Gemeente Vlaardingen
Vlaardingen en Maassluis pleiten voor Oranjetunnel
06 juli 2009
Gemeenten Vlaardingen en Maassluis pleiten voor de aanleg van de
Oranjetunnel om de veiligheid en bereikbaarheid in de regio te
verbeteren. De Oranjetunnel, tussen de Maasvlakte en Maassluis, is één
van de mogelijkheden voor een extra ontsluiting voor het Rotterdamse
Havengebied.
De aanleg van de Blankenburgtunnel is voor geen van beide gemeenten
een optie. Deze tunnel tast het gebied in Midden-Delfland aan.
Daarnaast heeft de Blankenburgtunnel geen toegevoegde waarde voor de
ontsluiting van Voorne-Putten bij calamiteiten en wordt de ruit van
Rotterdam niet ontlast.
Om deze redenen zullen de gemeenten Vlaardingen en Maassluis op 7 juli
a.s. het door o.a. het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeenten op
Voorne-Putten, de gemeente Westland en de Stadsregio Rotterdam
opgestelde pleidooi voor een tunnel onder de Nieuwe Waterweg niet
ondertekenen. Het bestuurlijk appel wordt na ondertekening door deze
partijen verzonden aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Ook de
gemeente Midden-Delfland, de Provincie Zuid-Holland en het Stadsgewest
Haaglanden ondertekenen het appel niet. In dit voorbarige appel wordt
geen uitspraak gedaan voor een voorkeurslocatie. Geen van de mogelijke
locaties wordt uitgesloten. Een verdere aantasting van het
Midden-Delflandgebied door het Blankenburgtracé is voor de gemeenten
Maassluis en Vlaardingen onaanvaardbaar en bovendien in strijd met de
uitgangspunten van de provinciale structuurvisie zoals deze in het
ontwerp voorligt.
Aantasting Midden-Delflandgebied
Het tracé van de Blankenburgtunnel loopt dwars door het
Midden-Delflandgebied tussen Maassluis en Vlaardingen. De aanleg van
het Blankenburg tracé heeft tot gevolg dat het Midden-Delflandgebied
tussen Vlaardingen en Maassluis ernstig wordt aangetast. Dit deel van
het Midden-Delflandgebied is volledig ingericht en wordt gebruikt als
regiopark. Het gebied is, zo geeft ook het nieuwe ontwerp van de
Provinciale structuurvisie aan, een provinciaal landschap en topgebied
cultureel erfgoed. Het aanleggen van dit tracé staat op gespannen voet
met de doelen die worden nagestreefd met het instellen van de Hof van
Delflandraad. De Hof van Delflandraad heeft als doelstellingen onder
meer het beschermen van een open cultuurlandschap, het realiseren van
groenblauwe longen vanuit het Hof in stedelijk gebied en het
versterken van de natuurkwaliteit. De aanleg van het Blankenburgtracé
versnippert het landschap en brengt het risico met zich mee dat het
gebied in de richting van deze rijksweg verstedelijkt.
Voordelen Oranjetunnel
De aanleg van het Oranjetunneltracé biedt veel voordelen. De mainport
Europoort-Maasvlakte wordt minder afhankelijk van één enkele
achterlandverbinding, te weten de A-15. De Oranjetunnel is van belang
bij calamiteiten, de aanleg van dit tracé heeft een goede
ontsluitingsmogelijkheid bij calamiteiten vanuit bijvoorbeeld
Rozenburg. Het Oranjetracé wordt aangesloten op de Veilingroute door
het Westland en realiseert daarmee een directe verbinding met de A-4
bij Den Haag. Het verkeer op de ruit van Rotterdam wordt ontlast. De
mainport Rotterdam krijgt een rechtstreekse verbinding met het
Westland, Den Haag en Amsterdam, buiten de Rotterdamse ruit om. Ook de
Zuid-Hollandse eilanden krijgen met de Oranjetunnel een directere
verbinding met het Westland, Den Haag en Amsterdam. En tot slot gaat
de aanleg van de Oranjetunnel niet ten koste van een natuurgebied dat
vergelijkbaar is met het Midden-Delfland.
Ook Vlaardingen en Maassluis willen een snelle aanleg van de tweede
oeververbinding, zijnde de Oranjetunnel.