Gemeente Roermond

Tevreden cliënten Wmo

Rolstoelen In de afgelopen maanden heeft er in de gemeente Roermond een onderzoek naar de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden, woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen en rolstoelen. Cliënten uit de Gemeente Roermond geven gemiddeld een 7,8 voor de hulp in het huishouden en een 7,5 voor voorzieningen zoals rolstoelen en woonvoorzieningen.

Resultaat

Het onderzoek naar de klanttevredenheid Wmo-voorzieningen is in 234 Nederlandse gemeenten uitgevoerd door SGBO. Voor de meeste cliënten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen (95%). Ook zijn de cliënten positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en het meedoen aan de maatschappij (91%). De gemeente Roermond krijgt in 2008 een 7,0 voor de aanvraagprocedure.

Wmo-loket

Dit jaar kon de gemeente voor het eerste een vijftal eigen vragen in het landelijk gestandaardiseerde onderzoek laten opnemen. Één van die vragen ging over de bekendheid van het Wmo-loket de WegWijZer bij de Roermondse Wmo-cliënten. Uit de resultaten blijkt dat de bekendheid te wensen overlaat. De WegWijZer is te vinden aan het Pastoor de Witpad 10. Iedereen kan er terecht met allerhande vragen op het gebied van wonen, welzijn, zorg, vrijwilligerswerk, mantelzorgondersteuning etc. De mogelijkheden voor het vergroten van de bekendheid van de WegWijZer zal wethouder Kemp bespreken met uitvoerder Wel.kom en in regionale bestuurlijke overleggen onder de aandacht brengen.

Voorlichting

Veel aspecten rondom (on)tevredenheid van cliënten zijn terug te voeren op communicatie en informatievoorziening. Dit heeft geleid tot een tweetal acties die vanaf de tweede helft van 2009 worden opgepakt, te weten een voorlichtingscampagne en het profileren van het Cliëntenplatform Wmo.

Collectief Vervoer

Het gebruik van het collectief vervoer is in 2008 gestegen. Verbetering is noodzakelijk op het gebied van wachttijden (50% tevreden) en de omrijtijden (47 % tevreden). Dit beeld komt overeen met de signalen die de gemeente het afgelopen jaar ontving via het gehandicaptenplatform Roermond en het cliëntenplatform Wmo. Deze signalen waren voor wethouder Kemp aanleiding om nadere besprekingen te voeren met de beheersorganisatie van het collectief vervoer. Hieruit is een verbeterplan tot stand gekomen.
* Klik hier voor het rapport Tevredenheid cliënten Wmo over 2008 (PDF, nieuw venster)

* Klik hier voor de prestatiegegevens die de gemeente Roermond op 1 juli 2009 aan het Ministerie van VWS heeft aangeleverd (PDF, nieuw venster)

Alle verbeteringen moeten zichtbaar worden in het onderzoek tevredenheid cliënten Wmo over 2009 dat in de eerste helft van 2010 wordt uitgevoerd.
Eerste publicatiedatum: 02-07-2009 Bijgewerkt: 02-07-2009