Leefbaar Rotterdam


* Bevoordeling allochtone leerlingen

* Uitvoering collegeplan `Gezamenlijke vuist tegen woonoverlast in Rotterdam'

* Werkbezoek burgemeester aan Marokko

* Openingstijden en bezetting politiebureaus Rotterdam
* Honorarium voorzitter Albeda College

woensdag, juli 08, 2009

Bevoordeling allochtone leerlingen

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders Stadhuis Rotterdam
Coolsingel 40
3011 AD Rotterdam

Rotterdam, 8 juli 2009

Schriftelijke vragen ter schriftelijke beantwoording Betreft: Bevoordeling allochtone leerlingen

Geacht College,

In artikelen in de Elsevier en het AD van 8 juli 2009 staat te lezen dat autochtone vmbo- en havoleerlingen ernstig benadeeld worden bij de beoordeling van examens Nederlands. Allochtone kandidaten met een andere moedertaal mogen ongestraft veel meer fouten maken, terwijl dat wettelijk niet is toegestaan.

Volgens de advocaat Roel Schreuders heeft de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) de versoepelde normering uitgebreid op een manier die in strijd is met het examenbesluit. De CEVO heeft de correctievoorschriften bij het examen voor deze leerlingen versoepeld. Ze mogen aanzienlijk meer fouten maken dan autochtone leerlingen.

Zo mogen Havisten maximaal 2 fouten maken zonder dat er punten van het totaal worden afgetrokken, terwijl de grens bij allochtone leerlingen op 5 fouten ligt. Bij Nederlandse VMBO-ers die 2 spelfouten maken wordt er een punt afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas gebeurt bij maximaal 6 spelfouten.

Ik heb hierover de volgende vragen aan het College:


1. Wordt deze aangepaste normering van de CEVO ook in Rotterdam toegepast? Zo ja, wat is de reden om deze aanpassing toe te passen en is het College bereid om zo snel mogelijk actie te ondernemen om dit fenomeen terug te draaien?

2. Is het College het met Leefbaar Rotterdam eens dat als deze aangepaste normering ook in Rotterdam wordt toegepast, deze niet rechtsgeldig is en autochtone leerlingen ongelijk worden behandeld? Zo nee, waarom niet?

3. Is het College zich er van bewust dat als autochtone ouders en scholieren hiervan op de hoogte zijn, zij hiervan een zaak kunnen maken? Wat vindt het College hiervan?

4. Is het College het met Leefbaar Rotterdam eens dat taalachterstand van allochtone leerlingen de boosdoener is en dat dit probleem eerder opgelost moet worden i.p.v. allochtone leerlingen maar op laten gaan voor een versoepeld examen? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Anita Fähmel
Leefbaar Rotterdam