Partij voor de Vrijheid (PVV)
AO Kapitaalversterking ABN AMRO - Inbreng
donderdag 02 juli 2009
Hieronder de inbreng van Teun van Dijck tijdens het algemeen overleg
Kapitaalversterking ABN AMRO d.d. 2 juli 2009.
Kapitaalverstrekking t.b.v. splitsing
De minister vraagt wederom om een zware kapitaalinjectie voor het
Bankwezen. Deze keer heeft ABN Amro een kapitaalversterking nodig
van 2,5 miljard om zich los te kunnen maken van het Consortium. De
minister wist al sinds oktober dat de Nederlandse Staat dit tekort
van 2,2 miljard in de Z-share moest aanvullen; waarom moeten wij
dat nu pas horen. 1 dag voor het reces zet de minister de kamer
voor dit fait accompli. Dit is een schade!. Waarom heeft de
minister deze informatie niet eerder gedeeld met de Kamer !
De 2,5 miljard is nodig voor de opdeling van de Z-share en voor de
kosten en aanpassingen die nodig zijn om de aangekochte delen af te
splitsen. Voorzitter, 2,5 miljard is heel veel geld en voor de PVV
is het volstrekt onduidelijk wat we daar voor terugkrijgen.
De Z-share bevat alle zaken die niemand wilde hebben, m.a.w. de
onverdeelde boedel. Maar welke risico's lopen we met deze Z-share.
Welke zaken worden aan de Staat toebedeeld? Kan de minister dit
nader specificeren. Een voorschot wordt genomen in het FD. Het gaat
om een aandeel (40%) in de vreselijke sharia Saudi Hollandi Bank
die met claims is behangen en private equity deelnemingen en nog
veel meer claims. Voordat de Staat haar aandeel in deze dubieuze
Z-share afkoopt wil de PVV precies weten wat we ervoor
terugkrijgen. Welke lijken zitten hier in de kast!
Financiering
De minister wil 2 instrumenten inzetten. Enerzijds neemt de Staat
het kredietrisico op zich van een kredietportefeuille (CRI) ter
waarde van 34,5 miljard en anderzijds verstrekt de Staat een lening
aan ABN Amro (MCN) ter waarde van 800 miljoen, die later in Eigen
Vermogen wordt omgezet (na de splitsing).
ABN Amro neemt een eigen risico van 69 mln (0,2%) en de Staat staat
garant voor 95% van de rest van deze portefeuille. Neemt de Staat
niet erg veel risico op zijn nek met deze verdeling.
En voor deze herverzekering betaalt ABN Amro 0,5% premie. Is dit
wel marktconform!
Hoe risicovol is deze portefeuille? Vooral nu we zien dat de
huizenprijzen dalen en de werkeloosheid explodeert.
Ook de lening (800 mln) verbaast mij. Eerst wordt 10% rente betaald
en na afsplitsing krijgen we nul rendement. Ja, misschien ooit een
beetje dividend. Waarom is de achtergestelde lening niet gewoon
doorgetrokken tegen 10%; deze telt tenslotte mee voor het EV en
levert dan tenminste nog iets op voor de schatkist!
Voorwaarden
Ook zijn er weer veel slappe voorwaarden gesteld aan deze lening.
Elke keer als deze minister de kans heeft om keiharde eisen te
stellen, krijgt hij knikkende knieën. Waarom geen keiharde eisen
gesteld t.a.v. bonussen en vertrekregelingen,. Dit is je kans! De
PVV zal de minister nog 1 keer helpen. Geen bonussen, geen gouden
handdrukken, geen megasalarissen en geen Maseratis voor de deur:
eis dat nu gewoon! Het niet alleen de bank, maar het is nu ook
onze bank!
Ook zijn er geen voorwaarden gesteld aan de kredietverlening.
Terwijl we gisteren hebben kunnen constateren dat deze hartstikke
op slot zit (50% van de kleinere bedrijven krijgt nul op het
rekest). Gaat de minister nadere eisen stellen aan de
kredietverlening bij ABN Amro. Waarom niet!
EU-remedy
De staat wordt door de EC verplicht, met het oog op de integratie
van Fortis Nederland en ABN Amro, om een aantal onderdelen af te
stoten (IFN Finance, delen van HBU, 13 zakelijke advieskantoren van
ABN Amro en 2 Corperate Clients Units).
De PVV vindt dit nog steeds onbegrijpelijk dat deze eis (van
mevrouw Kroes) ten tijde van de overname van ABN Amro door Fortis
nog steeds van kracht is. Dat waren andere tijden en andere
omstandigheden. Heeft de minister gesproken met mevrouw Kroes om
deze voorwaarde bij te stellen naar de huidige tijd. Of gaat de
minister hier weer als een braaf lammetje in mee!
De PVV zal daarom ook nooit instemmen met een blanco cheque die
deze minister voornemens is uit te schrijven (tijdens het reces)
indien de onderdelen met verlies van de hand worden gedaan. Dit
vereist toestemming van de Kamer.
Fonds financiële structuurversterking (20 miljard faciliteit)
De minister doet het voorkomen alsof hij een carte blanche heeft om
uit dit fonds te putten zonder instemming en mandaat van de Kamer.
Dit is toch een misverstand.
Dit fonds is weliswaar in het leven geroepen om banken in nood van
tijdelijk kapitaal te voorzien, maar is nooit bedoeld om dit
ongeclausuleerd te doen. Dat het een paar keer is gebeurd met het
oog op koersgevoeligheid en snelheid, daar heeft de Kamer begrip
voor getoond. Maar dat is geen vrijbrief!
De PVV wil dat elke kapitaalinjectie (inclusief risicodragend
vermogen en achtergestelde leningen) wordt gedaan uit deze
faciliteit!