Provincie Overijssel

Marsroute schetst toekomstbeeld N35

De verkeersveiligheid en doorstroming de Rijksweg N35 moet snel verbeteren. Doel van de provincie Overijssel, in samenwerking met de gemeenten en Regio Twente, is om de N35 gefaseerd op te waarderen naar een 2x2 stroomweg van 100 km/uur. De provincie is van mening dat nu actie nodig is om de gehele weg nog voor 2020 de kwaliteit te geven die past bij een hoofdverbinding tussen de stedelijke centra Zwolle/Kampen en Twente. De ambities van de regio voor de N35 staan verwoord in de `Marsroute N35', die gedeputeerde Klaasen (mobiliteit) aan minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) heeft overhandigd. De minister is tevreden over het gezamenlijke regionale initiatief en komt eind 2009 met een definitief standpunt over de vervolgstappen. Met de Marsroute N35 is de opwaardering van de gehele N35 weer een stap dichterbij gekomen.

Download hier de Marsroute N35:


* Marsroute N35 (presentatieboek) in PDF

* Marsroute N35 (faseringsplan) in PDF

Doorstroming en verkeersveiligheid

De huidige weg voldoet niet aan de functie van stroomweg. In Mariënheem bijvoorbeeld is de snelheid 50 km/uur, bij de rondweg Heino is het 100 km/uur en bij Almelo geldt er een maximum snelheid van 120 km/uur (A35). Voor het overige deel is de weg ingericht als 80 km/uur weg. Bovendien zijn er veel gelijkvloerse kruisingen en erfaansluitingen. Daarnaast rijdt er relatief veel vrachtverkeer, waardoor de doorstroming verre van optimaal is. Ook ontstaan verkeersonveilige situaties doordat op sommige delen langzaam verkeer op de rijbaan is toegestaan door het ontbreken van parallelwegen. Doel van de regio is daarom de N35 zo snel mogelijk op te waarderen naar een volwaardige 2x2 stroomweg met een maximum snelheid van 100 km/uur.

Marsroute N35: samenwerking tussen Rijk en regio

Om deze ambitie te verwezenlijken heeft de provincie samen met de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Raalte, Hellendoorn, Wierden en Almelo en de regio Twente de Marsroute N35 opgesteld. De Marsroute geeft het stappenplan voor de korte en lange termijn weer. Dit betekent een identificatie van de knelpunten en een eerste voorstel voor een gewenste tracéligging met kostenraming. Hiermee wil de regio de verbetering van de N35 eerder op de Rijksagenda krijgen, zodat er een Tracéwet/MER-cyclus gestart kan worden van verkenning, planstudie en uiteindelijk uitvoering. Dit alles in samenwerking met belanghebbenden en inwoners.