Gemeente Nijmegen

Gemeente verbetert afhandeling aanvragen Wmo


03/07/2009

Negentig procent van de Wmo-cliënten was in 2008 tevreden over de ondersteuning die zij kregen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Over het vervoer met de Stadsregiotaxi waren zij het minst tevreden. Maar ook het proces rond de aanvraag van voorzieningen en de wachttijden verdienen aandacht. Het college wil daarom eenmalig een half miljoen euro uittrekken om na de zomer de werkprocessen rond de afhandeling van Wmo-aanvragen te verbeteren.

De tevredenheid van cliënten over de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning in 2008 is in vergelijking met 2007 over de hele linie licht gedaald. Dat blijkt uit een cliënttevredenheidsonderzoek dat onderzoeksbureau SGBO namens de gemeente Nijmegen uitvoerde. Toch is 90 procent tevreden over de ondersteuning die zij krijgen vanuit de Wmo. Zo is de tevredenheid over de organisatie en de medewerkers in de hulp bij het huishouden nog steeds ruim voldoende (7,6). Een uitzondering hierop vormen 'vervanging bij afwezigheid' en 'wisseling van medewerkers'. Om de tevredenheid hierover in 2009 te verbeteren, is in de nieuwe inkoopcontracten sinds april 2009 een boeteclausule opgenomen wanneer de zorg niet (tijdig) wordt geleverd.

Begin 2009 is de gemeente al gestart met een verbetertraject voor de afhandeling van Wmo-aanvragen. Een groot deel van 2008 bestonden er namelijk achterstanden en wachtlijsten veroorzaakt door ontoereikende werkprocessen, een hoog ziekteverzuim en het werken met uitzendkrachten. Cliënten beoordeelden de afhandeling in 2008 met een 6.3, terwijl die in 2007 nog een 7.3 kreeg. De tevredenheid over de wachttijd is in 2008 gedaald naar zestig procent (in 2007 was dit tachtig procent). Na de zomer start een kwaliteitsslag om de tevredenheid van cliënten te verbeteren, achterstanden aan te pakken en goede dienstverlening te bieden. Een voorbeeld hiervan is een snellere procedure voor klanten die al bekend zijn bij het bureau Voorzieningen Wmo.

Het collectief vervoer voor Wmo-cliënten met de Stadsregiotaxi kreeg in 2008 het rapportcijfer 5.5. De tevredenheid over de wacht- en omrijtijden van de Stadsregiotaxi waren respectievelijk slechts 30 en 42 procent. Om de kwaliteit van het vervoer te verbeteren, worden mogelijkheden voor speciaal vervoer voor mensen met beperkingen onderzocht. Bij de aanbesteding van de Stadsregiotaxi, die nu wordt voorbereid, betrekt de gemeente Wmo-cliënten. Verder wordt het openbaar vervoer toegankelijker vanaf 2010, onder meer door gelijkvloerse haltes en bussen.