Gemeente Teylingen

vast

Teylingen legt afspraken over service vast

03 juli 2009

In een zogenaamd kwaliteitshandvest heeft de gemeente Teylingen de afspraken over de kwaliteit van de dienstverlening vastgelegd. In dit kwaliteitshandvest staan afspraken over welke kwaliteit de inwoners van de gemeente kunnen verwachten op het gebied van dienstverlening aan de balie, telefonische contacten en de afhandeling van (bouw)vergunningen. Ook de kwaliteit van de digitale dienstverlening is meegenomen. Het doel van het kwaliteitshandvest is om de werkwijze van de gemeente meer transparant te maken. Ook voor de andere producten van de gemeente wordt een kwaliteitshandvest opgesteld. Hiervoor zoekt de gemeente inwoners die mee willen praten.

Digitale dienstverlening

Teylingen heeft als één van de eerste gemeenten van Nederland afspraken gemaakt over de kwaliteit van de digitale dienstverlening. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft speciaal hiervoor de BurgerServiceCode ontwikkeld om zo de digitale dienstverlening van gemeenten verder te verbeteren.

Dit instrument bevat tien normen waar de gemeenten invulling aan moeten geven. Het gaat om normen als: Vindbare overheidsdiensten, Begrijpelijke voorzieningen, Digitale betrouwbaarheid en Verantwoordelijke beheer. Teylingen heeft ervoor gekozen om de uitwerking van deze normen op te nemen in het kwaliteitshandvest.

Elke norm is tweezijdig geformuleerd: als een recht van de burger met een daarbij behorende plicht van de overheid. De burger kan daarop terugvallen als hij de overheid wil aanspreken op de kwaliteit van de digitale dienstverlening.

Toekomst

De gemaakte afspraken zijn nu gerelateerd aan het werk aan de balies en via de digitale dienstverlening. In het najaar komt Teylingen met een uitgebreidere lijst van afspraken op het gebied van service.

Inzien en opvragen

Het kwaliteitshandvest inclusief de BurgerServiceCode kunt u vanaf nu inzien. Ook kunnen inwoners een exemplaar ophalen in het gemeentekantoor of bellen met 0252 - 783 300 om een exemplaar thuisgestuurd te krijgen.

Meepraten

Inwoners die over de kwaliteit van de overige producten mee willen praten, kunnen zich aanmelden via 0252 - 783 300. Meer informatie is verkrijgbaar bij de projectleider Hendrik de Vries. De planning is om na de zomer hiermee aan de slag te gaan.