Deze week heeft het college van B&W de Sociale Strategie vastgesteld
en naar de gemeenteraad gestuurd. De strategie is opgesteld als
instrument om Rotterdam sociaal sterker te maken.
Ambitie is dat Rotterdam in 2020 een 7,1 scoort in de sociale index.
De sociale strategie is geformuleerd in samenhang met de Stadsvisie
2020, de economische visie en de veiligheidsaanpak. Binnen het sociale
domein wordt prioriteit gegeven aan talentontwikkeling, participatie
en binding.
De Sociale Strategie onderscheidt verschillende doelgroepen op basis
van hun maatschappelijke situatie. Per onderscheiden doelgroep wordt
een aanpak ontwikkeld. De strategie is de basis voor het in het najaar
verschijnende Vijfjarenactieprogramma Sociaal 2010-2014. In dit
actieprogramma ligt de focus voor de komende jaren op
talentontwikkeling en jeugd. Centraal staan hierbij: taalvaardigheid
(van kinderen èn ouders), opleiding en toeleiding naar werk. De
Sociale Strategie wordt de komende maanden door middel van digitale
consultatie voorgelegd aan een aantal sleutelfiguren van Rotterdamse
maatschappelijke organisaties. In het najaar wordt de strategie
definitief vastgesteld. Dan wordt ook een vijfjarenprogramma
ontwikkeld waarover in december besloten wordt.
De afgelopen jaren zijn vele sociale projecten en programma's
uitgevoerd, vaak met een goed resultaat. Rotterdam steeg dit jaar in
de sociale index van een 5,8 naar een 6. Burgemeester Aboutaleb noemde
dit een "mooi, maar broos resultaat". Het college ziet vooruitgang in
de stad, maar vindt het nog niet snel genoeg gaan. Met de Sociale
Strategie en het daaraan gekoppelde uitvoeringsprogramma wil zij het
beleid voor de komende vijf jaar verder aanscherpen, focus aanbrengen
en het sociale domein meer verbinden met de domeinen fysiek, economie
en veilig.
Bron: Bestuursdienst, 02-07-2009
Gemeente Rotterdam