO) de versoepelde normering uitgebreid op een
manier die in strijd is met het examenbesluit. De CEVO heeft de
correctievoorschriften bij het examen voor deze leerlingen versoepeld.
Ze mogen aanzienlijk meer fouten maken dan autochtone leerlingen.
Zo mogen Havisten maximaal 2 fouten maken zonder dat er punten van het
totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen
op 5 fouten ligt. Bij Nederlandse VMBO-ers die 2 spelfouten maken
wordt er een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen
pas gebeurt bij maximaal 6 spelfouten.
Ik heb hierover de volgende vragen aan het College:
1. Wordt deze aangepaste normering van de CEVO ook in Rotterdam
toegepast? Zo ja, wat is de reden om deze aanpassing toe te passen en
is het College bereid om zo snel mogelijk actie te ondernemen om dit
fenomeen terug te draaien?
2. Is het College het met Leefbaar Rotterdam eens dat als deze
aangepaste normering ook in Rotterdam wordt toegepast, deze niet
rechtsgeldig is en autochtone leerlingen ongelijk worden behandeld? Zo
nee, waarom niet?
3. Is het College zich er van bewust dat als autochtone ouders en
scholieren hiervan op de hoogte zijn, zij hiervan een zaak kunnen
maken? Wat vindt het College hiervan?
4. Is het College het met Leefbaar Rotterdam eens dat taalachterstand
van allochtone leerlingen de boosdoener is en dat dit probleem eerder
opgelost moet worden i.p.v. allochtone leerlingen maar op laten gaan
voor een versoepeld examen? Zo nee, waarom niet?
Met vriendelijke groet,
Anita Fähmel
Leefbaar Rotterdam
Leefbaar Rotterdam