Ingezonden persbericht
Nieuw werk van Andre Gingras in Julidans en Cinedans
De Canadees-Nederlandse choreograaf André Gingras heeft een zelfstandige organisatie opgericht voor de productie, presentatie en (internationale) tourmanagement van zijn werk. In samenwerking met zijn producerende partner Korzo Producties en presentatieplatform de Melkweg streeft Gingras in de aankomende jaren naar een toonaangevende organisatie te groeien. Het initiatief wordt ondersteund door het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten+ met een tweejarige projectsubsidie.
IDORU, de nieuwe voorstelling van André Gingras gaat op 2 juli 2009 tijdens het internationale hedendaagse dansfestival Julidans in première (aansluitend landelijke tournee). Gingras' nieuwe video-installatie Les Commerçants is van 1 tot en met 11 juli 2009 te zien in het Cinedans Festival.
De avondvullende voorstelling IDORU belicht het fenomeen van de hedendaagse creatie en aanbidding van idolen - denk aan Idols of So you think you can dance. Als in een reality show gaan de dansers met elkaar in competitie en bepaalt het publiek wie de winnaar is. Op verzoek geven ze in een privé optreden hun (beroeps)geheimen bloot - van free running tot Chinese pole - totdaat ze worden weggestemd. De scheidslijn tussen werkelijkheid en spel is diffuus. Wie manipuleert er wie? Bespelen de performers het publiek of loopt de voorstelling uit de hand? Met deze vorm van entertainment -- die publiekelijk bekritiseerd én massaal geconsumeerd wordt - begeeft Gingras zich op glad ijs. Hij brengt de performers in een kwetsbare positie, tart de gevestigde grenzen tussen dans en entertainment en doet een beroep op het moraal van het publiek: vinden jullie het OK dat we en masse een individu reduceren tot een consumptieartikel?
Les Commerçants laat in een serie korte dansportretten een professionele circusartiest, een Europese kampioene boxen en een porno acteur aan het woord over de maakbaarheid, verkoopbaarheid en waarde van hun lichaam. Wat is de marktwaarde van jeugd, schoonheid, vaardigheden en talent? Wat vinden de performers zelf en hoe kijkt de samenleving tegen hun professie aan?
Beide werken zijn een reactie op het actuele debat over de vercommercialisering van het lichaam. In de 'veilige' omgeving van het theater kan de maakbaarheidsgedachte worden uitvergroot om zo de scheve verhoudingen en destructieve werking zichtbaar te maken. Door de performers het woord (Les Commerçants) en het publiek de regie te geven (IDORU) doorbreekt Gingras het gangbare patroon en legt de morele dilemma's bloot die achter deze ogenschijnlijk makkelijke vormen van entertainment liggen.
Sinds zijn doorbraak in het CaDance festival 2000 maakt de Canadees-Nederlandse choreograaf André Gingras over de hele wereld furore met spraakmakende producties waarin morele dilemma's van deze tijd - genetische manipulatie, migratie, veiligheid, het evenwicht tussen ethiek, macht en wetenschap - gepaard gaan met energieke, explosieve dans en absurde humor. Met voorstellingen als CYP17, The Sweet Flesh Room, The Lindenmeyer System en The Autopsy Project heeft hij bewezen dat dans zich wel degelijk over de actualiteit kan uitspreken.
Gingras heeft de Zwitserse fotograaf Lukas Wassmann gevraagd de publiciteitsbeelden te maken. Wassmann studeerde fotografie aan kunstacademies in Zürich, Berlijn en Los Angeles. Zijn werk is geregeld te zien in internationale exposities en magazines als I.D., Blend, Art Review en Another Magazine.