1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
DGMO/2009-3131
Uw kenmerk
Datum 3 juli 2009 -
Onderwerp Aanvalsplan Top-40 knelpunten voortvloeiend uit Fundamentele Bijlage(n)
---
Verkenning Transportbelemmeringen (Commissie Noordzij)
Geachte voorzitter,
Zoals aangekondigd in de 13 februari 2009 naar u verstuurde kabinetsreactie op
het adviesrapport van de Commissie Fundamentele Verkenning
Transportbelemmeringen (Commissie Noordzij; kamerstuk 29515, nr. 283), bieden
wij u hierbij het aanvalsplan Top-40 knelpunten aan.
Bij bedoelde kabinetsreactie had u reeds het actieplan ontvangen voor de top-15
knelpunten, als onderdeel van de top-40 knelpunten. Hierna vond op 19 maart j.l.
een Algemeen Overleg plaats.
Het aanvalsplan dat wij u nu aanbieden gaat in op de 25 overige knelpunten van
de top-40. Zie bijlage 1 voor een overzicht van al deze knelpunten. Evenals het u
eerder toegezonden actieplan voor de top-15, is dit aanvalsplan de resultante van
een aantal publiek-private bijeenkomsten onder leiding van een onafhankelijke
voorzitter. In het Algemeen Overleg van 19 maart 2009 bleek er kamerbreed
waardering te bestaan voor deze `pressure cooker'-aanpak.
Van de 25 knelpunten in dit aanvalsplan zijn twee knelpunten door het
bedrijfsleven teruggetrokken, omdat deze niet meer actueel zijn. Het betreft de
EU-trillingsrichtlijn en de dieselmotoremissies.
Voor de resterende 23 knelpunten zijn afspraken gemaakt. Per knelpunt zijn veelal
meerdere oplossingen afgesproken, bijvoorbeeld omdat een knelpunt uit
deelknelpunten bestaat of oplossingen voor de korte en de lange termijn zijn
afgesproken. De oplossingen zijn als volgt onder te verdelen1:
- Het knelpunt is reeds geheel of gedeeltelijk opgelost. Dit geldt voor circa 1/5
deel van de knelpunten. Een concreet voorbeeld hierbij is de fiscale
behandeling van woon-werkverkeer, waarbij een wijziging in de omzetbelasting
is doorgevoerd zodat meer wordt aangesloten op de behandeling van woon-
1 Ze tellen op tot meer dan 100% aangezien sommige knelpunten in meerdere categorieën
vallen.
a
Pagina 1 van 3
werkverkeer in de loon- en inkomstenbelasting. Deze wijziging treedt met Datum
terugwerkende kracht in werking.
- Het knelpunt vergt aanpassing van regelgeving binnen Nederland en/of de Ons kenmerk
wijze van uitvoering en handhaving ervan. Dit is aan de orde bij meer dan de DGMO/2009-3131
helft van de knelpunten. Een voorbeeld hiervan is het gemeentelijk beleid voor
afvalinzameling.
- Nadere onderzoeken moeten plaatsvinden voordat een knelpunt kan worden
opgelost. Dit geldt voor circa 2/3 deel van de knelpunten. Een concreet
voorbeeld hiervan is (de reikwijdte van) de ARIE-regeling. De transportsector
is uitgenodigd bij de voorbereiding van het SER-advies. In die evaluatie is ook
expliciet aandacht voor vervoersgebonden inrichtingen.
- Bedrijfsleven en overheid gaan internationaal aan de slag met het knelpunt. Bij
ongeveer 1/3 deel van de knelpunten is actie op internationaal vlak nodig om
een (deel van de) oplossing te kunnen realiseren. Dit is bijvoorbeeld aan de
orde bij internationale verschillen in weekendrijverboden, EU-ketensecurity,
maar ook bij uniformering van het (nationale) handhavingsbeleid voor het
vastzetten van lading.
In het bijgevoegde actieplan treft u op blz. 11 een samenvatting van de acties per
knelpunt. Voorts zijn in bijlage II van het actieplan de acties in detail beschreven.
De actiepunten liggen zowel bij de overheid als het bedrijfsleven en zijn
tijdsgebonden. We zullen de stand van zaken bij het oplossen van de knelpunten
regelmatig monitoren.
Dit aanvalsplan is in de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat afgestemd met de
vertegenwoordigers van de diverse brancheorganisaties en kan zodoende rekenen
op breed draagvlak.
Over de voortgang van de actiepunten zult u worden geïnformeerd via de
rijksbrede voortgangsrapportages regeldruk bedrijven en de reguliere
departementale brieven over de reductie van de administratieve lasten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN DE STAATSSECRETARIS DE STAATSSECRETARIS
VERKEER EN VAN ECONOMISCHE VAN FINANCIËN,
WATERSTAAT, ZAKEN,
ir. Camiel Eurlings
drs. F. Heemskerk mr. drs. J.C. de Jager
Pagina 2 van 3
Datum
BIJLAGE 1 TOP 40 knelpunten (vet gedrukt de resterende 25 knelpunten
waarover nu wordt gerapporteerd) Ons kenmerk
DGMO/2009-3131
1. Afval: Registratie VIHB-lijst *
2. Afval: Melding (hergebruikt) asfalt als afval*
3. Afval: Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA)
4. Afval: Vervoer paardenmest
5. Afval: Verplicht gebruik ondergrondse afvalcontainers
6. Arbeid: Arbeidstijdenwet naast rust/rijtijden, ATBV *
7. Arbeid: Rijbewijs & vakbekwaamheid chauffeurs *
8. Arbeid: EU-lidstaatverschillen weekendrijverboden, e.d.
9. Arbeid: Formulier EU-101: dekking sociale zekerheid
10. Arbeid: Limosa-melding België (buitenlandse werknemers)
11. Arbeid: Reikwijdte ARIE-regeling (arbeidsrisico's)
12. Arbeid: Toepassing BRZO-regeling op logistieke dienstverleners
13. Fiscus: Fiscale bijtelling bestelauto-van-de-zaak *
14. Fiscus: Nieuwe verpakkingsregeling/hergebruikte laadeenheden*
15. Fiscus: Invoerrechten kustvaart, afhandelingswijze*
16. Fiscus: Milieuheffing inhoud laadbakken kiepauto's *
17. Fiscus: Naheffing LPG-tax heftrucks
18. Fiscus: EU-procedures teruggaaf BTW (6de richtlijn)
19. Fiscus: Verschillen inkomsten/loonbelasting, woon/werkverkeer
20. Fiscus: Oponthoud inklaren containers
21. Fiscus: EU-lidstaatverschillen dieselaccijns
22. Inspecties: Hoge (weekend)kosten inspecties
23. Inspecties: EU-inspectie-eisen veterinaire controles
24. EU-markt: Vergunningstelsel wegvervoer en cabotage
25. Veiligheid: EU-ketensecurity voor diverse modaliteiten
26. Statistiek: CBS-Vervoersenquete, verkeersenquete*
27. Voertuig: Digitale tachograaf; 28 dagen bewaartermijn, e.d.*
28. Voertuig: Afgiftetermijn bestuurderskaart digitale tachograaf *
29. Voertuig: Beperkingen gebruik 45 voet ISO-containers*
30. Voertuig: Lengte van vrachtauto / aanhangwagencombinaties*
31. Voertuig: Breedte geconditioneerd vervoer/dikwandige voertuigen*
32. Voertuig: Mogelijkheid verplichte APK-keuring ook in andere lidstaten
33. Voertuig: EU-lidstaatverschillen uitrustingseisen voertuigen
34. Voertuig: Aslastendruk, drukverplaatsing lading
35. Voertuig: EU-lidstaatverschillen vastzetten lading
36. Voertuig: EU-Trilingsrichtlijn
37. Voertuig: Roetfilters diesel-uitlaatemissies, DME-lijst
38. Voertuig: Aansprakelijkheid van de vervoerder in Nederland
39. Voertuig: Vergunningen speciaal vervoer, hijskranen, e.d.*
40. Voertuig: Vervoermanagementeisen gemeenten
---
* Onderdeel van het eerder toegestuurde actieplan top-15 knelpunten (TK 29515-283).
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat