Tevreden cliënten Wmo
Rolstoelen In de afgelopen maanden heeft er in de gemeente Roermond
een onderzoek naar de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp
bij het huishouden, woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en
rolstoelen. Cliënten uit de Gemeente Roermond geven gemiddeld een 7,8
voor de hulp in het huishouden en een 7,5 voor voorzieningen zoals
rolstoelen en woonvoorzieningen.
Resultaat
Het onderzoek naar de klanttevredenheid Wmo-voorzieningen is in 234
Nederlandse gemeenten uitgevoerd door SGBO. Voor de meeste cliënten
voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen (95%). Ook zijn de
cliënten positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het
zelfstandig wonen en het meedoen aan de maatschappij (91%). De
gemeente Roermond krijgt in 2008 een 7,0 voor de aanvraagprocedure.
Wmo-loket
Dit jaar kon de gemeente voor het eerste een vijftal eigen vragen in
het landelijk gestandaardiseerde onderzoek laten opnemen. Één van die
vragen ging over de bekendheid van het Wmo-loket de WegWijZer bij de
Roermondse Wmo-cliënten. Uit de resultaten blijkt dat de bekendheid te
wensen overlaat. De WegWijZer is te vinden aan het Pastoor de Witpad
10. Iedereen kan er terecht met allerhande vragen op het gebied van
wonen, welzijn, zorg, vrijwilligerswerk, mantelzorgondersteuning etc.
De mogelijkheden voor het vergroten van de bekendheid van de WegWijZer
zal wethouder Kemp bespreken met uitvoerder Wel.kom en in regionale
bestuurlijke overleggen onder de aandacht brengen.
Voorlichting
Veel aspecten rondom (on)tevredenheid van cliënten zijn terug te
voeren op communicatie en informatievoorziening. Dit heeft geleid tot
een tweetal acties die vanaf de tweede helft van 2009 worden opgepakt,
te weten een voorlichtingscampagne en het profileren van het
Cliëntenplatform Wmo.
Collectief Vervoer
Het gebruik van het collectief vervoer is in 2008 gestegen.
Verbetering is noodzakelijk op het gebied van wachttijden (50%
tevreden) en de omrijtijden (47 % tevreden). Dit beeld komt overeen
met de signalen die de gemeente het afgelopen jaar ontving via het
gehandicaptenplatform Roermond en het cliëntenplatform Wmo. Deze
signalen waren voor wethouder Kemp aanleiding om nadere besprekingen
te voeren met de beheersorganisatie van het collectief vervoer.
Hieruit is een verbeterplan tot stand gekomen.
* Klik hier voor het rapport Tevredenheid cliënten Wmo over 2008
(PDF, nieuw venster)
* Klik hier voor de prestatiegegevens die de gemeente Roermond op 1
juli 2009 aan het Ministerie van VWS heeft aangeleverd (PDF, nieuw
venster)
Alle verbeteringen moeten zichtbaar worden in het onderzoek
tevredenheid cliënten Wmo over 2009 dat in de eerste helft van 2010
wordt uitgevoerd.
Eerste publicatiedatum: 02-07-2009 Bijgewerkt: 02-07-2009
Gemeente Roermond