Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters
Opta: Pretium moet stoppen met misbruik naam
Maandag 06 juli 2009
Telecombedrijf Pretium moet stoppen met het misbruiken van de goede
naam en reputatie van Opta, zo eist de telecomtoezichthouder.
Donderdag diende een kort geding voor de rechtbank in Haarlem. Volgens
Opta had een callcentermedewerker bij de werving van klanten voor
Pretium de indruk gewekt dat het telecombedrijf met goedkeuring of in
opdracht van de toezichthouder belt. Naar aanleiding van een
tv-uitzending van Tros Radar hierover op 29 september had OPTA op 2
oktober vorig jaar Pretium gesommeerd te stoppen met deze manier van
werven.
Pretium liet weten hieraan gehoor te zullen geven, maar volgens Opta
waren in een uitzending van Vara Kassa van 4 april opnieuw
soortgelijke gesprekken te horen van een callcentermedewerker. Die zou
een potentiële klant hebben 'misleid' door deze voor te houden dat de
telecomtoezichthouder aan Pretium toestemming zou hebben gegeven om de
telefoontarieven te verlagen.
De waakhond stelt dat de consument moet weten dat de toezichthouder
geen bemoeienis heeft met deze verkooppraktijken van Pretium. Als
Pretium doorgaat met het misbruiken van de naam eist de toezichthouder
30.000 euro per overtreding met een maximum van 400.000 euro. Ook wil
Opta dat Pretium een rectificatie plaatst in een landelijk dagblad.
De voorzieningenrechter doet vermoedelijk uitspraak op 16 juli.
Bron: ANP.