Senternovem
02-07-2009 | Prestatiecontract voor meetbaar en duurzaam resultaat
Een jaarlijkse CO2-besparing van 35% en een kostenbesparing van 20%;
klinkende cijfers die voor de kantorenbranche binnen handbereik liggen
door de inzet van prestatiecontracten. Het technisch beheer en
onderhoud door installatiebedrijven is op die manier beter meetbaar en
ook objectiever te evalueren. SenterNovem ontwikkelde een leidraad die
ondersteuning biedt bij het opstellen van zo'n prestatiecontract.
In Nederland wordt per jaar circa 5 miljard euro uitgegeven aan
technisch beheer en onderhoud van gebouwen. Het overgrote deel van dit
bedrag gaat naar installatiebedrijven of andere marktpartijen op basis
van inspanningscontracten. "Dit leidt echter niet altijd tot het meest
efficiënte resultaat uit het oogpunt van energiebesparing", zegt
Albert Hulshoff, programma-adviseur Utiliteitsbouw van SenterNovem.
Hij stelt vast dat installatiekundige werkzaamheden zelfs tot hogere
energielasten of een minder goed binnenklimaat kunnen leiden. "Met een
prestatiecontract is dat te voorkomen."
Ideale balans
SenterNovem heeft een model laten ontwikkelen dat als leidraad kan
dienen om samen met de onderhoudsleverancier afspraken te maken over
onder andere klanttevredenheid, duurzaam beheer, optimale
kosten/kwaliteit en innovatie. Met behulp van zogenoemde Kritische
Prestatie Indicatoren (KPI's) wordt een ideale balans gezocht om
kosten en energie te besparen en de kwaliteit van het onderhoud te
verhogen. Ook voorziet de leidraad in voorbeelden van hoe prestaties
meetbaar gemaakt kunnen worden en welke bonus/malus-afspraken je als
opdrachtgever aan de uitkomsten kunt verbinden.
Succesfactoren
Volgens Hulshoff is het belangrijk om als eigenaar of eindgebruiker
met de leverancier haalbare afspraken te maken. "En leg deze afspraken
ook SMART vast, meet en rapporteer." Hulshoff: "Prestatiecontracten
zijn per definitie voor de langere termijn, waarbij vertrouwen en het
creëren van een win-win situatie de basis zijn." Daarnaast wijst
Hulshoff erop dat voldoende dekking en draagvlak in de organisatie
essentieel zijn voor succes. "Ook sta je sterker als je een deskundige
en kritische klant bent."
TNT Real Estate
TNT Real Estate heeft al een begin gemaakt met het omzetten van
bestaande onderhoud- en beheercontracten naar prestatiecontracten.
Daarmee bespaart de vastgoedtak van het post- en expressbedrijf naar
schatting 4% aan energie in bestaand vastgoed per jaar, wat
overeenkomt met een besparing op jaarbasis van enkele tonnen euro's.
Het gaat dan om het beheer en onderhoud van driehonderd (van in totaal
zevenhonderd) panden van TNT. "Duurzaamheid speelt bij de
onderhandelingen een cruciale rol. Installateurs die met oplossingen
komen die het energieverbruik naar beneden brengen, krijgen voorrang",
vertelt Flip Verwaaijen, directeur TNT Real Estate.
Intelligente winst
Uitgangspunt bij de nieuwe contracten is een model waarbij er zowel
voor de installateur als TNT winst te behalen valt. Verwaaijen: "We
willen niet alleen maar de slimme inkoper spelen, maar vooral gebruik
maken van de intelligentie van de markt. Daarom zeggen we: `wij
betalen de installateur bedrag x voor besparing y; alles wat hij
daarboven aan extra energie bespaart is voor hem."
Meer informatie
De Leidraad Prestatiecontract Beheer en Onderhoud Gebouwen is mede
gebaseerd op een onderzoek van adviesbureau Corporate Facility
Partners, met medewerking van eindgebruikers Scania, TNT en Triodos
Bank. De leidraad is te downloaden via www.duurzaamvastgoedportal.nl.