Gemeente Utrecht

Dit persbericht is een gezamenlijk initiatief van de provincie Utrecht en alle gemeenten in de provincie

Aftrap invoering Elektronisch Kinddossier

De Utrechtse gemeenten krijgen vandaag het gezamenlijk aanbestede Elektronisch Kinddossier (EKD) gepresenteerd. Dit gebeurt op het Centrum voor Jeugd en Gezin Zuidwest in Utrecht, waar wordt proefgedraaid met het nieuwe systeem. Wethouder Rinda den Besten (Jeugd, Volksgezondheid) en een jeugdarts laten zien hoe het systeem werkt. Aansluitend ondertekenen de afgevaardigden van de 29 gemeenten en instanties voor jeugdgezondheidszorg in de provincie Utrecht een convenant. Hierin is de samenwerking rondom het EKD geregeld.

De gemeente Utrecht (GG&GD) loopt binnen de provincie voorop met de invoering van het EKD. In het EKD kunnen professionals in de jeugdgezondheidszorg (zoals consultatiebureau-artsen en jeugdartsen) gegevens digitaal vastleggen. Op dit moment gebeurt dat nog in papieren dossiers. Door één systeem te hanteren, kan beter worden voorkomen dat een kind buiten beeld raakt. Dankzij het EKD kunnen hulpverleners beter risico's signaleren en eerder actie ondernemen door snellere contacten tussen hulpverleners en ouders/verzorgers. Alleen de medische professionals van de jeugdgezondheidszorg die met een kind een directe behandelrelatie hebben, hebben toegang tot het dossier.

Met het EKD is het ook mogelijk om onderling gegevens uit te wisselen waardoor kinderen sneller en beter worden geholpen. Het Utrechtse systeem zal aangesloten worden op het landelijke systeem. Hierdoor kunnen JGZ-instellingen kinddossiers desgewenst ook buiten de provincie onderling uitwisselen.

Het convenant heeft als doel dat alle JGZ-instellingen en gemeenten in de provincie het EKD op uniforme manier kinderen van 0 tot 19 jaar registreren en eenduidige afspraken maken over dossiervorming en dossieroverdracht. Uiteraard passen de afspraken binnen de wettelijke kaders op het gebied van privacy.

Invoering EKD
In januari dit jaar is gestart met de voorbereidingen voor de invoering van het EKD in de provincie Utrecht. Op dit moment verkeert deze invoering in een 'pilotfase'. Het is de verwachting dat uiterlijk eind 2009 alle professionals in de jeugdgezondheidszorg in de provincie met het EKD kunnen werken. Daarmee lopen de Utrechtse gemeenten in de pas met de landelijke planning van minister Rouvoet.

Voorgeschiedenis
Na een Europese aanbesteding hebben de gemeenten in de provincie Utrecht in het najaar van 2008 besloten om de opdracht voor levering van het Elektronisch Kinddossier (EKD) te gunnen aan de combinatie Allegro Sultum/NetSourcing. De provinciebrede samenwerking bij de aanschaf van het EKD is uniek in Nederland en is ontstaan binnen het provinciale programma Utrechtse Jeugd Centraal. De gemeente Utrecht (GG&GD) heeft de aanbesteding georganiseerd namens en met alle betrokken partijen in de provincie (gemeenten en instellingen voor jeugdgezondheidszorg). De provincie Utrecht was initiatiefnemer van de samenwerking.




Gemeente Utrecht