Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht
Persbericht
8 juli 2009

1 op de 10 Europeanen sterft aan alcoholgerelateerde oorzaak

Verbod op alcoholreclame meest kosteneffectieve maatregel

Een verbod op alcoholreclame en het duurder en moeilijke verkrijgbaar maken van alcohol zijn de meest kosteneffectieve maatregelen in het terugdringen van de kwalijke gevolgen van alcohol (ziekte, voortijdig sterven en misdaad). In een publicatie in The Lancet van Peter Anderson, als onderzoeker verbonden aan het instituut CAPHRI van de Universiteit Maastricht, en consultant voor de World Health Organisation, worden verschillende maatregelen om alcoholmisbruik tegen te gaan onderzocht op hun kosteneffectiviteit. Daarnaast worden aanbevelingen gedaan voor een succesvol alcoholbeleid. Zo stelt hij voor de minimumleeftijd voor het kopen van alcohol naar 18 jaar te verhogen. In hetzelfde nummer van The Lancet tonen onderzoekers aan dat één op de tien sterfgevallen in Europa verband houden met alcoholgebruik; wereldwijd ligt dat tussen de vier en zes procent.

De conclusies van Anderson sluiten aan bij het rapport 'Geen deuren maar daden, nieuwe accenten in het Nederlandse drugsbeleid', dat vorige week werd aangeboden aan minister Klink van Volksgezondheid. De commissie is van mening dat het gebruik van alcohol (en drugs) door minderjarigen sterker dan nu moet worden tegengegaan. Ook de adviescommissie Drugsbeleid van de Wetenschappelijke Raad Regeringsbeleid (WRR) adviseerde onlangs de leeftijd voor het kopen van alcohol naar 18 jaar te brengen, vanwege de schadelijkheid voor de hersenontwikkeling van jongeren.

Peter Anderson en zijn medeauteurs onderzochten het effect van alcoholbeleid aan de hand van negen door de WHO geselecteerde deelgebieden. Voorlichting alleen blijkt niet afdoende om alcoholgebruik onder jongeren te remmen. De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen voor het alcoholbeleid in landen waar dat nu algemeen verkrijgbaar is.
* Een verbod op directe en indirecte reclame voor alcohol
* Het verhogen van de leeftijd om alcohol te mogen kopen naar 18 jaar
* Het terugdringen van het maximum toegestane alcoholpercentage om te mogen autorijden
* De invoering van belastingtarieven voor alle alcoholische dranken (minstens in verhouding staand tot het alcoholpercentage) en oplopend in lijn met de inflatie
* Breed beschikbare laagdrempelige hulp bij alcoholproblemen in bijvoorbeeld huisartsenpraktijken.

De publicatie 'Effectiveness and cost-effectiveness of policies and programmes to reduce the harm caused by alcohol' van Peter Anderson, Dan Chishalm en Daniela C. Fuhr, verscheen in het laatste nummer van The Lancet als onderdeel van een serie artikelen over Alcohol and Global Health. The Lancet, Volume 373. Number 9682. June 27 - July 3. p. 2234-46