KNMP OZIS nieuwsbrief 6 juli 2009
KNMP OZIS nieuwsbrief 6 juli 2009
06 juli 2009
Hierbij het laatste nieuwsbrief over de Beheerorganisatie OZIS met
daarin de volgende onderwerpen:
* Vergoedingen OZIS Verbetertraject
* Gezamenlijke brief van KNMP en LHV naar de Tweede kamer
* Verder ontdubbelen
* Telefoonnummer en openingstijden helpdesk
Vergoedingen OZIS Verbetertraject
Een van de oorspronkelijke voorwaarden van de OZIS vergoeding aan de
apotheken was dat de regio een percentage meervoudige ingeschreven
patiënten (de `dubbele patiënten') had dat lager is dan 5%. Aan het
einde van het OZIS Verbetertraject bleek dat in een aantal regio's
ondanks schoning en ontdubbeling in de AIS-en deze doelstelling niet
wordt gehaald. Hier zijn verschillende oorzaken voor.
Op basis hiervan zouden deze apotheken niet voor de vergoeding in
aanmerking komen.
Omdat de apotheken in deze regio's vaak geen directe invloed hebben op
de reductie van het aantal dubbele patiënten, vindt de KNMP dat de
inspanning die door de apotheken is geleverd niet geheel onbeloond mag
blijven. In overleg met VWS zullen de apotheken waarvan de regio de
norm van 5% niet heeft gehaald alsnog voor een vergoeding in
aanmerking komen. Hierop wordt initieel een korting toegepast. De
apotheken krijgen in dit geval een vergoeding van EUR 1500 i.p.v. EUR
1800.
De vergoeding aan de regio's die de norm van 5% niet halen, bedraagt
EUR 1800,00 plus EUR 50,00 (in plaats van EUR100,00) per apotheek die
heeft meegedaan aan het OZIS verbetertraject.
Met de apotheken en de regio's worden vervolgens aanvullende afspraken
gemaakt om het continue onderhouden van de patiëntenbestanden en de
procedures voor ontdubbelen en opschonen te borgen. Hierna zal het in
mindering gebrachte bedrag alsnog worden uitgekeerd.
Procedure beoordeling aanvraag vergoeding
Om te kunnen voldoen aan de eisen van de accountant zullen voor de
beoordeling van de vergoedingsaanvragen door apotheken twee
steekproeven worden uitgevoerd. Enerzijds zal steekproefsgewijs
gecontroleerd worden op het voldoen aan vooraf aangegeven voorwaarden
voor uitbetaling: de aanwezigheid van een meldingsnummer van het CBP,
aanwezigheid van een deelnemersovereenkomst met de rechtspersoon van
de OZIS-regio en een correct ingesteld AIS (het gaat hierbij om de
juist ingestelde historietermijn) middels een overzicht van de
instellingen.
Daarnaast wordt er uitgebreider gecontroleerd op het aspect schoning.
Van de apotheken die een daling van het aantal vaste patiënten in het
bestand laten zien in de dubbelrapportages, wordt aangenomen dat
geschoond is. Door middel van een steekproef op deze groep wordt deze
aanname getoetst. De apotheek moet door een uitdraai uit het AIS
aantonen dat er geschoond is conform de vastgestelde procedures.
Apotheken die geselecteerd zijn als onderdeel van de steekproef,
zullen de komende weken benaderd worden om informatie aan te
leveren.
Daarnaast zijn er apotheken die geen daling laten zien in het aantal
vaste patiënten. Hiervan is dus niet bij voorbaat duidelijk dat zij
hun bestanden hebben opgeschoond. Aan alle apotheken uit deze groep
wordt derhalve gevraagd om aan te tonen dat zij wel geschoond hebben
(de richtlijn is schoning van vaste patiënten die meer dan 3 jaar geen
medicatiehistorie hebben). Ook dit moet worden aangetoond middels een
uitdraai uit het AIS. Wanneer blijkt dat niet is opgeschoond, dat de
patiëntenbestanden van de apotheek onterecht patiënten die langer dan
3 jaar geen medicatiehistorie hebben bevatten, komt de apotheek niet
in aanmerking voor de vergoeding.
Gezamenlijke brief van KNMP en LHV naar de Tweede kamer
Op donderdag 25 juni jl. vond in de Tweede Kamer een Algemeen Overleg
Geneesmiddelenbeleid plaats, waar het IGZ rapport over de
dienstapotheken ook op de agenda stond. Ter voorbereiding daarop
hebben LHV en KNMP een gezamenlijke brief opgesteld. Hierin werd
aangekondigd dat één van de belangrijkste door IGZ geconstateerde
hiaten in de continuïteit van de farmaceutische zorg - het nagenoeg
ontbreken van elektronische informatie-uitwisseling tussen
apotheekhoudende huisarts en dienstapotheek - door LHV en KNMP
gezamenlijk wordt opgepakt en opgelost.
De brief die naar de Tweede Kamer is verstuurd is te vinden op
www.knmp.nl (onder de rubriek KNMP Vandaag/ Politiek)
Verder ontdubbelen
In de nieuwsbrief van 10 juni jl. is aangekondigd dat het verder
reduceren van meervoudig ingeschreven patiënten (`het ontdubbelen') in
de regio in eerste instantie procedureel in de apotheek wordt
uitgevoerd. Ter ondersteuning hierbij zouden per apotheek lijsten
worden aangeleverd met patiënten die ook bij andere apotheken in de
regio staan ingeschreven.
Vanuit de juridische afdeling van de KNMP is aangeven dat het
verstrekken van deze lijsten mogelijk in strijd is met de
privacywetgeving (zoals vastgelegd in o.m. WGBO en WBP). Om te
voorkomen dat zowel de apotheken als de KNMP de privacywetgeving
overtreden, kan de beheerorganisatie deze lijsten derhalve niet
verstrekken.
Andere mogelijkheden om proactief verder te ontdubbelen zijn nog in
onderzoek.
Op de korte termijn zal verdere ontdubbeling daarom plaats moeten
vinden conform de reguliere procedure. Wanneer bij een apotheekbezoek
van een patiënt bij opvraging via OZIS blijkt dat de patiënt ook bij
een andere apotheek is ingeschreven, wordt aan de patiënt gevraagd bij
welke apotheek hij ingeschreven wil blijven. Uitschrijving bij de
andere apotheek en overdracht van het dossier kunnen vervolgens
ingezet worden, conform de daarvoor opgestelde verhuisprocedure.
Telefoonnummer en openingstijden helpdesk
De helpdesk is een onderdeel van de Beheerorganisatie OZIS.
De medewerkers van onze helpdesk staan u graag te woord voor al uw
vragen of opmerkingen rondom OZIS.
Telefoonnummer 070-3737223. E-mail: ozis@knmp.nl.
Openingstijden: van 9.00-17.00 uur van maandag tot en met vrijdag.
---
© 2009 KNMP
Disclaimer Contact Help
Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie