Gemeente Teylingen
vast
Teylingen legt afspraken over service vast
03 juli 2009
In een zogenaamd kwaliteitshandvest heeft de gemeente Teylingen de
afspraken over de kwaliteit van de dienstverlening vastgelegd. In dit
kwaliteitshandvest staan afspraken over welke kwaliteit de inwoners
van de gemeente kunnen verwachten op het gebied van dienstverlening
aan de balie, telefonische contacten en de afhandeling van
(bouw)vergunningen. Ook de kwaliteit van de digitale dienstverlening
is meegenomen. Het doel van het kwaliteitshandvest is om de werkwijze
van de gemeente meer transparant te maken. Ook voor de andere
producten van de gemeente wordt een kwaliteitshandvest opgesteld.
Hiervoor zoekt de gemeente inwoners die mee willen praten.
Digitale dienstverlening
Teylingen heeft als één van de eerste gemeenten van Nederland
afspraken gemaakt over de kwaliteit van de digitale dienstverlening.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft speciaal hiervoor de
BurgerServiceCode ontwikkeld om zo de digitale dienstverlening van
gemeenten verder te verbeteren.
Dit instrument bevat tien normen waar de gemeenten invulling aan
moeten geven. Het gaat om normen als: Vindbare overheidsdiensten,
Begrijpelijke voorzieningen, Digitale betrouwbaarheid en
Verantwoordelijke beheer. Teylingen heeft ervoor gekozen om de
uitwerking van deze normen op te nemen in het kwaliteitshandvest.
Elke norm is tweezijdig geformuleerd: als een recht van de burger met
een daarbij behorende plicht van de overheid. De burger kan daarop
terugvallen als hij de overheid wil aanspreken op de kwaliteit van de
digitale dienstverlening.
Toekomst
De gemaakte afspraken zijn nu gerelateerd aan het werk aan de balies
en via de digitale dienstverlening. In het najaar komt Teylingen met
een uitgebreidere lijst van afspraken op het gebied van service.
Inzien en opvragen
Het kwaliteitshandvest inclusief de BurgerServiceCode kunt u vanaf nu
inzien. Ook kunnen inwoners een exemplaar ophalen in het
gemeentekantoor of bellen met 0252 - 783 300 om een exemplaar
thuisgestuurd te krijgen.
Meepraten
Inwoners die over de kwaliteit van de overige producten mee willen
praten, kunnen zich aanmelden via 0252 - 783 300. Meer informatie is
verkrijgbaar bij de projectleider Hendrik de Vries. De planning is om
na de zomer hiermee aan de slag te gaan.