Datum
6 juli 2009
Milieuwethouder Peter Smit:'Haagse duurzaamheidsambities haalbaar
door integrale aanpak.'
Duurzaam Den Haag: klimaatneutrale stad in 2050
Met de nota 'Op weg naar een Duurzaam Den Haag' geeft het Haagse
college van B&W vorm aan de vierde pijler van haar gemeentelijk beleid,
duurzaamheid. De nota werd vandaag door het college vastgesteld. Den
Haag wil in 2050 een klimaatneutrale stad zijn en legt een integraal,
ambitieus kader neer om dit doel te bereiken. Wethouder Peter Smit
(Milieu) ziet volop kansen voor de stad: 'Den Haag heeft als geen
andere stad in Nederland de mogelijkheid om een klimaatneutrale stad te
zijn. Door haar ligging aan zee is Den Haag de stad in Nederland met de
meeste zonuren en windkracht. Ook is het kunnen aanboren van aardwarmte
voor energievoorziening uniek. '
In Den Haag bestaan al vele grote en kleinere initiatieven en projecten
gericht op het verduurzamen van de stad. Enkele voorbeelden zijn
klimaatstraten, energieteams, gebruik van geothermische warmte, de
zeewaterwarmtecentrale, Warme Koude Opslag-systemen, duurzaam
herstructureren door corporaties, investeringen in windenergie, het
Klimaatfonds Den Haag, de Haagse sloopregeling en de subsidieregeling
Groene Daken.
De nota 'Op weg naar een Duurzaam Den Haag' bundelt de lopende én
de nieuwe activiteiten in zes thema's: Energie, Stedenbouw, Openbare
Ruimte, Mobiliteit, Internationale Stad en Duurzame gemeentelijke
organisatie. In het najaar volgen de eerste concrete
uitvoeringsprogramma's voor deze thema's. Om alle programma's
gelijk te schakelen, worden bij het benoemen van doelen
'piketpaaltjes' geslagen in 2010, 2012, 2015 en 2020. En wordt
een doorkijk gegeven richting 2050.
Energie
Het thema Energie richt zich op het besparen en verduurzamen van
energie. Hiervoor moet de energiehuishouding in Den Haag schoner worden
en betrouwbaar en betaalbaar blijven. Om dit te bereiken is bundeling
van krachten met inwoners en ondernemers nodig. Gezamenlijk wordt daarom
een integrale energievisie opgesteld. In deze energievisie worden
duidelijke keuzes gemaakt om te komen tot een duurzame
energiehuishouding, bijvoorbeeld door warmte- en koudenetten in de stad
verder uit te breiden en te investeren in grootschalige windenergie.
Stedenbouw
Den Haag kent weinig industrie en is een echte woon- en kantoorstad.
Vanuit de Structuurvisie Den Haag 2020 worden nog veel woningen en
bedrijfsgebouwen bijgebouwd. De opgave is om duurzaam te bouwen, waarbij
de natuurlijke kringlopen van energie, water en materialen zoveel
mogelijk gesloten worden. Ook de bestaande woningen moeten worden
aangepakt. In Den Haag zijn 160.000 woningen van vóór 1980. Dat zijn de
woningen waar veel verduurzaamd kan en moet worden. Het treffen van
energiebesparende maatregelen in bestaande woningen is daarom de komende
jaren absoluut een speerpunt en ook zo benoemd in de nieuwe Woonvisie.
Openbare ruimte
Het steeds intensievere gebruik van de openbare ruimte vraagt om een
kwalitatief hoogwaardig ontwerp en meervoudig ruimtegebruik. Ecologie
(flora en fauna) en klimaatbestendigheid moeten bijvoorbeeld extra
aandacht krijgen. Ook het materiaalgebruik en het beheer moeten daarbij
aansluiten. Belangrijk is dat de inbedding van duurzaamheid in de
openbare ruimte doorgezet wordt. In ieder geval moet het Handboek
Openbare Ruimte aangepast worden, zodat daarin aspecten als duurzaam
materiaalgebruik, afvalsystemen en het ontstenen van trambanen en
parkeerplaatsen een plek krijgen.
Mobiliteit
De komende jaren neemt de mobiliteit in de stad verder toe. Deze groei
wil Den Haag opvangen met respect voor ruimte en milieu. Duurzaamheid is
daarom het vertrekpunt van de nieuwe Haagse Nota Mobiliteit, waarin het
mobiliteitsbeleid voor Den Haag voor de komende tien jaar wordt
beschreven. Voorafgaand aan de Nota Mobiliteit is al een groot aantal
programma's gestart die gericht zijn op duurzame mobiliteit, zoals het
Meerjarenprogramma Fiets, RandstadRail en het Verkeers Circulatie Plan
(VCP). Met de Nota Mobiliteit zet Den Haag verder in op groei van het
gebruik van openbaar vervoer en fiets. Daarnaast werkt Den Haag aan de
overgang naar schonere technieken, zoals aardgas, biogas/groen gas en
waterstof.
Internationale stad
Internationale geschillen zullen steeds vaker (in)direct te relateren
zijn aan duurzaamheid. Denk aan energieafhankelijkheid,
klimaatvluchtelingen door watertekorten en voedselschaarste. Als
internationale stad van vrede en recht heeft Den Haag strategische
posities in netwerken zoals Climate Alliance en Eurocities. Ook zijn er
connecties met International Council for Local Environmental
Initiatives, Solar Cities en Kommunenes Internasjonale Miljorganisasjon
(KIMO). In die internationale netwerken heeft Den Haag de mogelijkheid
om bij te dragen aan mondiale duurzaamheid.
Duurzame gemeentelijke organisatie
Wie wil bijdragen aan een duurzame wereld moet zelf het goede voorbeeld
geven. Daarom zet de gemeente onder meer in op 100% duurzaam inkopen in
2015 en een CO2-neutrale organisatie in 2010. Om dit te bereiken worden
nieuwe gemeentelijk panden duurzaam gebouwd, wordt alleen groene stroom
ingekocht, zijn er aanbestedingseisen over het gebruik van FSC-hout en
wordt in inkoopprocedures naar duurzame alternatieven gevraagd.
Gemeente Den Haag