Consumentenbond
---
3 juli 2009
AFM beboet DSB na overtreding regels
Voor consumenten is het onduidelijk of de huidige dienstverlening van
DSB Bank aan de wettelijke eisen voldoet. De Consumentenbond heeft de
bank gevraagd of zij maatregelen heeft getroffen om het overtreden van
regels in de toekomst te voorkomen. Toezichthouder AFM maakte 1 juli
2009 bekend dat DSB Bank twee boetes krijgt van in totaal EUR120.000
omdat de bank voor hypotheekaanvragen beoordelingscriteria hanteert
die niet zijn vastgelegd én omdat onvoldoende informatie over klanten
is ingewonnen.
Daarnaast wil de bond graag weten in hoeverre de DSB Bank stappen
heeft ondernomen om klanten te compenseren voor eventuele schade die
zij hebben geleden. Het onderzoek van de AFM naar de DSB bank betreft
de periode mei, juni en juli 2008. De bond adviseert consumenten die
denken dat ze een verkeerd advies hebben gekregen een klacht in te
dienen bij DSB Bank en eventueel vervolgens naar het Klachteninstituut
Financiële Dienstverlening te stappen.
Onderzoek AFM
Uit onderzoek van de AFM naar de kwaliteit van hypotheekadvies bleek
dat 1 op de 4 hypotheekadviezen niet deugt. Door het bekendmaken van
boetes laat de AFM consumenten weten welke hypotheekadviseurs de
regels overtreden én wordt binnen de sector het kaf duidelijker van
het koren gescheiden.
---