Gemeente verbetert afhandeling aanvragen Wmo
03/07/2009
Negentig procent van de Wmo-cliënten was in 2008 tevreden over de
ondersteuning die zij kregen in het kader van de Wet maatschappelijke
ondersteuning. Over het vervoer met de Stadsregiotaxi waren zij het
minst tevreden. Maar ook het proces rond de aanvraag van voorzieningen
en de wachttijden verdienen aandacht. Het college wil daarom eenmalig
een half miljoen euro uittrekken om na de zomer de werkprocessen rond
de afhandeling van Wmo-aanvragen te verbeteren.
De tevredenheid van cliënten over de uitvoering van de Wet
maatschappelijke ondersteuning in 2008 is in vergelijking met 2007
over de hele linie licht gedaald. Dat blijkt uit een
cliënttevredenheidsonderzoek dat onderzoeksbureau SGBO namens de
gemeente Nijmegen uitvoerde. Toch is 90 procent tevreden over de
ondersteuning die zij krijgen vanuit de Wmo. Zo is de tevredenheid
over de organisatie en de medewerkers in de hulp bij het huishouden
nog steeds ruim voldoende (7,6). Een uitzondering hierop vormen
'vervanging bij afwezigheid' en 'wisseling van medewerkers'. Om de
tevredenheid hierover in 2009 te verbeteren, is in de nieuwe
inkoopcontracten sinds april 2009 een boeteclausule opgenomen wanneer
de zorg niet (tijdig) wordt geleverd.
Begin 2009 is de gemeente al gestart met een verbetertraject voor de
afhandeling van Wmo-aanvragen. Een groot deel van 2008 bestonden er
namelijk achterstanden en wachtlijsten veroorzaakt door ontoereikende
werkprocessen, een hoog ziekteverzuim en het werken met
uitzendkrachten. Cliënten beoordeelden de afhandeling in 2008 met een
6.3, terwijl die in 2007 nog een 7.3 kreeg. De tevredenheid over de
wachttijd is in 2008 gedaald naar zestig procent (in 2007 was dit
tachtig procent). Na de zomer start een kwaliteitsslag om de
tevredenheid van cliënten te verbeteren, achterstanden aan te pakken
en goede dienstverlening te bieden. Een voorbeeld hiervan is een
snellere procedure voor klanten die al bekend zijn bij het bureau
Voorzieningen Wmo.
Het collectief vervoer voor Wmo-cliënten met de Stadsregiotaxi kreeg
in 2008 het rapportcijfer 5.5. De tevredenheid over de wacht- en
omrijtijden van de Stadsregiotaxi waren respectievelijk slechts 30 en
42 procent. Om de kwaliteit van het vervoer te verbeteren, worden
mogelijkheden voor speciaal vervoer voor mensen met beperkingen
onderzocht. Bij de aanbesteding van de Stadsregiotaxi, die nu wordt
voorbereid, betrekt de gemeente Wmo-cliënten. Verder wordt het
openbaar vervoer toegankelijker vanaf 2010, onder meer door
gelijkvloerse haltes en bussen.
Gemeente Nijmegen