2-7-2009
FNV Jong komt naar je toe! Zelfs op het strand
Puffend ploegen ze door het mulle zand van Zandvoort, op zoek naar
vakantiewerkers. Het strand is erg heet op deze tropische dag. Zoveel
hebben de medewerkers van FNV Jong er dus voor over om meiden en
jongens ook deze zomer weer op hun rechten te wijzen. "Het hoort bij
je baan, dus je offert je op!", klinkt het met vrolijke ironie.
{2009-07-02%20Vakantiewerkcampagne%20Zandvoort%201_tcm7-24320.jpg}
Marjorie Koning, Steve Smit, Kim Cornelissen en Charita Dundas
(v.l.n.r.) verblijden de hardwerkende vakantiewerkers in en rond de
strandtenten met tasjes vol actiemateriaal en hebbedingetjes: een
zweetbandje (hard nodig hier!), een lekker zakje drop (dat wijst op de
actiesite tegen te lage jeugdlonen) en een hippe sleutelhanger van FNV
Jong.
De Workpower Infopocket geeft erg praktische informatie. Het Workpower
Bondenboekje moet de jonge geesten rijp maken voor lidmaatschap van
een geschikte FNV-bond, evenals de folder met zeven dwingende redenen
om toch echt lid te worden. Als klap op de vuurpijl is er een
teruggaveformulier voor de belasting (Tj-biljet).
{2009-07-02%20Vakantiewerkcampagne%20Zandvoort%209_tcm7-24321.jpg}
Mondiger maken
Veel tijd om met de jongeren te praten is er niet: ze werken zich op
deze tropische dag uit de naad. Toch reageren ze stuk voor stuk blij
verrast op het tasje. En ze willen er bijna allemaal ook nog even mee
op de foto. Voor Steve Smit gaat het erom de jongeren mondiger te
maken. "Zo kunnen de werkomstandigheden vaak beter. Laatst is er nog
een jongen van 14 omgekomen. De Arbeidsinspectie komt aan de
achterdeur, wij aan de voordeur."
Jongeren verdienen meer!
Kim noemt ook het belang van de actie Gewoon Meer Loon. "Ruim twee
euro per uur voor jonge tieners is belachelijk weinig. Sowieso moet
het gewone minimumloon gelden voor iedereen vanaf 18 jaar, en niet pas
vanaf 23 jaar. Meerderjarig is meerderjarig."
De campagne loopt de hele zomer door. Overal zullen de blauwe tasjes
opduiken. Slechte bazen zijn gewaarschuwd!
FNV