Gemeente Purmerend
Purmerendse cliënten Wmo veelal tevreden over 2008
08 juli 2009
Purmerend scoort hoog bij individuele voorzieningen
Gemeente Purmerend heeft een tevredenheidsonderzoek door SGBO laten
uitvoeren onder cliënten die gebruikmaken van voorzieningen met
betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De
prestaties van Purmerend zijn vergeleken met 236 andere gemeenten.
Over het algemeen komt Purmerend goed, of zelfs beter uit de bus.
De voorzieningen waar dit onderzoek betrekking op heeft zijn
hulpmiddelen zoals een rolstoel, scootmobiel maar ook een douche of
toiletvoorziening. Ook is het onderzoek gericht op hulp bij het
huishouden en het collectief vervoer, in Purmerend het aanvullend OV
genoemd.
Het gemiddelde cijfer van de 236 andere gemeenten is vergeleken met de
scores van Purmerend. Wmo-cliënten in Purmerend geven gemiddeld een
7,9 voor hulp bij het huishouden en een 7,4 voor voorzieningen
(rolstoelen, scootmobielen en woonvoorzieningen). Deze scores zijn
gelijk. Op het gebied van de aanvraagprocedure in het algemeen, de
bekendheid van de Wmo-raad en het collectief vervoer scoort Purmerend
iets hoger dan het gemiddelde. Voor het laatste punt scoort Purmerend
een 7, dit is 0.3 punten hoger dan het gemiddelde. Voor de omrijtijden
van het collectief vervoer en de verhuiskostenvergoeding scoorde
Purmerend iets lager.
SGBO is het onderzoeksbureau van de Vereniging Nederlandse Gemeenten
(VNG).
De Wmo is sinds januari 2007 van kracht: gemeenten zijn zelf
verantwoordelijk voor de uitvoering. Maatschappelijk ondersteuning
moet ervoor zorgen dat iedereen, ongeacht de beperking, mee kan doen
in de maatschappij.