TenneT
Congestiemanagement, stand van zaken
06-07-2009
Visie NMa, Ministeriële Regeling en D-cision
In het voorjaar kwam het visiedocument van de NMa (Energiekamer) uit
over transportschaarste. Deze visie heeft een nieuwe situatie
gecreëerd voor de transportruimte op het Nederlandse
elektriciteitsnet. Tot nu toe wordt de transportruimte bepaald door
"n-1 gedurende onderhoud". Dit betekent dat zelfs wanneer een lijn uit
bedrijf wordt gehaald voor onderhoud, er een storing kan optreden,
zonder dat dit gevolgen heeft voor de levering. In de nieuwe visie van
de NMa wordt de transportruimte bepaald door n-1. Dit creëert ruimte
om tot n-1 transportcapaciteit te contracteren. Concreet betekent het
dat er meer vermogen kan worden getransporteerd, in afwachting van de
netuitbreidingen (zoals de bekende projecten als Randstad 380 kV,
Noord - West 380 kV en Zuid - West 380 kV).
Naast de visie van de NMa heeft de Tweede Kamer in april de
Ministeriële Regeling inzake de verbetering van de netcode 5.1.1.
aangenomen, die eind 2008 door de minister van Economische Zaken (EZ)
is ingediend. Ook deze regeling verruimt voor netbeheerders, met name
TenneT, de mogelijkheden om meer transportcapaciteit uit te geven,
zonder de leveringszekerheid aan te tasten. Belangrijkste voordeel van
de regeling is dat bij het optreden van congestie ook kleinere
productie-eenheden (tot 2 MW) kunnen worden betrokken bij het oplossen
van congesties. Dit betekent dat maatwerk kan worden geleverd per
congestiegebied waardoor nog meer ruimte ontstaat voor nieuwe
aansluitingen. Inmiddels heeft dit geleid tot de bepaling van de
beschikbare transportruimte voor de meeste gebieden in Nederland en
zijn de klanten die een aanvraag hebben ingediend op de hoogte
gebracht van de gevolgen hiervan voor hun aanvraag.
Op dit moment worden ook de codes (netcode en systeemcode) aangepast,
zodat de nieuw ontstane situatie kan worden ingevoerd en de afspraken
over nieuwe aansluitingen gemaakt kunnen worden. Naar verwachting
worden de wijzigingsvoorstellen voor de codes eind juli in procedure
gebracht.
Naast bovengenoemde maatregelen is er in opdracht van het ministerie
van EZ een rapport door D-cision (in samenwerking met Brattle)
opgesteld waarin de richting voor een landelijk systeem nader wordt
beschreven. Dit rapport zal gebruikt worden om de Wet Voorrang voor
Duurzaam op gebied van congestiemanagement verder in te vullen. Nadere
details hierover zullen dit najaar bekend worden.
Aansluitprocedure
Naast de ontwikkelingen op gebied van congestiemanagement wordt er ook
gewerkt aan een aansluitprocedure ter vervanging van het huidige
principe van 'first come, first serve'
Hiervoor wordt samen met de regionale netbeheerders gewerkt aan een
codewijzigingsvoorstel. Bedoeling is dat er een procedure wordt
ontwikkeld waarbij duidelijk de voortgang van een verzoek tot
aansluiting mee gaat spelen in de volgorde, ook om te voorkomen dat
transportruimte (ten onrechte) wordt geclaimd, zonder dat er gebruik
van wordt gemaakt. We willen hiermee ook strategisch gedrag voorkomen.
Tevens moet hiermee invulling worden gegeven aan meer transparantie
over beschikbare transportcapaciteit en eventuele wachtrijen.
De aansluitprocedure zal naar verwachting eind 2009 in bedrijf worden
gebracht.