Consumentenbond


---

3 juli 2009

AFM beboet DSB na overtreding regels

Voor consumenten is het onduidelijk of de huidige dienstverlening van DSB Bank aan de wettelijke eisen voldoet. De Consumentenbond heeft de bank gevraagd of zij maatregelen heeft getroffen om het overtreden van regels in de toekomst te voorkomen. Toezichthouder AFM maakte 1 juli 2009 bekend dat DSB Bank twee boetes krijgt van in totaal EUR120.000 omdat de bank voor hypotheekaanvragen beoordelingscriteria hanteert die niet zijn vastgelegd én omdat onvoldoende informatie over klanten is ingewonnen.

Daarnaast wil de bond graag weten in hoeverre de DSB Bank stappen heeft ondernomen om klanten te compenseren voor eventuele schade die zij hebben geleden. Het onderzoek van de AFM naar de DSB bank betreft de periode mei, juni en juli 2008. De bond adviseert consumenten die denken dat ze een verkeerd advies hebben gekregen een klacht in te dienen bij DSB Bank en eventueel vervolgens naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening te stappen.

Onderzoek AFM

Uit onderzoek van de AFM naar de kwaliteit van hypotheekadvies bleek dat 1 op de 4 hypotheekadviezen niet deugt. Door het bekendmaken van boetes laat de AFM consumenten weten welke hypotheekadviseurs de regels overtreden én wordt binnen de sector het kaf duidelijker van het koren gescheiden.

---