Gemeente Purmerend

Purmerendse cliënten Wmo veelal tevreden over 2008

08 juli 2009

Purmerend scoort hoog bij individuele voorzieningen

Gemeente Purmerend heeft een tevredenheidsonderzoek door SGBO laten uitvoeren onder cliënten die gebruikmaken van voorzieningen met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De prestaties van Purmerend zijn vergeleken met 236 andere gemeenten. Over het algemeen komt Purmerend goed, of zelfs beter uit de bus.

De voorzieningen waar dit onderzoek betrekking op heeft zijn hulpmiddelen zoals een rolstoel, scootmobiel maar ook een douche of toiletvoorziening. Ook is het onderzoek gericht op hulp bij het huishouden en het collectief vervoer, in Purmerend het aanvullend OV genoemd.

Het gemiddelde cijfer van de 236 andere gemeenten is vergeleken met de scores van Purmerend. Wmo-cliënten in Purmerend geven gemiddeld een 7,9 voor hulp bij het huishouden en een 7,4 voor voorzieningen (rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen). Deze scores zijn gelijk. Op het gebied van de aanvraagprocedure in het algemeen, de bekendheid van de Wmo-raad en het collectief vervoer scoort Purmerend iets hoger dan het gemiddelde. Voor het laatste punt scoort Purmerend een 7, dit is 0.3 punten hoger dan het gemiddelde. Voor de omrijtijden van het collectief vervoer en de verhuiskostenvergoeding scoorde Purmerend iets lager.

SGBO is het onderzoeksbureau van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
De Wmo is sinds januari 2007 van kracht: gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de uitvoering. Maatschappelijk ondersteuning moet ervoor zorgen dat iedereen, ongeacht de beperking, mee kan doen in de maatschappij.