Marsroute schetst toekomstbeeld N35
De verkeersveiligheid en doorstroming de Rijksweg N35 moet snel
verbeteren. Doel van de provincie Overijssel, in samenwerking met de
gemeenten en Regio Twente, is om de N35 gefaseerd op te waarderen naar
een 2x2 stroomweg van 100 km/uur. De provincie is van mening dat nu
actie nodig is om de gehele weg nog voor 2020 de kwaliteit te geven
die past bij een hoofdverbinding tussen de stedelijke centra
Zwolle/Kampen en Twente. De ambities van de regio voor de N35 staan
verwoord in de `Marsroute N35', die gedeputeerde Klaasen (mobiliteit)
aan minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) heeft overhandigd. De
minister is tevreden over het gezamenlijke regionale initiatief en
komt eind 2009 met een definitief standpunt over de vervolgstappen.
Met de Marsroute N35 is de opwaardering van de gehele N35 weer een
stap dichterbij gekomen.
Download hier de Marsroute N35:
* Marsroute N35 (presentatieboek) in PDF
* Marsroute N35 (faseringsplan) in PDF
Doorstroming en verkeersveiligheid
De huidige weg voldoet niet aan de functie van stroomweg. In
Mariënheem bijvoorbeeld is de snelheid 50 km/uur, bij de rondweg Heino
is het 100 km/uur en bij Almelo geldt er een maximum snelheid van 120
km/uur (A35). Voor het overige deel is de weg ingericht als 80 km/uur
weg. Bovendien zijn er veel gelijkvloerse kruisingen en
erfaansluitingen. Daarnaast rijdt er relatief veel vrachtverkeer,
waardoor de doorstroming verre van optimaal is. Ook ontstaan
verkeersonveilige situaties doordat op sommige delen langzaam verkeer
op de rijbaan is toegestaan door het ontbreken van parallelwegen. Doel
van de regio is daarom de N35 zo snel mogelijk op te waarderen naar
een volwaardige 2x2 stroomweg met een maximum snelheid van 100 km/uur.
Marsroute N35: samenwerking tussen Rijk en regio
Om deze ambitie te verwezenlijken heeft de provincie samen met de
gemeenten Zwolle, Dalfsen, Raalte, Hellendoorn, Wierden en Almelo en
de regio Twente de Marsroute N35 opgesteld. De Marsroute geeft het
stappenplan voor de korte en lange termijn weer. Dit betekent een
identificatie van de knelpunten en een eerste voorstel voor een
gewenste tracéligging met kostenraming. Hiermee wil de regio de
verbetering van de N35 eerder op de Rijksagenda krijgen, zodat er een
Tracéwet/MER-cyclus gestart kan worden van verkenning, planstudie en
uiteindelijk uitvoering. Dit alles in samenwerking met belanghebbenden
en inwoners.
Provincie Overijssel