Datum
2-7-2009
Onderwerp
Concept Programma van Eisen voor openbaar vervoer Gooi en Vechtstreek
vastgesteld
H. Wijker
Op 30 juni hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland het Concept
Programma van Eisen voor het openbaar vervoer in de Gooi en
Vechtstreek vastgesteld.
Het concept wordt nu voorgelegd aan Provinciale Staten, de gemeenten
in de Gooi en Vechtstreek en aan consumentenorganisaties. Nadat GS in
december het definitieve Programma van Eisen vaststellen, start de
aanbesteding en kunnen vervoerbedrijven hun offertes inleveren. Half
2010 wordt bekend wie het openbaar vervoer tussen 2011 en 2019 in de
Gooi en Vechtstreek gaat uitvoeren.
In januari zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de aanbesteding
door Gedeputeerde Staten vastgesteld in de hoofdlijnennotie. Deze
hoofdlijnennotitie is vervolgens besproken met Provinciale Staten, de
gemeenten in de Gooi en Vechtstreek, consumentenorganisaties en
vervoersbedrijven. Het Concept-Programma van Eisen is een uitwerking
van de hoofdlijnennotitie, waarbij rekening is gehouden met de
reacties die op deze hoofdlijnennotie zijn gegeven.
Minimale eisen, maximaal aanbod
De provincie beschrijft in haar Programma van Eisen waaraan het
openbaar vervoer ten minste moet voldoen en hoeveel geld zij daarvoor
beschikbaar stelt. Tijdens de aanbestedingsprocedure worden de
aanbieders uitgedaagd om zowel kwalitatief als kwantitatief een zo
maximaal mogelijk aanbod te doen. De provincie verwacht dat door de
druk van de concurrentie er daadwerkelijk meer aangeboden zal worden
dan in het programma van eisen wordt omschreven.
Regionetlijn Hilversum Huizen - Amsterdam
Het concept-Programma van Eisen beschrijft een groot deel van het
toekomstige buslijnennet in Gooi en Vechtstreek. Het grootste deel van
de bestaande lijnen blijft gehandhaafd, hoewel routes en frequenties
soms wijzigen. De provincie zet fors in op een Regionetlijn Hilversum
Huizen Amsterdam met comfortabel materieel en een zitplaatsgarantie,
ook in de spits.
Gratis als de OV-chipkaart niet werkt
Het concept-Programma van Eisen bevat ook een aantal elementen die
nieuw zijn voor het openbaar vervoer in Noord-Holland. Zo eist de
provincie dat reizigers gratis kunnen reizen als onverhoopt de
chipkaartappartuur defect is. In de bussen wordt niet alleen
informatie verstrekt over haltes en reistijden, maar ook over
aansluitende bussen en treinen. Op die manier wordt het reizen met het
openbaar vervoer nog eenvoudiger.
Dal- en spitstarieven
Vanaf 2013 wordt tariefdifferentiatie ingevoerd. Dit betekent hogere
tarieven in de spits en lagere tarieven in de dalperiode. De
vervoerders zien tariefdifferentiatie als een goed instrument om het
aantal reizigers te vergroten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de
gemiddelde spitsreiziger voor het openbaar vervoer kiest wanneer dat
snel, betrouwbaar en comfortabel is. De prijs is voor hem niet
doorslaggevend. In de daluren blijkt een lagere prijs wel meer
reizigers te trekken. Behalve meer reizigers betekent
tariefdifferentiatie ook meer inkomsten voor de vervoerder. Die zijn
nodig omdat de kostprijs van het busvervoer de laatste jaren
behoorlijk gestegen is door o.a. stijgende brandstof- en loonkosten.
Zonder de extra inkomsten uit tariefdifferentiatie zou er minder
busvervoer kunnen worden aangeboden.
Concept Programma van Eisen Toelichting
Provincie Noord-Holland