Minder tijdschriften over de toonbank

Amsterdam, 02 juli 2009

Door de recessie gaan er minder spullen over de toonbank. Ook kopen consumenten minder vaak losse tijdschriften. Hoewel de verkoop rond de zomervakantie vaak een piek laat zien, lijkt de behoefte aan losse tijdschriften steeds minder te worden.

Nu de economie in een recessie zit, letten consumenten op hun uitgaven. Tot nu toe gaan er dit jaar minder spullen over de toonbank dan een jaar eerder. Dat lijkt ook het geval bij de losse verkoop van tijdschriften, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Van de 67.200 respondenten koopt ruim zes op de tien wel eens een tijdschrift. De helft van deze groep (30%) doet dat wel minder vaak dan vorig jaar. Een groep van 29% haalt even vaak een tijdschrift en slechts 4% gaat vaker langs de sigarenboer of kiosk voor een extra lectuur.

Lezen uit de losse verkoop

Per saldo kopen consumenten minder vaak losse tijdschriften dan een jaar terug. Voor een aantal zal een los tijdschrift een extraatje zijn waarop het in economisch mindere tijden makkelijk bezuinigen is. Dat is namelijk veel gemakkelijker dan op meer noodzakelijke producten zoals eten (zie ook het artikel Meevaller gaat naar vakantie van 22 juni). Aan de andere kant zullen er consumenten zijn die als bezuinigingsactie hun vaste abonnement de deur uit hebben gedaan en nu wat vaker voor een los nummer bij de kiosk langs gaan.

Vakantiebladen

De verkooppiek van veel tijdschriften, zoals de vrouwenbladen, ligt elk jaar weer in de maanden juli tot en met september. Met de zomervakantie in aantocht kopen veel consumenten een blaadje voor op het strand of op de camping. Toch kan ook deze tijdelijke piek niet verhullen dat het aantal los verkochte tijdschriften in veel tijdschriftcategorieën een dalende trend laat zien. Uit cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing blijkt dat de verkoop van het aantal losse tijdschriften de afgelopen jaren daalt. Onder andere op het internet is voor consumenten een steeds groter aanbod van informatie, amusement en nieuws te vinden.