NMa: Schiphol moet luchthaventarieven verlagen met EUR 1,7 miljoen
08-07-2009
Luchthaven Schiphol dient EUR 1,7 miljoen aan teveel geïnde kosten
voor de afschrijving van de grond onder de Polderbaan te verrekenen in
de luchthaventarieven die per 1 april 2010 gelden. Dit concludeert de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na een controle van de
Financiële verantwoording van Schiphol.
Schiphol brengt voor het gebruik van de luchthaven tarieven in
rekening bij luchtvaartmaatschappijen, zoals de landingstarieven en de
tarieven voor de afhandeling van passagiers en hun bagage. Schiphol
moet deze tarieven verlagen omdat de luchthaven ten onrechte de kosten
voor de afschrijving van de grond onder de Polderbaan heeft opgenomen
in de luchtvaarttarieven. Op grond onder landingsbanen wordt volgens
bedrijfseconomisch gebruik niet afgeschreven en de kosten daarvan
mogen daarom niet aan de luchtvaartmaatschappijen worden doorbelast.
Het is Schiphol wel toegestaan de vermogenskosten voor de grond door
te berekenen aan de gebruikers. Schiphol heeft overigens ingestemd met
de aanpassing. De verlaging wordt per 1 april 2010 in de nieuwe
tariefvoorstellen verrekend.
Achtergrond tariefregulering Schiphol
In juli 2006 is in de Wet luchtvaart de regulering van de tarieven en
voorwaarden van Schiphol in werking getreden. De tarieven die Schiphol
vaststelt voor haar luchtvaartactiviteiten, moeten kostengeoriënteerd
zijn. Met behulp van een door de NMa goedgekeurd toerekeningssysteem
worden de relevante kosten bepaald. Verder moeten de tarieven
non-discriminatoir en redelijk zijn. Luchtvaartmaatschappijen die het
niet eens zijn met de luchthaventarieven kunnen hierover een klacht
indienen bij de NMa.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)