Ingezonden persbericht
- PERSBERICHT -
Bierblad Horeca Enquête: personeel belangrijkste factor voor verhoging omzet
Horecabezoeker wil meer advies
Hoofddorp, 6 juli 2009 - Horecabezoekers hebben behoefte aan meer advies van het personeel. Suggesties over de kaart en tips over specials blijken veel invloed te hebben op bestellingen bij horecabezoek. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de grote Horeca Enquête 2009 van het Bierblad.
Het was de eerste keer dat bij de Horeca Enquête personeel én bezoekers werden ondervraagd. Horecapersoneel en gasten erkennen dat advisering over de kaart veel invloed kan hebben op het bestelgedrag. Maar horecabezoekers vinden dat ze dit advies te weinig krijgen. Volgens horecadeskundigen mist een bedrijf daardoor zeker een paar procent omzet.
Grootste verbetermogelijkheid
Meer aandacht van het personeel (61%) is de grootste verbetermogelijkheid in de horeca. Dit wordt trouwens ook door het personeel zelf, als bezoeker van horecagelegenheden, herkend. Zij storen zich net zo aan het matige serviceniveau van hun collega's als de doorsnee Nederlander.
Personeel kiest personeel
Personeel en gasten konden in de enquête van vijf horeca-aspecten - prijs, personeel, sfeer/inrichting, andere bezoekers en producten - het belang aangeven voor 'de aantrekkelijkheid' van een eet- of drinkgelegenheid. Liefst 25% van het personeel in de drinkhoreca antwoordde: het personeel. Dat is meer dan voor verkochte producten (21%), andere bezoekers (18%), prijs (17%) en sfeer/inrichting (17%). De gasten denken er duidelijk anders over. Zij verkozen prijs, sfeer en andere bezoekers boven het personeel.
Bij eethoreca: de producten
Het personeel in de eethoreca is wat meer bescheiden. Daar vinden ze dat vooral producten (28%) bepalen waarom consumenten naar de zaak komen. Hun eigen inbreng zetten de werknemers op de tweede plaats. Maar met 21% plaatsen ze zichzelf nog altijd boven de factoren prijs (19%), sfeer/inrichting (18%) en andere bezoekers (15%).
Over het onderzoek
De enquête is beantwoord door een representatieve steekproef onder 233 personeelsleden en 361 bezoekers in heel Nederland, gelijk verdeeld over de 'natte' horeca (café/bars en grand cafés) en de 'eethoreca' (restaurants en eetcafés). Het onderzoek werd uitgevoerd door bureau WHY5 Research, onder supervisie van Wim Koel, Market Intelligence Manager van Heineken Brouwerijen. Het personeel en de gasten kregen dezelfde vragen.
De uitkomst over de kwaliteit van het personeel is interessant tegen de achtergrond van de berichten dat de horeca het omzetverlies door de recessie probeert te dempen door prijsverhogingen. Koel: "Als omzetten dalen en de prijzen stijgen, is de vraag hoe je de prijs/kwaliteitverhouding op een hoog niveau kan houden. Hoe krijgt de gast genoeg horeca voor zijn euro? Daarom hebben we dit jaar onderzocht wat voor rapportcijfer bezoekers én personeel daarvoor geven en wat beide partijen eigenlijk verstaan onder service en horecabeleving. We hebben ook gekeken of de verwachtingen van de gasten aansluiten op de taakopvatting en prioriteiten van het personeel. Dan zie je dat er wel ruimte voor verbetering is."
Over Bierblad
Bierblad is een vakblad voor horecaondernemers met een oplage van 34.000 exemplaren en verschijnt tien maal per jaar.
Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers:
Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.
Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter:
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (
Ingezonden persbericht