Ingezonden persbericht

TOPSNELHEDEN EN WINDSTILTES TIJDENS EERSTE TWEE DAGEN DELTAWEEK ORC KLASSEKAMPIOENSCHAP ZUID 2009

Colijnsplaat, 4 juli 2009

De eerste twee dagen van het ORC Klassekampioenschap Zuid, dat deel uitmaakt van de DELTAWEEK, varieerde de wind van 0 tot 30 knopen. Terwijl de zeilers op vrijdag nog hun eigen snelheidsrecords braken op de Noordzee, lagen ze op zaterdag met zijn allen aan het startschip geknoopt, te wachten op wind. Wat onveranderlijk bleef waren de brandende zon en de prestaties van de leiders in de grootste klasses: de ORC 2 en 3. Zowel de New Frontier van Jan Bart (ORC 2) als de Beau Bateau van Henk van Zweden (ORC 3) wisten in hun klasse alles te winnen. Behalve de ORC vloot doen dit weekend de platbodems en de ongemeten boten mee aan de DELTAWEEK races vanuit Colijnsplaat.

Het geduld van de ORC vloot werd vandaag zwaar op de proef gesteld. Na de eerste race moesten de teams ruim 2,5 uur wachten op wind. Sommige zeilers doodden de tijd door te zwemmen, anderen wachtten in de schaduw van het grootzeil. Er was zelfs een boot die op de motor voer, met gehesen spinnaker, waaronder een zeiler in een tuigje bungelde. Rond drie uur stak een zeebries op en konden de deelnemers weer doen waarvoor ze gekomen waren: wedstrijdzeilen. In de ORC 2 won Jan Bart alledrie de races. Bart: "Goed starten was erg belangrijk op deze korte baan en dat is ons steeds goed gelukt." Hij geniet van de competitie en van het varen op stroming: "Dat is juist leuk." De Elyxir van Bas Dijkhuizen wist de eerste race een tweede plek te veroveren. Dijkhuizen: "We hebben steeds de vrije wind opgezocht en bij stroming mee in dieper water gevaren." Een bemanningslid voegt toe dat alle manoeuvres goed gingen. Dijkhuizen: "Dat moet ook, want ieder foutje wordt afgestraft." In de ORC 3 was de Beau Bateau degene die drie paaltjes won. Schipper Henk van Zweden: "Ik ben erg tevreden. Ik vaar nu al jaren met deze boot en we kunnen hem nu onder alle weersomstandigheden optimaal op snelheid varen." Tijdens de tweede race nam zijn team een risico door over stuurboord te starten. Van Zweden: "Het is altijd maar afwachten of er voldoende gaten vallen om doorheen te varen." Het pakte goed uit, waardoor ze gelijk aan de rechterkant van het kruisrak zaten, waar de stroming sterker was. De laatste wedstrijd twijfelden ze over hun overwinning, maar achteraf bleek dat hun sterkste tegenstanders vals gestart waren. Één daarvan is de l'Esprit du Morhiban, waarvan de bemanning flink baalde. Olaf Roeleveld zegt: "We zijn na wat wijzigingen aan onze boot van de ORC 4 naar de ORC 3 gegaan. Vooral met deze lichte wind moeten we ernstig knokken om bij te blijven en dat was ons juist de laatste race goed gelukt." Zowel Henk van Zweden (ORC 3) als Jan Bart (ORC 3) zijn hard op weg naar de winst in hun klassement, maar Van Zweden blijft voorzichtig: "Morgen cool blijven varen en niet in de protestkamer belanden."

Flin, Arne Hubregtse (8,0 pt.)

ORC 2:
New Frontier, J.J. Bart (4,5 pt.) Elyxir, P.C.B. Dijkhuizen (18,0 pt.) Yacht Vision 34.7, H.P. Amsterdam (25,5 pt)

ORC 3:
Beau Bateau, H.J. van Zweden (4,5 pt.) L'Esprit du Morhiban, V.M. de Vries (25 pt.) Creekwater, Willem Garschagen (26,5 pt.)

ORC 4:
Impulse, C. Baas (4,5 pt)

ORC 5:
1. Furie, B. Hoefsloot (12 pt)

Beau Bateau, ORC 3
Weerga, IRC 1
New Frontier, ORC 2

///// einde persbericht /////