Deze week heeft het college van B&W de Sociale Strategie vastgesteld
en naar de gemeenteraad gestuurd. De strategie is opgesteld als
instrument om Rotterdam sociaal sterker te maken.
Rotterdam moet in 2020 een 7,1 scoren in de sociale index. De sociale
strategie is geformuleerd in samenhang met de Stadsvisie 2020, de
economische visie en de veiligheidsaanpak. Binnen het sociale domein
krijgen talentontwikkeling, participatie en binding voorrang.
De Sociale Strategie onderscheidt verschillende doelgroepen op basis
van hun maatschappelijke situatie. Iedere onderscheiden doelgroep
krijgt een eigen aanpak. De strategie is de basis voor het in het
najaar verschijnende Vijfjarenactieprogramma Sociaal 2010-2014. In dit
actieprogramma ligt de focus voor de komende jaren op
talentontwikkeling en jeugd.
Centraal staan hierbij: taalvaardigheid (van kinderen èn ouders),
opleiding en toeleiding naar werk. De Sociale Strategie wordt de
komende maanden door middel van digitale consultatie voorgelegd aan
een aantal sleutelfiguren van Rotterdamse maatschappelijke
organisaties. In het najaar wordt de strategie definitief vastgesteld.
Dan wordt ook een vijfjarenprogramma ontwikkeld waarover in december
besloten wordt.
De afgelopen jaren zijn vele sociale projecten en programma's
uitgevoerd, vaak met een goed resultaat. Rotterdam steeg dit jaar in
de sociale index van een 5,8 naar een 6. Burgemeester Aboutaleb noemde
dit een "mooi, maar broos resultaat". Het college ziet vooruitgang in
de stad, maar vindt het nog niet snel genoeg gaan. Met de Sociale
Strategie en het daaraan gekoppelde uitvoeringsprogramma wil zij het
beleid voor de komende vijf jaar verder aanscherpen, focus aanbrengen
en het sociale domein meer verbinden met de domeinen fysiek, economie
en veilig.
Bron: Bestuursdienst, 03-07-2009
Gemeente Rotterdam