Océ

maart 2009 ­ mei 2009

Dit is een samengevatte Nederlandse vertaling van het officiële Engelstalige persbericht over het tweede kwartaal 2009. In het geval van eventuele inconsistenties tussen beide taalversies, prevaleert de Engelstalige versie.




Kwartaalbericht 2009/2

Océ meldt verlies maar kasstroom en nettoschuld verbeteren

Hoofdpunten tweede kwartaal:

· Omzet daalt met 4,1% tot 676 miljoen
· Genormaliseerd bedrijfsresultaat - 15 miljoen
· Netto resultaat - 14 miljoen
· Vrije kasstroom verbetert naar 16 miljoen
· Nettoschuld 87 miljoen lager
· Versnelling acties voor kostenbesparing

Commentaar Rokus van Iperen, voorzitter Raad van Bestuur: "Het genormaliseerde bedrijfsresultaat over het tweede kwartaal van 2009 was teleurstellend als gevolg van marktomstandigheden, die slechter waren dan in het eerste kwartaal. Het bedrijfs- resultaat werd beïnvloed door de onderbezetting van onze supply centers. Daarentegen wisten de verkoop- en service-organisaties hun brutomarges te behouden.

In het tweede kwartaal bleef de omzet in de bouwmarkt en de industrie dalen. De omzet in het onderwijs, de gezondheidszorg, de nutsbedrijven en bij de overheden zwakte af. Als gevolg hiervan verkochten we minder printers en daalde het printvolume.

De omzet in document management diensten en in de grootformaat grafische markt ontwikkelde zich positief. Dankzij onze groeiende kleurenportefeuille nam de omzet uit kleur toe tot 30% van het totaal.

Ondanks de economische turbulentie hebben we redenen aan te nemen dat onze positie is verbeterd omdat onze omzet zich beter heeft ontwikkeld dan gemiddeld in onze sector. We hebben een positieve kasstroom gerealiseerd als gevolg van gerichte acties om de balans te verkorten. Onze nettoschuld is 87 miljoen lager voornamelijk als gevolg van wisselkoerseffecten.

Aan het eind van het tweede kwartaal hadden we het personeelsbestand met circa 1.500 FTEs verminderd. Gezien de marktontwikkelingen, versnellen we de kostenbesparingsmaatregelen. Onze doelstelling met betrekking tot de personeelsreductie 2008-2010 is verhoogd van 1.250 naar 2.350 FTEs. Het kostenbesparingsprogramma 2009 is verhoogd van 80 miljoen naar 124 miljoen."

a 2 juli 2009 Pagina 2




Kwartaalbericht 2009/2

Samenvatting tweede kwartaal 2009*

Kerncijfers Tweede kwartaal Eerste halfjaar In miljoen / als % 2009 2008 2009 2008 Totale omzet 676 705 ­4,1% 1.334 1.407 ­5,2% Genormaliseerd bedrijfsresultaat** ­15,3 20,2 ­ 7,5 37,7 ­80% Normalisatie posten 2,8 ­11,0 ­ 9,6 3,6 265% Bedrijfsresultaat (EBIT) ­12,5 9,2 ­ 17,1 41,3 ­59% Netto resultaat ­14,3 5,5 ­ 1,0 26,8 ­96% Vrije kasstroom 16,5 2,4 580% ­47,6 ­106,2 55%


* Op de cijfers in dit persbericht is geen accountantscontrole toegepast.
** Aangepast aan normalisatie posten.

Hoofdpunten Océ Groep resultaten
tweede kwartaal 2009

De totale omzet in het tweede kwartaal daalde 4,1% naar 676 miljoen. Autonoom daalde de omzet met 8,1% vergeleken met het tweede kwartaal van 2008.

De omzet in kleur bleef stijgen en bedraagt nu 30% van de totale omzet, vergeleken met 25% over dezelfde periode vorig jaar.

De omzet uit de verkoop van printsystemen (non- recurring) bedroeg 185 miljoen, een daling van 11,9%. Autonoom daalde de omzet met 14,5%.

De omzet in diensten en services (recurring) bedroeg 491 miljoen, een daling van 0,8%. De autonome daling was 5,3%.

Raad van Bestuur Océ N.V.
2 juli 2009 Voor verdere informatie: Investor Relations: Carlo Schaeken, Vice President Investor Relations Telefoon 077 359 2240 / e-mail investor@oce.com

Pers: Jan Hol, Senior Vice President Corporate Communications Telefoon 077 359 2000 / e-mail jan.hol@oce.com

a 2 juli 2009 Pagina 3




Kwartaalbericht 2009/2

Profiel
Océ van nature innovatief Océ ontwikkelt en levert merendeel van zijn productconcepten. Daarbij fungeert digitale printsystemen, software en diensten voor de rechtstreekse terugkoppeling van klantervaringen als productie, reproductie, distributie en management van een belangrijke inspiratiebron voor nieuwe producten. documenten, in kleur en zwart-wit, in klein- en grootformaat voor professionele gebruikers in onder De beursgenoteerde houdstermaatschappij van de meer kantoren, onderwijs, industrie, bouw, Groep is Océ N.V. Het geplaatste aandelenkapitaal architectenbureaus, reclame en de grafische markt. Océ bedraagt circa 53,7 miljoen verdeeld in 43,7 is de enige Europese producent van printsystemen en is miljoen gewone aandelen, 10 miljoen wereldwijd een toonaangevende aanbieder van deze financierings preferente aandelen. De gewone en systemen. financierings preferente aandelen hebben een Het productaanbod omvat printers, copiers, scanners, nominale waarde van 0,50. software, services, imaging supplies, diensten op het De gewone aandelen Océ zijn genoteerd aan de gebied van systeemintegratie en uitbesteding van effectenbeurs van Amsterdam (NYSE Euronext). document management activiteiten en leasing van Opties op aandelen Océ worden verhandeld op de printsystemen. Euronext Optiebeurs. De brede, zeer complete productportefeuille is samengesteld uit zelfontwikkelde producten voor het grootformaat en voor de (zeer) hoogvolume segmenten van het kleinformaat en uit geselecteerde apparatuur van Original Equipment Manufacturers (OEMs). Océ levert zijn apparatuur binnen totaaloplossingen, van initiële advisering tot en met het onderhoud van de systemen. Océ's reputatie is gevestigd op productiviteit en betrouwbaarheid, bedieningsgemak en een gunstige `total cost of ownership'.
Océ is commercieel actief in circa 100 landen; in meer dan 30 daarvan met een eigen verkoop- en service- organisatie. In Europa, de Verenigde Staten, Canada en Singapore heeft Océ research- en productievestigingen. Océ behaalde in 2008 met 23.000 medewerkers een omzet van 2,9 miljard.

Ondernemingsmodel Océ is actief in de complete waardeketen van printsystemen, van ontwikkeling via productie, verkoop, services en onderhoud tot dienstverlening en financiering. De commerciële organisatie wordt aangestuurd door drie Strategische Business Units: Digital Document Systems (kleinformaat), Wide Format Printing Systems (grootformaat) en Océ Business Services (diensten). In een aantal landen en marktsegmenten waar Océ zelf niet voldoende vertegenwoordigd is, levert Océ een deel van het productassortiment via gespecialiseerde distributeurs.
Met eigen Onderzoek & Ontwikkeling (R&D) ontwikkelt Océ zelf zijn basistechnologieën en het a 2 juli 2009 Pagina 4




Kwartaalbericht 2009/2

Toekomstverwachtingen
Dit bericht bevat informatie, zoals bedoeld in artikel 5:59 jo. 5:53 Wet op het financieel toezicht (Wft).

Toekomstverwachtingen, die onderdeel kunnen uitmaken van dit bericht verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen die op diverse manieren tot uitdrukking kunnen komen, zoals 'verwachtingen', 'voorspellingen', 'anticiperen', 'van plan zijn' en vergelijkbare uitdrukkingen ("Toekomstverwachtingen").

Océ N.V. ("Océ") heeft deze uitspraken over de toekomst gebaseerd op zijn huidige verwachtingen en projecties met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen. Océ's verwachtingen en projecties kunnen worden bijgesteld en Océ's werkelijke resultaten, prestaties of succes kunnen aanmerkelijk afwijken van de resultaten beschreven in deze toekomstverwachtingen vanwege mogelijke risico's, onzekerheden en andere belangrijke factoren waarop de onderneming niet altijd invloed heeft, en die voor Océ noch beheersbaar noch voorspelbaar zijn.

Bij toekomstverwachtingen moet men deze risico's, onzekerheden, waarschuwingen en andere
belangrijke factoren in dit bericht of in andere jaar- of periodieke verslagen, in aanmerking nemen.

Voor een niet-limitatieve bespreking van de risico's, onzekerheden en andere factoren, welke Océ's werkelijke resultaten, prestaties of succes kunnen beïnvloeden, wordt verwezen naar het jaarverslag en andere Océ-publicaties.

Gegeven deze onzekerheden kan geen zekerheid worden gegeven over Océ's toekomstige resultaten of financiële positie. Wij adviseren u voorzichtig om te gaan met toekomstverwachtingen die uitsluitend de situatie weergeven van de datum waarop de uitspraken worden gedaan. Océ verplicht zich niet tot publicatie van wijzigingen op de Océ enables its customers to manage their toekomstverwachtingen ten gevolge van nieuwe documents efficiently and effectively by offering informatie, toekomstige gebeurtenissen of innovative print and document management anderszins, tenzij daartoe gehouden ingevolge products and services for professional toepasselijk (effecten)recht. environments.

a 2 juli 2009

Océ N.V.

Postbus 101, 5900 MA Venlo, telefoon (077) 359 22 40


---- --