FNV

2-7-2009

FNV Jong komt naar je toe! Zelfs op het strand

Puffend ploegen ze door het mulle zand van Zandvoort, op zoek naar vakantiewerkers. Het strand is erg heet op deze tropische dag. Zoveel hebben de medewerkers van FNV Jong er dus voor over om meiden en jongens ook deze zomer weer op hun rechten te wijzen. "Het hoort bij je baan, dus je offert je op!", klinkt het met vrolijke ironie.

{2009-07-02%20Vakantiewerkcampagne%20Zandvoort%201_tcm7-24320.jpg} Marjorie Koning, Steve Smit, Kim Cornelissen en Charita Dundas (v.l.n.r.) verblijden de hardwerkende vakantiewerkers in en rond de strandtenten met tasjes vol actiemateriaal en hebbedingetjes: een zweetbandje (hard nodig hier!), een lekker zakje drop (dat wijst op de actiesite tegen te lage jeugdlonen) en een hippe sleutelhanger van FNV Jong.

De Workpower Infopocket geeft erg praktische informatie. Het Workpower Bondenboekje moet de jonge geesten rijp maken voor lidmaatschap van een geschikte FNV-bond, evenals de folder met zeven dwingende redenen om toch echt lid te worden. Als klap op de vuurpijl is er een teruggaveformulier voor de belasting (Tj-biljet).

{2009-07-02%20Vakantiewerkcampagne%20Zandvoort%209_tcm7-24321.jpg}

Mondiger maken Veel tijd om met de jongeren te praten is er niet: ze werken zich op deze tropische dag uit de naad. Toch reageren ze stuk voor stuk blij verrast op het tasje. En ze willen er bijna allemaal ook nog even mee op de foto. Voor Steve Smit gaat het erom de jongeren mondiger te maken. "Zo kunnen de werkomstandigheden vaak beter. Laatst is er nog een jongen van 14 omgekomen. De Arbeidsinspectie komt aan de achterdeur, wij aan de voordeur."

Jongeren verdienen meer! Kim noemt ook het belang van de actie Gewoon Meer Loon. "Ruim twee euro per uur voor jonge tieners is belachelijk weinig. Sowieso moet het gewone minimumloon gelden voor iedereen vanaf 18 jaar, en niet pas vanaf 23 jaar. Meerderjarig is meerderjarig."

De campagne loopt de hele zomer door. Overal zullen de blauwe tasjes opduiken. Slechte bazen zijn gewaarschuwd!