Gemeente Best
Klanttevredenheidsonderzoek Wmo over 2008
Positief oordeel klanten Wmo!
In het voorjaar van 2009 heeft er een klanttevredenheidsonderzoek
plaatsgevonden onder de aanvragers van hulp bij het huishouden en
andere Wmo-voorzieningen voor mensen met een beperking.
Hieronder vindt u de volledige rapporten, plus een samenvatting van de
resultaten op de verschillende deelgebieden.
Online rapporten inzien
Klik op de naam van een rapport om het te openen in pdf.
* Rapport tevredenheid cliënten Wmo over 2008
* Rapport telefonische interviews tevredenheid cliënten Wmo over
2008
Toegang tot de ondersteuning
Respondenten geven gemiddeld een 7,8 voor de aanvraagprocedure. Wat
betreft de toegang tot ondersteuning zijn cliënten het meest tevreden
over de 'tijd voor aanvraag'. Minder tevreden is de respondent over de
'wachttijd tussen toekenning en werkelijke levering'.
Hulp bij het huishouden
Cliënten geven gemiddeld een 8,1 voor de hulp bij het huishouden. Dit
is ongeveer gelijk aan het gemiddelde in de andere gemeenten (7,9).
Over de keuzemogelijkheden tussen aanbieders is 91% tevreden. Wat
betreft de organisatie van de hulp bij het huishouden bestaat de
grootste tevredenheid over 'planning van de hulp'. 'Vervanging bij
afwezigheid' scoort minder.
Voorzieningen
Het gemiddelde rapportcijfer voor voorzieningen, zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen, is een 7,7. Andere gemeenten
binnen de referentiegroep krijgen hiervoor gemiddeld een 7,4. Het
meest tevreden is de respondent over de 'woonvoorziening'. Het minst
tevreden is de klant over de 'verhuiskostenvergoeding'. Het
rapportcijfer voor het collectief vervoer in Best is 6,4 en in de
referentiegroep 6,7.
Wmo-adviesraad
In totaal heeft 42% van de cliënten aangegeven wel eens van de
Wmo-adviesraad te hebben gehoord. Dit is meer dan de referentiegroep
(35%). Van de respondenten die bekend zijn met de Wmo-adviesraad is
89% tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het belang van de
cliënten.
Effectiviteit van de voorzieningen
Voor de meeste cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen.
Ook zijn cliënten positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij
het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij. Voor een deel is
dat echter nauwelijks of het geheel niet het geval.
Mantelzorg
36% van de mantelzorgers in Best die aan het onderzoek hebben
deelgenomen voelt zich geen mantelzorger. Mantelzorgers hebben de
grootste behoefte aan 'Materiële en financiële steun' en het minste
aan 'Arbeid en zorg'. Van de mantelzorgers geeft 66% aan zich niet
oververmoeid of overbelast te voelen. Van degenen die dit wel ervaren,
geeft 73% aan dat dit komt door de extra zorgtaak die zij als
mantelzorger hebben.