CNV Onderwijs
2 juli 2009
Commerciële uitwassen in het onderwijs ongewenst
Categorie: Algemeen nieuws, Nieuws CNV Onderwijs
Onder het mom van lessen over persoonlijke hygiëne, reclame maken voor
een bepaald merk deodorant. Het lijkt ondenkbaar, maar het gebeurt.
Communicatiebureau Remedica biedt scholen gratis gastlessen aan die
worden gesponsord door grote bedrijven als Unilever en Yakult.
Voor scholen zouden de lessen een manier zijn om het verplichte aantal
lesuren te halen. Zo zou Scholengemeenschap Trevianum in Sittard het
afgelopen schooljaar gebruik hebben gemaakt van de gratis gesponsorde
gastlessen tijdens de biologielessen in het eerste of tweede
schooljaar.
Michel Rog, voorzitter van CNV Onderwijs acht zo'n ontwikkeling zeer
ongewenst: `Alle onderwijsorganisaties hebben enige tijd geleden een
overeenkomst over sponsoring getekend. Het verstrekken van eenzijdige
informatie door producenten van producten, moet gerekend worden tot
ongewenst uitwassen.'
---