KiM: Mobiliteitsbalans 2009

Mobiliteitsbalans 2009


* In de periode 2006-2008 is het tijdverlies door files en verkeersdrukte gestabiliseerd.


* In het algemeen is er tijdens economische crises minder woon-werkverkeer waardoor er minder files zijn. De invloed van economische crises op de totale hoeveelheid autoverkeer is echter niet zo groot omdat de hoeveelheid sociaalâ¤'recreatief verkeer wel groeit.


* Nederlanders verplaatsen zich, net als in 1985, nog steeds driemaal daags. Maar ze leggen wel langere afstanden af.


* Het goederenvervoer wordt steeds internationaler en intercontinentaler.

Dat zijn een aantal belangrijke conclusies uit de Mobiliteitsbalans 2009 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De Mobiliteitsbalans geeft een overzicht van de stand van zaken van de mobiliteit in Nederland.

Stabilisering tijdverlies in de periode 2006 - 2008

In de periode 2000-2008 steeg het tijdverlies door files en verkeersdrukte op de hoofdwegen met 55 procent terwijl de omvang van het verkeer met 14 procent groeide. De aanleg van nieuwe wegen, extra rijstroken en verkeersmanagement hebben een dempend effect gehad op het reistijdverlies. Zonder deze maatregelen zou dat gegroeid zijn naar 66 procent. De stijging heeft met name tussen 2000 en 2006 plaatsgevonden. Tussen 2006 en 2008 is zowel het tijdverlies door files en verkeersdrukte als de hoeveelheid verkeer ongeveer gelijk gebleven.

Ten tijde van een economische crisis minder files

Ten tijde van een economische crisis zijn er minder files omdat het woonâ¤'werkverkeer afneemt en daardoor de druk op het hoofdwegennet minder is. Het gebruik van de auto voor vrije tijd en studie neemt juist toe.

Nederlanders niet vaker op pad, wel verder

Sinds 1985 is de mobiliteit van Nederlanders met 40 procent toegenomen. Van alle verplaatsingen in Nederland ging in 2008 de helft per auto, een kwart met de fiets, 17 procent te voet en 5 procent met trein, bus, tram en metro.

Het autogebruik is sinds 1985 met 54 procent toegenomen. Dat komt door de groei van de bevolking, meer mensen aan het werk die grotere afstanden afleggen. Ook zoeken mensen hun vrijetijdsbesteding steeds verder van huis. Tussen 2000 en 2008 groeide het autogebruik met 10 procent.

Het treingebruik nam tussen 2000 en 2007 met 9 procent toe. Bus, tram en metro bleven stabiel.

Meer verkeersveiligheid en minder milieuvervuiling

Ondanks de groei van de mobiliteit neemt de verkeersveiligheid nog steeds toe. Het aantal verkeersdoden daalde tussen 2000 en 2008 met 36 procent tot 750. Fietsers blijven de meest kwetsbare groep.

In 2007 viel 53 procent van de verkeersdoden onder de meest kwetsbare verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers, brom-/snorfietsers en motor- en scooterrijders.

Door de invoering van de katalysator voor benzinemotoren en de roetfilter voor diesels is de luchtvervuiling als gevolg van het verkeer verminderd. Voor het eerst sinds 2006 daalt de uitstoot van CO2 licht.

Goederenvervoer: meer internationaal en intercontinentaal

Het goederenvervoer wordt steeds internationaler en intercontinentaler.

Het internationale goederenvervoer steeg tussen 2000 en 2008 met 27 procent. Dat is meer dan het binnenlandse goederenvervoer, dat met 21 procent groeide. In 2008 was 66 procent van het goederenvervoer internationaal.

Mobiliteitsbalans 2009, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, juni 2009, ISBN 978-90-8902-058-1

Noot voor redacties (